Täcke vid promenad?

Sv: Täcke vid promenad?

Jag har på ett vanligt täcke (anpassat efter väder och vind) på min de dagar vi är och promenerar. Funkar bra.

Vanligt täcke på, ligger de bra så är det inga problem att röra sig, min häst går i backar i hagen också så =)

Jag använder ett "walker" om hästen är helklippt o vädret är dåligt när jag tömkör/longerar eller promenerar,så slipper den stå inne o torka inna den ska gå ut igen,bara att ta av o så slänga på utetäcket

Jag har ett "walker" täcker från Hööks när jag promenerar och det är kallt. Hästen är inte klippt, men korthårig och har haft lätt att få ont i ryggen. Han får lätt bogskav, så därför vill jag inte promenera med vanligt täcke.
Tyvärr sitter Hööks täcker inte så stabilt, det glider lätt åt sidan, maggjorden är nog för lös. Horseware Walker ser bättre ut.

Finns ett som heter walkerrug på H**ks för 629,- i fall du vill komma undan billigare, funderar på ett själv men kan inte svara för kvalité eller funktion. Sålänge bogen är fri och den kan röra sig enkelt använder jag oftast ett vanligt täcke!

Har ett newmarket ull ländtäcke som galoppfolk brukar köra med. Sådant man kan lägga under sadeln. Funkar utmärkt vid promenader, longering/tömkörning eller för häst som följer med som handhäst vid uteritter.

Horze har walker täcken för vettiga priser. Har klämt på dessa och de verkar helt OK.

Ska du bara ta en promenad någon gång så lär ju inte hästen få bogskav förutsatt att det sitter bra från början- det är ju som många säger det de gör i hagen också...
Men när jag jobbade i tyskland o hästarna gick i skritten varje dag så öppnade vi upp i bogarna och satte en longergjord på ryggen...

Jag använder Kör-, longer-, skrittäcket från Hööks med 180 g fyllning när vi är ute på promenad. Dock är just det täcket inget att rekomendera, det kan glida rättså bra :D

Såg att du svarat samma sak ;)
Jag brukar ha tömkörningsgjorden på även när jag är ute och går. Täcket sitter lite stabilare då iallafall.

Ta en ulltäcke, som du kan tänka dig att klippa i:p sedan klipper du det som ett sånt där kör- och longertäcke. Ev. Fållar kanten:P Se bara till att det harkryssgjordar, så blir det inte att det åker av misstänker jag:)

Ta en ulltäcke, som du kan tänka dig att klippa i:p sedan klipper du det som ett sånt där kör- och longertäcke. Ev. Fållar kanten:P Se bara till att det harkryssgjordar, så blir det inte att det åker av misstänker jag:)

Så jag funderar på o göra :D

Annars tänkte jag ha tömkörningsgjorden på med filt. Även om täckena sitter bra så vill jag helst slippa ha ett vanligt när vi är ute o promenerar. 2 h rask skritt/aktivt klättring/jogg bredvid cykeln långa bitar är inget han ägnar sig åt i hagen direkt ;) Men alla walkertäcken verkar så tjocka, ville ha ett i ull helst.

Jag brukar ta ett lätt ylletäcke eller liknande som inte sitter åt för hårt om bogen när jag har häst med som handhäst eller liknande.

Liknande trådar

Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
2 047
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 063
Senast: QueenLilith
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt... 2 3
Svar
59
· Visningar
12 825
Senast: Anonym
·
Utrustning Finns det några andra lösningar liknande ex Rhinos Wugtäcken med v-front (http://www.horseware.com/turnouts/rhino/turnoutswug.asp)... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka