Täcken efter träning

Sv: Täcken efter träning

Rädd är jag inte :p

Dem har så mkt värme i kroppen som måste ventileras ut, tänk dig själv att ha två fleecetäcken och ett thermotäcke på sig då. Det håller inte...

nä ett termotäcke är knasigt men för just musklerna vill jag inte att hästen värmer ur snabbt.

Jag har inte sagt att jag vill att hästen ska bli normaltempererad på en minut jag heller, därför använder jag täcken när jag varvar ner hästen. Men att som jag skrev i mitt förra inlägg ha tre lager täcken så att hästen bär på massor av överskottsvärme är inte alls önskvärt det heller.

nej han är ju inte briar eller flippan om man säger så, men jag vill ju ändå ha en frisk och hållbar häst ;)
men de hästarna är väl de som behöver täcken minst? har för mig att jag läst de i nån forskningsgrej folk brukar skriva om? :confused:

Kl
Är det bara jag av dem som läst tråden som tycker att det är ett väldigt puttinuttande med hästarna??
Med två lager fleece, tre täckbyten osv...
Här blir man väl halshuggen om man släpper ut oklippta hästen naken, även efter en rejäl avskrittning... :devil: :eek:
Jag skulle bara vara superdupernoga om det gällde elittävlingshäst eller konvalescent. Jag säger inte att man inte ska ta hand om hästen, låta den varva ner ordentligt. Det är klart man inte ska kyla ner en svettig häst för snabbt. Men herregud, vad är det för fel på ett fleecetäcke efter ridning, torka 30 min och sen på med vanliga täcket varesig det är in eller ut den ska.

Herregud vad bra sagt ! :banana:

Nu har vi kommit fram till den optimala lösningen i just täckesfrågan efter träning :D

Mammas pålla fick sig ett nytt ulltäcke, modell stadigare med kryssgjordar. Sitter som ett smäck ute i hagen direkt efter ridning om hon fortf är lite blöt i pälsen.

Min lille ungis får nog få ett liknande till nästa höst. Han kan dock gå ut lite svettig utan att världen går under vid bra väder, han har snarare problem med att bli för varm.

Våra hästar går otäckade, oklippta och rullar sig aldrig i hagen när de är täckade.

Vinter;
Om jag har tränat hemma så skrittar jag hela vägen hem (4 km), så han blir någorlunda torr. Sen får han ha fleecetäcke i boxen en halvtimme eller så får han ha fleecetäcke under vintertäcket.

När vi åker bort på träning så får han fleecetäcke+vintertäcke.

Nu för tiden, när det är varmt. Släpper jag bara ut han i fleecetäcke och är vi borta på träning åker han med fleecetäcke hem.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
744
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 314
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka