Täcke till Nordis/ardenner

iafia

Trådstartare
Ni som har lite grövre hästar, var hittar man täcken hästarna får plats i bogen? Någon som vet om Shires Higlander täcken är rymliga nog?

Sv: Täcke till Nordis/ardenner

Ni som har lite grövre hästar, var hittar man täcken hästarna får plats i bogen? Någon som vet om Shires Higlander täcken är rymliga nog?

Horseware har, om jag inte minns fel, ett täcke som heter "Rambo XL" som ska vara för grövre hästar vilket bör ha mer plats i bogen.

Horseware har tagit bort Rambo XL och ersatt med Amigo XL. Så dom ligger lite bättre i pris nu... Speciellt om man beställer från utlandet.

Men tror du dom kan fungera om hästen är från mitten av manken, där den SKA vara, runt bogarna till mitten av bringan där man knäpper täcket 100 cm, eller rättare sagt exakt 99.8 cm....

Plus att rygglängden är 118 cm.....

Har på skoj provat ett Shires 165 cm och det passade framtill, men det låg nästan i backen i bakkant.....

Jag är inte så insatt i olika täcken just för grövre hästar, men en i förra stallet som hade en grov nordsvensk hade problem att hitta täcken. Hon prövade med bogbreddare då hon tyckte horsewares täcken var för dyra men hon upplevde inte att täckena satt så bra framtill med bogbreddaren. Slutade med att hon köpte ett Rambo XL som hon blev kanonnöjd med. Amigo XL hade de bytt till nu förresten, tror någon skrivit det. Är ju lite billigare än Rambo i alla fall.

Jag vet att man i alla fall har kunnat måttbeställa täcken tidigare, kommer inte ihåg vilken sida det är, kanske kan söka på det på internet? Kanske inte finns kvar men har funnits i alla fall. Var inte särskilt dyrt då i alla fall.

Men förespråkar ändå Horseware till dig, täckena är (tycker jag) definitivt värda sitt pris och håller både länge och väl.

Ingen som har provat amigo xl? Har beställt ett till min häst nu så det vore kul att höra vad andra tycker om det. Är ju inte det lättaste att hitta välsittande täcken till de riktigt breda pållarna!

Börjes har flera modeller både med och utan halskrage. Jag köper en storlek större än han behöver i rygglängd så passar det jättebra över bogen.
(Stor ardennerkille) :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 424
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 644
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka