Täcke till shettis?

Domino_s

Trådstartare
Om allt går som det ska kommer vi i denna vecka att hämta hem en liten shettis som sällskap till min stora tjej.

Eftersom detta är vår första shettis blev jag lite fundersam till hur man ska göra med täcke. Vi har haft en b-ponny innan med björnpäls och han hade täcke första vintrarna när det regnade, men aldrig annars. Sista vintrarna fick han börja ha även kallare dagar, men så var han över 30 år och tunnade ut lätt.

Men med tanke på vilken päls såna där små kan få känns det inte som att det kommer behövas något för värmens skull. Men hur gör man när det regnar?
Ni som har shettisar, hur gör ni?

Och en andra fråga. Vad brukar shettisar ha för storlek i täcken, är det till att mäta rygglängden på dem?

Mvh Domino_s

Sv: Täcke till shettis?

Jag har aldrig använt täcke på mina shettisar, då dom aldrig blivit blöta in till huden trots dåligt väder. Känns som att det blir för mycket att lägga ett täcke på all den björnpäls som dom får under vintertid.

Min lilla varulv har jättemycket päls och behöver egentligen inte ha täcke alls, men tyvärr har han en fläck precis bakom manken som ALLTID blir riktigt blöt vid våtväder. Och det blir verkligen blött, ända in på huden, jag vet faktiskt inte varför men det känns dumt att han ska gå och bli blöt och kall, så han har ett ofodrat regntäcke när det öser regn eller blötsnö.

Han har storlek 95 om jag mäter hans rygg och det stämmer rätt bra, kanske att det skulle passa ännu bättre med 5 cm till, men jag har inte hittat något i strl 100 tyvärr.

Mina ponnis har täcke när det är blötväder /regn/blötsnö, detta för att det tar evigheter för dem att torka om de blir riktigt blöta och blir de blöt så blir de kall.
Enbart kyla är däremot inget som helst problem, då klarar de sig bäst utan täcke.

min har bara ett ofodrat regntäcke på sig när det regnar mycket eller snöar + regnar. torrt kalt väder går hon naken och likaså vid regn under sommaren.

hon har ca 95 i täcken (tror jag, brukar sy själv)

Har en shettis och ALDRIG haft täcke på han. (fleece om han är svettig och ska torka).
Han går ute dygnet runt året runt och har inga problem med att hålla sig torr eller varm. Det är likadant med hans mor som också står i stallet. Inget täcke har någonsin behövts. Har dom mat och något att ta skydd under klarar dom sig utan problem. :)

Våra har storlek mellan 95 och 105 beroende på märke och modell. Bästa är att prova då det det ofta skiljer väldigt mycket i storlek på olika modeller av ponnytäcken. Använder mest täcke när de är blöta/svettiga och behöver torka, eller t ex om de är nybadade och behöver hålla sig rena, dvs precis som våra "större" hästar som är oklippta. Är de klippta däremot så får man ju tänka annorlunda, men oftast är det inte så mycket mer än att de normalt sett går utan täcke. Vallacken är dock lite frusen av sig och får täcke på vid mer långvarigt dåligt väder. Gammeltanten är som en kamin däremot och det är extremt sällan hon behöver täcke, eftersom hon inte jobbar så borstas hon sparsamt för att få behålla allt naturligt skydd mot väta och kyla, så regn rinner utanpå och går inte ner i pälsen.

Våra shettisar är individer precis som våra andra hästar och behandlas därefter.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 863
Senast: Juli0a
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 431
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 443
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka