Täcke med padd?

Ellinorbrodd

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som har fått skav på manken av sitt täcke. Någon tipsade om ett täcke som har som en padd i så det lyfter upp täcket från manken. Men jag svårt och hitta ett sådant täcke när jag letar på internet :( om någon vet vart det fin eller bara vad det heter skulle det hjälpa jätte mycket. :)

Tror BOT har med en paddlikande modell på täcken, sen finns det även ett täcke med stjärnor på som har lite av en resår kant i halsen som det känns om det lyfter det från manken. Skicka pm så kan jag länka :)

Ett alternativ, som hjälpt mig många gånger, är att lägga litet pälsbalsam/detangler på skavställena. Jag kör med Cowboy Magic (men det finns säkert annat som också funkar), det blir väldigt halt och täcket glider snarare än skaver. :up:

Min första häst hade väl markerad manke, hon fick ett sår på den och jag var tvungen att komma på en bra lösning! Jag tog 2 mindre frotéhanddukar, rullade ihop dem till 2 korvar och fäste dem på varsin sida om manken. Jag la dom liksom en oval kring manken, nästan så att handdukarna nuddade varandra i den främre och bakre ändan. Funkade superbra och såret läkte fint.

Min första häst hade väl markerad manke, hon fick ett sår på den och jag var tvungen att komma på en bra lösning! Jag tog 2 mindre frotéhanddukar, rullade ihop dem till 2 korvar och fäste dem på varsin sida om manken. Jag la dom liksom en oval kring manken, nästan så att handdukarna nuddade varandra i den främre och bakre ändan. Funkade superbra och såret läkte fint.
Jag ska se om det går :) just nu la jag en ihoprullad filt där så inget ligger på det för han har väldigt ont :(

Hej! Jag har en häst som har fått skav på manken av sitt täcke. Någon tipsade om ett täcke som har som en padd i så det lyfter upp täcket från manken. Men jag svårt och hitta ett sådant täcke när jag letar på internet :( om någon vet vart det fin eller bara vad det heter skulle det hjälpa jätte mycket. :)

Täcket du letar efter är från Weatherbeeta. Det har kuddar runt manken. På det tunna fullblodet som har ett i mitt stall hjälper det inte nämnvärt men kan säkert funka på en kraftigare häst.

Jag använder pälsglans (cowboy magic :love:) I förebyggande syfte men har funderat på att försöka sy dit ett nosludd eller något. Horsewares halvhalstäcken är också underbara.

Thermo master premium :love: Halvhals som har stora mjuka kuddar vid manken, sitter så jäkla bra på min som får skav vid manken av alla andra täcken (iaf av alla dem jag testat) Har det "vinröda" på 100 gram. Vet att vissa butiker har dem inne, men just nu säljs dem inte på hemsidan. Får hoppas det kommer ut nya färger i samma modell till våren så jag kan skaffa minst ett till:p

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 043
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
895
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka