Täcken med svansrem

bigganl

Trådstartare
Tidigare (läs 80 och 90-talet) hade de flesta hästtäcken svansrem som knäpptes runt svansroten. Vet någon varför de slutade tillverka sådana? Eller vet någon om det fortfarande finns att få tag på? Jag har ofta undrat för varken bensnören eller en tunn rem/snöre längre ner gör att täcket sitter lika bra som svansrem gjorde. Någon som vet något om detta och varför de inte verkar tillverks längre? Vad är orsaken till att bensnören och det lilla snöret är vad täcken tillverkas med nu för tiden?:confused:

Sv: Täcken med svansrem

Vet ärligt talat inte varför man börjat ha bensnören istället på många täcken.. Men däremot vet jag att amigo och en del bucas täcken är utan bensnören och bara svansrem.

För att bensnören är säkrare är bara svansrem. I början var det bara exklusiva täcken som hade bensnören men sen hakade resten på.

Finns en tråd här om bensnören vs svansrem.

Jag tror du menar den remmen som knäpps som en svanskappa? Finn Tack har (hade iaf nyligen och har alltid haft) det kvar på sina stalltäcken i bävernylon. Bildgoogla Finn Tack täcke så syns den på det första röda täcket som kommer upp.

De har ju bara ngn klen resår snutt. Gick av första gången den användes.

Vet ärligt talat inte varför man börjat ha bensnören istället på många täcken.. Men däremot vet jag att amigo och en del bucas täcken är utan bensnören och bara svansrem.

Är det en riktig svansrem som knäpps runt svansroten? Eller är det ett sådant "snöre" so, sitter längre ner, bara tvärsöver? Det är stor skillnad på dem.

=Johanna_;14804771]Jag tror du menar den remmen som knäpps som en svanskappa?
Japp! Just en sån menar jag. (de snören som sitter tvärsöver längre ner räknar jag inte som svansrem. De sitter ju inte runt svansen)

Finn Tack har (hade iaf nyligen och har alltid haft) det kvar på sina stalltäcken i bävernylon. Bildgoogla Finn Tack täcke så syns den på det första röda täcket som kommer upp.

Ska kolla det. Tack! Finns det ofodrade regntäcken och ylletäcken också tro?

Senast ändrad:

För att bensnören är säkrare är bara svansrem. I början var det bara exklusiva täcken som hade bensnören men sen hakade resten på.

Finns en tråd här om bensnören vs svansrem.

:confused: Va?? Det låter ju väldigt bakvänt i mina öron. Svansrem är mycket säkrare än bensnören i min värld. Svansremmen kan inte fastna i något eftersom den sitter så tätt mot hästen. Täcken kan inte flyttas ur position. Bensnören/band hänger ju så att risken att fastna är större. Nej det låter inte som en trolig förklaring. Ska kolla tråden du länkade till.

Finn Tacks ylletäcken är suveräna :love:

Finns i ett tunnare och ett tjockare, och inte nog med att de har fastsättning runt svansroten, de har även omlottknäppning framtill och "mellanstorlekar" (typ 130,135,140,145,150...) vilket gör att täcket sitter som en smäck :)

Den tråden handlar bara om hur folk knäpper bensnören. Inget om svansrem på täcken. Det var när jag svarade i den tråden jag kom på att jag ville fråga Bukefalos-folket om saknaden av svansrem. (min saknad i alla fall)

tack! ska kolla det också. Så roligt att få veta att det finns sådana täcken att få tag på fortfarande. suveränt!!

Ullergårds täcken (för övrigt galet mycket bättre än alla andra täcken) har en sådan rem.

Larka, the connemara: Vet inte om jag är väldigt dålig på att söka på nätet, men det enda jag hittar är ett Finn Tack tjockt ylletäcke. Vart hittar jag ullergårds och Horseguards täcken med svansrem? (regn eller ylletäcke)

Fast båda mina Ullergårdstäcken har en sådan rem...

Nu är dom förvisso ett antal år gamla, men det har ju inte skett några förändringar i modellen i övrigt.

Hittade förresten våra täcken högst upp på sidan 173. Dock ser det på bilden ut som att täcket är trist i kvaliten, vi köpte våra för kanske 3-5 år sedan (?). Då var de iaf bra kvalite :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 359
Senast: Lejd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 737
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka