Täcke till rakad shettis?

IdaKlausner

Trådstartare
Inför vintern funderar jag starkt på att raka shettisen min. Men har aldrig haft en rakad häst och vet därför inte mycket om täcken heller. Jag vill gärna ha lite råd och bekräftelse ifall det här är okej:
hösten: 100g utetäcke, fleecetäcke inomhus.
vintern: fleecetäcke+100g utetäcke, ulltäcke inomhus.

Är det rimligt för en helklippt shettis med fri tillgång på grovfoder både ute och inne? Tips och råd mottages tacksamt! :confused::)

/Ida & Tåtte

Sv: Täcke till rakad shettis?

Rent värmemässigt så låter det ok men jag skulle satsat på ett 2-300-gram vintertäcke i stället för dubbla, det blir lätt skav och täckena ligger inte still. :)

Varför ska du helklippa? Lämna hellre en bit över ryggen, typ filtklippning. Då kan hästen säkert stå naken inne och gå med 100 max 200 ute. Min klarar sig bra med 100 g ute hela vintern och naken inne iom att han får behålla sin päls över ryggen så länge det är kallt. När fällningen startar åker det över tyggen oxå iom att han inte är klar med fällningen förrän slutet på maj typ (även som oklippt/otäckad) och det funkar inte alls när han tränas o tävlas.

Dubbla täcken är onödigt att ha som mål, lika så gillar jag inte att ha ull/fleece på länge. Hellre tunna täcken med blank insida.

Fleecetäcke är för mig ett täcke man bara använder när hästen är svettig eller blöt för att torka. Kan väl fungera att ha inne på natten också men inte ute!

Skulle rekomendera att du köper ett tjockare vintertäcke(om du verkligen behöver ett varmare än 100 gram vill säga).
Hur är temperaturen i stallet jämfört med temperaturen ute?

Tack så mycket för era svar! :)
Hade helst velat ha ett tjockare täcke, men svårt att få tag i när han behöver str. 95..?
Börjes tror jag har, men de är utan bogveck, och de vet jag inte om de är så bra..?
De kanske få bli "halvklippning" så han inte behöver så tjocka täcken.
Funderar vidare, mer tips och råd mottages gärna :)

Det är inte alls så svårt! Bara man vet vart man ska leta!
Börjes täcken är bra för priset, men knäppningen fram är sådär tycker jag. Synd att dom inte kan utveckla den lite med bogväck och snabbknäppen, men det brukar sitta hyffsat ändå.

Det täcket i 100 gram, hade du tänkt dig hööks variant då? Eller vilka mer ställen har du kikat på?

Jag tycker du ska prova om inte 100 g räcker som enda täcke ute, och är stallet inte extremt varmt (litet, välisolerat 0ch7eller många hästar, t.ex.) ha samma inne.

Fleece och ull -men speciellt fleece!-är sällan bra att ha längre stunder, de fastnar i pälsen och stramar gärna över bogen. Hästen blir gärna lite äcklig och statisk (inte av ull) i pälsen också.

Som någon skrev, bra medan hästen torkar, men inte som stalltäcke. Och definitivt inte under ett annat täcke.

Min helklippta isiskorsning var tvungen att ha 1 ylletäcke+Stalltäcke med hals (200g)+ Vintertäcke med hals (300g) och det var på gränsen så jag tycker 100g låter lite

Min helklippta isiskorsning var tvungen att ha 1 ylletäcke+Stalltäcke med hals (200g)+ Vintertäcke med hals (300g) och det var på gränsen så jag tycker 100g låter lite

Men en sådan häst kan man ju testa att inte helklippa?

Det är därför jag verkligen slår ett slag för att filtklippa FÖRST och ser man att det verkligen inte räcker, då kan man helklippa och riskera att helt sabba hästens värmehållning och behöva täcka som du behövt. Är ju onödigt att täcka så mycket om man inte ens vet om man behöver (helklippa och frå en frusen häst alltså) :laugh:

Måste du helklippa?

Min har gått halvklippt utan täcke hela vintern, och klippningen (Hela halsen, bringan, bogen - kan lägga ut bild) har räckt för att han inte ska svettas ihjäl.

Annars så får du prova och se. Vissa hästar är frusna, andra inte. Men spontant så skippa fleece under utetäcket och gå upp i fodring istället om det behövs. Det blir nästan aldrig bra med fleece som undertäcke. Hellre då ylle.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: ako
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Gimlan
·
Utrustning Tänkte byta ut mina utetäcke inför nästa säsong, och det kommer bli lösdrift för pållarna då. Min ena häst går nästan alltid utan...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd