Sv: täcke till föl
Det finns en till nackdel med att täcka föl - du hindrar rörelserna (ffa bogens rörelser) och det är inte klarlagt att detta INTE ger en sämre mekanik/gång än om hästen fått slippa täcket som liten.
Sen, ang täcka föl. Jag hade ju ett stycke föl förra året som skakade mest hela tiden. Slet mitt hår för att dels komma på VAD det var, och dels isf lindra symptomen. Och där hade jag täcke på henne en period (vilket dock inte fungerade. När jag tillslut var så knäckt och less på hennes jäkla skakningar att jag sa att 'nej, på måndag lämnar jag henne på klinik och vägrar ta hem henne innan de HITTAT felet, och gör det inte det får de ta bort henne' så slutade de dagen efter. Som av ett trollslag och har inte återkommit.)
Det går en hel del täckade föl här i krokarna. I vissa fall har jag förståelse för det, i andra inte. Förståelse har jag för de föl som går utan mat större delen av dagen, i hagar mitt ute på slätten utan minsta träd eller annat vindskydd, och regnet häller ner. Annars har jag INTE förståelse för det.
När det gäller kyla, så jag har kallstall, det håller utetemp. Är det minus 25 ute är det minus 25 i stallet. Det händer varje vinter att det blir 30 grader kallt under perioder (dvs mer än enstaka dagar). De fryser INTE om de bara får sätta päls och har MAT. Inte i minus 30 och snöstorm. Inte i minus 10 och uppehåll. Den enda gång de ev fryser är när det är runt noll och snöar/regnar i kombination med blåst. De dagarna är dock rätt få. Men TORR kyla klarar hästar utmärkt!
Min valack är en fryyyslort. han fryser så han skakar och hackar tänder om han blir blöt. Trots mat etc. Däremot fryser han ALDRIG av kyla. Det kan vara minus 30 och blåsa isande nordanvindar. I hagen går två stycken fullpälsade araber halvt översnöade, med istappar i känselhåren på mulen och isklirrande hovskägg. Och är varma, nöjda och glada.
Denna otäckade häst som satt naturlig päls och inte frös i minus 30, hon svettades INTE när hon stod på klinik i plusgrader heller (och hon stod ett par dagar där). Och jag har sett FÅ ridhus som håller så mycket varmgrader att hästarna svettas av att vara där. Visst, om de tränas där svettas de, men ett FÖL ska banne mig inte tränas.
Så, i det här fallet kan jag övht inte se någon annan anledning att täcka fölet än att MATTE FRYSER!
Skit i täcket, ge henne fri tillgång på grovfoder och låt fölet vara HÄST! Fryser hon så hon skakar är det en annan historia, men det ska hon inte göra annat än om hon blir blöt in på skinnet om hon är frisk och har MAT.