Täcken med svansrem

Sv: Täcken med svansrem

en sådan rem som sitter åt runt svansen? för jag kan inte minnas att jag sett nån sån på ullegårdstäcken.. bara en massa smala resår remmar och det är ju inte så lämpligt att ha åtsittande runt svansen..

Jag tror att svansremmen försvunnit i takt med att hästtäcken blivit vardagsmat i sverige, dvs hästarna använder dem dygnet runt, vintrarna igenom och ofta mer än så. Förr användes täckena mycket mer sparsamt, med resultat att passform , säkerhet och annat inte var så utvecklat.

Jag hade personligen INTE velat ha svansrem enligt betydelsen du pratar om, i hagen dagligen dax. Svansen är mycket känslig i och med att den sitter ihop med ryggen. Om en häst tex skulle trampa på ett täcke som åkt på sniskan, och det sitter en stadig rem runt svansen, kan rätt rejäla skador uppstå.

Smaken är olika. För mig är det betydligt säkrare med svansrem. Täcken kommer inte på sniskan med en svansrem. Det är ju också viktigt att det är en rejäl rem och oftast sitter det ett överdrag på den så att den ligger mjukt mot hästen. Det ska ju inte störa. De täcken jag hade tidigare hade bra passform så på den fronten märker inte jag att det skulle blivit någon förändring alls. Täcken med dålig passform går bort. (vare sig de har svansrem, bensnören eller bara ett snöre runt rumpan) Den fåniga (i mitt tycke) stjärtlappen som sitter på många täcken omöjliggör ju svansrem, (vilket säkert är en orsak till att man ersatt svansremmen med annat), men den lappen är väldigt onödig tycker jag.

jag skrev inte om smak. jag skrev om en trolig anledning till att de inte existerar. dvs en skaderisk anledning i samband med högfrekvent användande på annat sätt än på 70-80 talet : )

Du skrev att du personligen inte ville ha täcken med svansrem istället för täcken med bensnören. = din smak. Men eftersom skaderisken är högre med benband istället för svansrem så menar jag att orsaken till förändringen är någon annan. Att stjärtlapparna finns på många täcken nu är en trolig orsak, men det känns otroligt dumt om tillverkarna hakar på att hästägare får för sig att hästen till varje pris ska skyddas mot vädret överallt på kroppen (mer eller mindre) och för den skull sänka säkerheten. Sen kan man ju undra varför täckesanvändningen ökat så mycket. (men det är ju egentligen en annan diskussion) Bara för att folk använder mera täcken finns ingen anledning att tumma på säkerheten tycker jag. Tvärtom.
Enda sättet att få svar på frågan antar jag är om jag får tag på täckestillverkare. De måste ju ha ett svar på varför just de gjort så här. Om svaret är efterfrågan så blir jag lite rädd.
Tack för alla svar. Bra att det fortfarande finns tillverkare som ser på säkerheten i första hand.

Ah nu förstår jag vad du menar för rem. Den jag pratade om sitter längre ner som du säger.
Mitt ena börjestäcke i ylle har sådan svansrem som du eftersöker. Får täcket att ligga som en smäck där back (dock är det gräsligt stort i bogen så kan knappt använda det ändå.. ).

Vart gör du bedömningen att bensnören är större skadestatistik än en sån svansrem? vet du hur känslig svansleden på hästen är?

Enda sättet att få svar på frågan antar jag är om jag får tag på täckestillverkare. De måste ju ha ett svar på varför just de gjort så här. Om svaret är efterfrågan så blir jag lite rädd.

Det är väl självklart att det är efterfrågan som styr? Tillverkarna kan ju inte leva i någon egen värld och producera täcken som inte säljer.

Sedan håller jag med mackan, jag hade inte velat ha en sådan svansrem på min häst som går ute långa dagar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 359
Senast: Lejd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 737
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka