täcke till föl

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nitroglycerin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 562
N

nitroglycerin

har ett 7 månaders föl
som jag nu har ett täcke som är 105 cm
och de är för litet (hennes söta sjärt är väldigt synlig)
så tänkte att jag ska köpa ett nytt (eller bättre begnat då hon ändå kommer växa ur de snart)
men till min fråga
nu skulle ett 115 cm sitta jätte bra på henne
men frågan är om man ska satsa på ett 125 cm så att det passar hela vintern?
eller hur mkt växer dom egentligen?
just nu växer hon så de knakar om henne :smirk:

så vad tycker ni
ett 115 el 125?

Sv: täcke till föl

varför har du täcke på hästen?????
arbetas den så den blir svettig ofta så du måste ha tunnare päls därför?
Är den sjuk?

Men för att vara konstruktiv skulle jag köpa det större täcket och sy in eller göra andra modifieringar som går att sprätta upp och "förlänga" täcket vid behov sedan.

Men som sagt, jag förstår inte alls vad ett täcke har att göra på ett föl...

okej,
jag bor i norbotten
under vintern är de ofta -20 upp till -30 och de är enligt mig varmt när de är -10
jag har +5 grader i stallet
så att inte vattnet ska frysa
och jag har mina hästar ute varje dag
så länge som möjligt
en vablig dag då de inte är -30, snö storm eller nått sånt
går dom ute från 07.00 till 21.00

och om hon får sån päls så hon klara den kylan så kommer hon svettas i stallet .. svar Ja..

sen ska hon få börja följa med till ridhuset med min andra häst bara för att vå lära sig åka
och träffa andra hästar och se andra miljöer
och i ridhuset är de 10+

så vad skulle ett täcke göra för skada?
jag tycker att de bara gör nytta..

nitroglycerin skrev:
okej,
jag bor i norbotten
under vintern är de ofta -20 upp till -30 och de är enligt mig varmt när de är -10
jag har +5 grader i stallet
så att inte vattnet ska frysa
och jag har mina hästar ute varje dag
så länge som möjligt
en vablig dag då de inte är -30, snö storm eller nått sånt
går dom ute från 07.00 till 21.00

och om hon får sån päls så hon klara den kylan så kommer hon svettas i stallet .. svar Ja..

sen ska hon få börja följa med till ridhuset med min andra häst bara för att vå lära sig åka
och träffa andra hästar och se andra miljöer
och i ridhuset är de 10+

så vad skulle ett täcke göra för skada?
jag tycker att de bara gör nytta..

jag tycker du gör ett STORT misstag. Ser du att hästen skakar och är kall så visst - lägg på täcke. Men om du vänjer ett 7 månaders föl vid att vara täckad så kommer du att få en häst som blir väldigt känslig. Bättre med ordentligt vindskydd under tak i hagen så klarar sig oklippta hästar helt utmärkt i sådan kyla. Jag blir rädd när jag läser alla trådar om folk som har sina oklippta, orarbetande promenad ridnings hästar täckade med ditt och datt och 300 g fyllning osv. Det har gått trend och inflation i hela täckes frågan anser jag. Hästen ska vara täckad om den inte själv sätter päls, är kall och uppenbart fryser, tävlas och tränas och därmed svettas mycket och måste vara klippt. Men en vanlig häst som inte är bortskämd med täcken och därmed van vid dem och annars fryser, behöver inte täcken ute på sig för jämnan.

Inte svettas din häst om det är 5 grader plus i stallet!! då skulle den ju svettas ute i hagen om våren och hösten i 5 graders väder också eller hur?!

Senast ändrad:

Man ska INTE täcka föl och unghästar! De ska härdas! Du riskerar att få en ömtålig och känslig häst istället. Se till att det finns ett vindskydd och ge fri tillgång på grovfoder så kommer varken föl eller andra hästar att frysa. Och skulle det vara så att det blåser hårt samtidigt som det är väldigt kallt, så låt dem stå inne den dagen. Mycket bättre än att täcka! Fölet/hästarna svettas inte för att de kommer in i ett +5-gradigt stall. Möjligtvis kan det bli lite kondens, men det är inget som stör. Och så jättemånga gånger kommer du väl inte att åka till ridhuset med fölet?

Nej, det gör bra mycker mer skada med täcke på föl/unghästar än utan! Jag skulle *aldrig* köpa en häst som gått täckad sen det var föl. Det är att be om bekymmer!

okej.. för de första
varför antar alla att jag sak ha på täcket hela tiden?
jag vill ha ett täcke i fall de är jätte kallt
för nej,
låter aldrig mina hästar stå inne en hel dag
och kommer aldrig göra de heller
om den nu inte är sjuk eller nått liknande

jag ska inte säga att föl gör de
men min förr häst
som gick utan täcker var ja tvungen att klippa och sen täcka för han var svettig i stallet

och jag tycker de känns värre att börja klippa ett föl
eller?

Lupin: så du skulle aldrig köpa ett föl som haft ett täcke dom kallaste dagarna?

mackan: om jag ska kunna lägga på fölet täcke när den står och skakar måste jag ju fortfarande äga ett..

och de var ju de de hela handlar om
jag förstår inte vart ni fått de i från att jag ska hade jämt på

Jag ser inte nån anledning till att täcka föl öht. Inte ens de "kallaste dagarna". De får päls efter hur kylan är och det räcker. Ser inte heller någon anledning att klippa ett föl och sen lägga på täcke. Med täcke på kan inte pälsen resa sig som den ska och isolerar därför inte tillräckligt. Risken är att fölet fryser desto mer med täcket på eftersom det hindrar pälsens funktion!

Om fölet står och skakar så är det bättre att ge mer grovfoder att äta.

hon ha fri tillgång till grovfoder.

så du ser ingen anledning att täcka nån häst?
om den är oklippt dvs

Jag är en manisk täckesanvändare. Men det finns gränser och min gräns går helt klart vid att täcka föl. Jag kan förstå att du vill ha täcke på när det är -30 men än i år har vi knappast kommit ner i de temperaturerna. Därför faller hela dit resonemang på¨den stora tempskillnaden. Spara de pengarna du lägger på täcken och gå på bio...

Jag gjorde antagandet att du använder täcken ofta och frekvent när du förklarade hur kallt det är ute och inne i stallet, samt att du inte vill att fölet lägger päls.

Då antar man att den har täcke mer än någon gång emellanåt. Svar på frågan du ställde till någon annan: Nej du behöver inte täcka en oklippt häst som inte uppenbart står och fryser.

Lupin överdriver inte i sitt svar att om du täcker unghästar och föl för överdrivet så blir hästen ömtålig och känslig. Har ett antal bekanta i dessa situationer - hästarna är vanliga halvblod som stått täckade sen barnsben med flera lager täcken och varmfodrade täcken upp över öronen. Ägarna säger själva att de gjort ett misstag i det fallet -hästarna fryser numera för minsta lilla, blir förkylda och dåliga i muskulaturen om de ens går utan täcke en timma i hagen vid kall väderlek. Du kan inte övertyga mig att det finns goda skäl att börja täcka upp ett 7 månaders föl. Håller helt med Lupin.

Senast ändrad:

Jag ser INGEN anledning att täcka en oklippt ickearbetande häst om den inte är sjuk eller på andra sätt svag.
Jag säger som de andra, du skapar problem för dig själv!
Jag bor också på ett ställe där jag riskerar -30 ibland under vintern och jag har ALDRIG behövt täcka någon utomhus! Fölet som förhoppningsvis kommer ut helt och friskt till sommaren kommer inte att vara något undantag.

Förra vintern hade jag min otäckade häst i ett stall som höll minst +10 på nätterna (förmodligen mer) när hästarna stod inne och ändå klarade min häst att gå utan täcke i hagen t.o.m. när temperaturen sjönk under -27
Det är bara att se till att de har hö att tugga på så går det finfint!

Det finns en till nackdel med att täcka föl - du hindrar rörelserna (ffa bogens rörelser) och det är inte klarlagt att detta INTE ger en sämre mekanik/gång än om hästen fått slippa täcket som liten.

Sen, ang täcka föl. Jag hade ju ett stycke föl förra året som skakade mest hela tiden. Slet mitt hår för att dels komma på VAD det var, och dels isf lindra symptomen. Och där hade jag täcke på henne en period (vilket dock inte fungerade. När jag tillslut var så knäckt och less på hennes jäkla skakningar att jag sa att 'nej, på måndag lämnar jag henne på klinik och vägrar ta hem henne innan de HITTAT felet, och gör det inte det får de ta bort henne' så slutade de dagen efter. Som av ett trollslag och har inte återkommit.)

Det går en hel del täckade föl här i krokarna. I vissa fall har jag förståelse för det, i andra inte. Förståelse har jag för de föl som går utan mat större delen av dagen, i hagar mitt ute på slätten utan minsta träd eller annat vindskydd, och regnet häller ner. Annars har jag INTE förståelse för det.

När det gäller kyla, så jag har kallstall, det håller utetemp. Är det minus 25 ute är det minus 25 i stallet. Det händer varje vinter att det blir 30 grader kallt under perioder (dvs mer än enstaka dagar). De fryser INTE om de bara får sätta päls och har MAT. Inte i minus 30 och snöstorm. Inte i minus 10 och uppehåll. Den enda gång de ev fryser är när det är runt noll och snöar/regnar i kombination med blåst. De dagarna är dock rätt få. Men TORR kyla klarar hästar utmärkt!

Min valack är en fryyyslort. han fryser så han skakar och hackar tänder om han blir blöt. Trots mat etc. Däremot fryser han ALDRIG av kyla. Det kan vara minus 30 och blåsa isande nordanvindar. I hagen går två stycken fullpälsade araber halvt översnöade, med istappar i känselhåren på mulen och isklirrande hovskägg. Och är varma, nöjda och glada.

Denna otäckade häst som satt naturlig päls och inte frös i minus 30, hon svettades INTE när hon stod på klinik i plusgrader heller (och hon stod ett par dagar där). Och jag har sett FÅ ridhus som håller så mycket varmgrader att hästarna svettas av att vara där. Visst, om de tränas där svettas de, men ett FÖL ska banne mig inte tränas.

Så, i det här fallet kan jag övht inte se någon annan anledning att täcka fölet än att MATTE FRYSER!

Skit i täcket, ge henne fri tillgång på grovfoder och låt fölet vara HÄST! Fryser hon så hon skakar är det en annan historia, men det ska hon inte göra annat än om hon blir blöt in på skinnet om hon är frisk och har MAT.

Som sagt finns det risk att täcket påverkar hästens rörelser som vuxen. Känn efter själv någon gång får du se vilket tryck ett täcke ger mot bogen (även om det är välsittande..)
Föl växer och behöver all rörelsefrihet de kan få. Så jag skulle slopa täcket. Hästar anpassar sig till det klimat de lever i och sätter den päls de behöver...

Håller med övriga. Skulle aldrig täcka föl! Min kompis har en åring nu, och jag har sett hästen sen den var en vecka gammal. Den hästen har aldrig någonsin haft täcke på sig, minusgrader eller ej, ute eller inne. Ägaren har inte ens ett täcke att ägga på "ifall att". Om din häst nu får fri tillgång på hö/silage, varför oroar du dig? Jag blir så irriterad på alla som tror att hästen fyser vid minsta lilla, och täckar med vintertäcken, halstäcken och tjocka stalltäcken för att de tror det är skönt för hästen. Menar inte att du är så, men många andra. Hästar tål tufft klimat. Däremot finns ju många hästar som behöver täcke. så jag menade inte att hästar ska gå utan täcke, för det är ju individuellt.
Om russfölen på Lojsta klarar sig, tror jag även ditt föl överlever utan täcke. Om hon nu blir så svettig i ridhuset kan du väl lägga på en filt tills hon torkar?

Alexandra_W skrev:
Så, i det här fallet kan jag övht inte se någon annan anledning att täcka fölet än att MATTE FRYSER!

Skit i täcket, ge henne fri tillgång på grovfoder och låt fölet vara HÄST!

:bow:

TIOTECKEN

:bow: :bow: till ditt inlägg!!

Man blir ju mörkrädd när man läser dylikt som ursprungstråden.
Var i hela fridens namn har hästkunnandet igentligen tagit vägen????

AM

jag undrar också det. var försvann den hästen som levde på slätterna i alla väder utan termo master och andra täcken? var är dagens hästkunskap...

:bow: :bow: :bow: :bow:

Håller helt med! Varför täcka ett litet föl? Mitt föl går iaf inte täckad!

Kram Favina :bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 024
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 864
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
3 056
Senast: Harbor
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 738
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna