Täcken efter träning

Sv: Täcken efter träning

Det finns någon omfattande täckesstudie (gjord av SLU?) där man bl a konstaterade att 'lager på lager'-täckande inte har samma effekt som när vi människor klär oss i lager på lager. Det är snarare tvärtom, som Jordgubben skrev; att ett 500g värmer bättre än två 250g.

jo SLU har gjort en studie om det..

en liten rättelse: det är Strömsholm, inte SLU som gjort den studien och det stämmer att vid mätningar av effekten av dubbla täcken så var skillnaden typ 18% eller liknande, alltså mycket marginell. Med andra ord så är det överlägset om man ser till helheten, att hellre ha icke-dubbla täcken, pga rörelsefriheten och komforten rent allmänt för hästen.

Jag håller med om mycket i det du säger!

Jag tror den största faktorn är att häst sporten vuxit så oerhört, att så mycket folk idag har häst, att "gränserna" suddats ut en hel del. Idag resonerar väldigt många hobby och fritids ryttare efter att deras hästar har behov som riktiga sporthästar, dvs väldigt många tror att deras hästar rids, tränas och tävlas "hårt" när de i själva verket knappast gör det, utan snarare jämförelsevis utför lätt till medel nivå på arbete. Det är till mycket stor del marknadsföring som "schåsar upp" olika behov osv, som leder till detta, dvs prylmarknaden framställer gärna att det är absolut nödvändigt att ha x och y och z utrustning och grejer, och det är lätt att falla för det, även om man faktiskt bara har en hobby häst hemma som arbetas mycket moderat, och inte tillnärmelsevis har behov som en topp tränad elit tävlingshäst har för att vara kvar på topp.

samtidigt som du säger, så saknar man kunskap och tror att ju raggigare och ju mer hästen går ute, desto bättre klarar den sig i väder och vind punkt slut. Precis som du säger, så är konvalecenter mycket känsliga, även om de är "vana" att gå ute och har full vinterpäls osv, eftersom de är i mycket lägre kondition, och dessutom oftast har begränsad rörlighet rent allmänt. Inte många som tänker på det, snare ser man ofta tvärtom att "ok hästen är skadad eller ska vila långvarigt, jag släpper ut den på lösdrift och täcke behöver den inte för den är ju inte klippt i år. Eller "den är inte klippt punkt slut". sen kanske hästen står i liten sjukhage eller på begränsad yta, och skulle må bättre av att få lite hjälp att hålla värmen, då den gått ner i kondition och tappat muskler, samt rör sig mycket begränsat.

Senast ändrad:

min får ha fleecetäcke me hals o sen termotäcke över o skritta massor. i vanliga fall har hon termotäcke inne i boxen. sen byter ja täcken tills hon e torr. Hon ska klippas.

För tex en konvalescent är mycket känsligare. Om den har ont i ryggen så vill man inte förvärra skadan med att skippa täcke efter ridning.
En tävlingshäst på hög nivå ställs det stora krav på, precis som elitidrottsmän; de ska vara i toppform och då måste man ta hand om de noggrannare.
En fritids/hobbyhäst (som de allra flesta ridhästar är) är tåligare än man tror...
Kanske inte hör till diskussionen men jag menar på att det är sån hysteri idag kring, inte bara täcken, utan även kraftfoder, utevistelse/skaderisker, massa utrustning osv... men det är en annan sak!;)

men en hobbyhäst som man inte är försiktig med kan ju oxå bli skadad osv... bara för att den inte är elit betyder det ju inte att den inte kan ha känslig mage, känsliga muskler, hovar osv...

jag fortsätter att vara petnoga med min pålle med eller utan prestation :p

skritar av och sen lägger jag på ett fleecetäcke så får hon stå inne ett tag tills hon är helt tor

Min pålle är helklippt och tränar för tränare 2ggr/veckan och tävlas, räknar honom som tävlingshäst även om vi bara ligger på LB/LA nivå just nu ;)

hon brukar ha ett vanligt fleeetäcke med helhals från jacson och sen byter jag till stalltäcket när hon är torr och avborstad

men en hobbyhäst som man inte är försiktig med kan ju oxå bli skadad osv... bara för att den inte är elit betyder det ju inte att den inte kan ha känslig mage, känsliga muskler, hovar osv...

jag fortsätter att vara petnoga med min pålle med eller utan prestation :p

Du får gärna vara petnoga med din häst, det är din ensak. Jag menar bara att "omtanken" lätt går till överdrift och vissa verkar tro att hästar är porslinsfigurer...
Förebyggande skötsel är ju en sak, men det måste inte innebära tre täcken och liten hage, det kan faktiskt vara motsatsen... ;)

Min pålle är helklippt och tränar för tränare 2ggr/veckan och tävlas, räknar honom som tävlingshäst även om vi bara ligger på LB/LA nivå just nu ;)

Ja visst, men det är inte vad jag räknar som "tävlingshäst".
Som mackan skrev så är det många fritidsryttare som anser att deras hästar är högpresterande, men de kanske ligger på medelhård träningsnivå - om ens det...
Travhästar, hård och intensiv terräng, tävling på elitnivå ... - då snackar vi högpresterande.

pållen är ju klippt så blir inte så svettig, men skrittar alltid av henne torr. Om han fortfarande är svettig får hon bada och får sedan fleecetäcke med halskrage på och ett varmt och tjockt ylletäcke utanpå som släpper igenom all fukt samtidigt som det håller henne varm! Är det riktigt riktigt kallt ute åker även en yllefilt på. Brukar försöka skifta täcke efter någon timme till ett tjockt termotäcke som andas.

Efter träning täckar jag som vanligt, alltså efter avskrittning ställer jag in henne i stallet och om hon är torr så ryktar jag bara av och lägger på henne hennes vanliga täcke, är hon svettig (händer väldigt sällan såhär års) så försöker jag borsta bort svetten om det bara är lite grann, är hon genomsvettig får hon duscha hela kroppen och lägger efter det på fleecetäcke med helhals.

Lapeltäcke med hals och så får dom stå så tills jag är färdig i stallet, finns inget bättre svettäcke :bow:
På sommaren blir det nätsvettäcken och innan det blir "tillräckligt" kallt för Lapel är det 1-2 fleecetäcken som gäller beroende på hur kallt det är.
Jag är inkörd på de rutiner stället jag jobbade på har... :p

Skrittar av dom ordentligt med fleecetäcke på (allså lägger det över sadel och allt) ni förstår.

Sen när dom är torra, tar av sadel och på med fleecetäcke med hals och stalltäcke.

Efter att ha läst alla täckestrådar är jag lite nyfiken, hur
täckar du din häst efter träning? Om hästen är svettig, hur gör du då?

Jag joggar hästen uppsuttet en stund till den är lugn och nere i varv, hoppar av och spänner upp sadelgjorden och lägger på ländtäcke i fleece och går några varv. Av med sadel och skydd, på med ulltäcke(n) och gå lite till. När hästen är helt torr, alltså även där sadelgjorden osv suttit lägger jag på ett thermotäcke med hals och går en liten stund till.

Jag är av den åsikten att man ska vara försiktig med att kasta på en häst som är riktigt varm och svettig efter hårt jobb en massa täcken.

Det finns någon omfattande täckesstudie (gjord av SLU?) där man bl a konstaterade att 'lager på lager'-täckande inte har samma effekt som när vi människor klär oss i lager på lager. Det är snarare tvärtom, som Jordgubben skrev; att ett 500g värmer bättre än två 250g.

I know men min häst verkar inte ha läst den studien :p
Beror nog väldigt mycket på vad det är för slags täcken osv osv.

Kl
Är det bara jag av dem som läst tråden som tycker att det är ett väldigt puttinuttande med hästarna??
Med två lager fleece, tre täckbyten osv...
Här blir man väl halshuggen om man släpper ut oklippta hästen naken, även efter en rejäl avskrittning... :devil: :eek:
Jag skulle bara vara superdupernoga om det gällde elittävlingshäst eller konvalescent. Jag säger inte att man inte ska ta hand om hästen, låta den varva ner ordentligt. Det är klart man inte ska kyla ner en svettig häst för snabbt. Men herregud, vad är det för fel på ett fleecetäcke efter ridning, torka 30 min och sen på med vanliga täcket varesig det är in eller ut den ska.

kan hålla med om att det är ett väldans puttnuttande.
Därav denna tråd. Jag anser om det är nån gång man ska vara puttninuttig så är det när hästen är varm,svettig och trött efter träning. Inte när den ska stå i hagen ett tag.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
745
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI