• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 710
K

knasenknas

vilka täcken tycker ni man ska ha nu, utomhus & inomhus?
vad tycker ni man ska ha för täcke sen när det blir kallare, utomhus, inomhus?har en d-ponny, inte jätte tjock päls, men inte tunn heller. :banana:

har en minishettis också, tycker ni att jga ska köpa ett regntäcke till han, känner liksom att det måste vara väldigt ombekvämt att ha så tjock päls som är jätte blöt å tung.
har även tänkt att köpa ett fleecetäcke att ha inne, är det en bra ide? svara gärna :bump:

Sv: täcke!

Jag tycker att bucas täcken är jätte bra :P jag tkr att dom är i bra kvalite, min förre ponnys täcke har hållt i 3 år :P

Köp inte fleece täcke :( det blir statiskt och obekvämt för hästen att ha som inne täcke...

ja jga tänkte ju inte precis vilket märke man ska utan, tex. regntäcke, tjockt tcke o.s.v.

Horseware täckena :love: är jö absolut de bästa.. Men de kostar jö där efter också..

Det är svårt att "tycka" i den frågan, man måste ju liksom utgå från vad hästen kan tänkas behöva...

Under hösten kan det vara bra att ha ett regntäcke på, eftersom en blöt päls isolerar sämre mot kyla, och regniga höstdagar kan ju gärna bli kalla.

När det senare bli ändå kallare kan man ha ett täcke med lite isolerande foder i, eftersom pälsen även isolerar lite sämre när den är nedtryckt av ett täcke. Är det kallt men torrt är det alltså bättre att ha hästen naken än bara ett ofodrat regntäcke... Så länge inte hästen fryser, såklart.

Täcke inne behöver de flesta hästar inte, om de står i ett isolerat stall med flera hästar. Men en del behöver det ändå, om de som min häst t.ex, är väldigt känsliga i ryggmusklerna. Men där märker man vad som behövs isf.
Jag skulle inte välja ett fleecetäcke att ha inne, de blir hemskt statiska och obehagliga. bättre med ull isf. Men både ull och fleece har nackdelen att det fastnar strö i dem, så ett tunnare termotäcke (ca 150 grams fyllning) brukar funka bäst.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 630
Senast: ildiko
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?