Täcke till stor nordis.

Sulax

Trådstartare
Min medryttarhäst är en ganska...ehrm...gigantisk herre. Bruksnordis stor som en färja :D Men underbar!! :love: Under helgen diskuterade jag och ägaren det här med täcke till i vinter. Han har päls så det räcker och blir över, men när det blir sådär smällkallt kan det vara skönt med ett täcke ändå. Nu till problemet. Mäter man från manken till svansroten är han ca 137 cm, inget konstigt mått egentligen. Men när man sen mäter från där täckeskanten bör hänga, dvs nere på sidan, sen vidare över ryggen och ner till andra sidan, så krävs det nästan 2 meter (inte riktigt, men nästan) :eek:. Ehh..ja...hummm...finns det sådana täcken?? Jag är helt värdelös på täckesstorlekar, kan jag erkänna!! :o Men funderar på om vi kanske måste sy ett själva. För bringan på herrn är dessutom bred som en lagårdsdörr. Han är inte tjock utan snarare...lite grov. :p (inser nu att när jag skriver måtten låter det som att han ser ut som en kub..hahaha)

Sv: Täcke till stor nordis.

Tror att Horseware har ett täcke för "XL-hästar", har för mig att det är Amigo XL.

Tänk bara på att om han är oklippt behöver du sällan täcka mot ren kyla. Vår oklippta nordis har ett lätt fodrat täcke och det används enbart i riktigt skitväder dvs nederbörd i kombination med vind och kyla. Han är alltså bara täckad ett fåtal dagar om året. Om det "bara" är kallt klarar han sig fint utan, är det 25-30 minusgrader burrar han bara upp pälsen och är varm och go längst in :)

Han har ett täcke från shires som sitter bra, men han är inte riktigt så grov som din låter.

Tack för era svar!! Ja han går ju inte täckad ofta alls eftersom han inte är klippt. Så tanken är väl att köpa täcke för att ha när det är som värst busväder i vinter. Ska kolla med ägaren om vi kanske ska åka gemensamt och kika på täcke, med måttbandet i högsta hugg :D Hahahha...varm och mysig är han nu i alla fall...sådär så att man bara vill kramas med honom hela dagen..:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka