Täcken med vamare fyllning...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Linabebis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 473
L

Linabebis

Vad finns det för varma termotäcken (innetäcken) i 500 g foderfyllning och uppåt, jag vet att HORSEWARE har ett 550 g , men finns det några andra märken??
Värmer ett ylletäcke bra, tänkte att man kanske skulle kunna ha ett ylletäcke under ett 300g.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täcken med vamare fyllning...

Miss sixty eller popeye????? Ni brukar ju ha stenkoll!!!! :angel:

Jag har ett 550 grams till salu stl. 145 från Shires. Fast för en häst är det rätt oväsentligt om det är 200 eller 500 grams fyllning och dubbla täcken ökar bara värmen marginellt.

Senast ändrad:

Hur menar du nu? Spelar det ingen roll hur tjockt täcke man har? :eek:

/Linnéa - med utetäcken i tre tjocklekar... :crazy:

Nej, hästar har en komfortzon på 20 grader så det är tämligen oväsentligt.

Elektron skrev:
Nej, hästar har en komfortzon på 20 grader så det är tämligen oväsentligt.

Hur menar du?? jag fattar inte??? Så hästarna fryser inte mer eller mindre om de har 150 g eller 300 g???
p.s..Du har fått meddelande...

Det ser du på hästen isåfall men normalt ska de inte göra det. Från Karin Morgan Strömsholm:

"Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion.
För en klippt häst ersätter du pälsen med ett termotäcke. Täcket uppgift är främst att hålla hästen torr och dragfri. Hur känslig hästen är beror främst på hur mycket foder den får. Mer foder = klimattåligare vid kalla temperaturer."

Linnèa - jag låtsas också som mindre vetande när jag hittar nåt fint täcke jag vill ha, och jag har många.

Aha....JA, det är nog för ens egen skull man har 150, 300 och 550 g innetäcken, sen ofodrat, fleecefodrat, 200 g, 370 g utetäcke...sen en massa fleece o ylltäcken på det med o utan hals.... :crazy:

Ja, jag såg det...men ja har 300 g o då känns det så "lite" att "bara" gå upp 100 g till.... :angel:

Jag tror att mitt "Horseguard" termoinnetäcke har 470 grams fyllning. Men jag är osäker.

Det är nog lite olika från häst till häst, märker stor skillnad på min, 200g och kallt så är han iskall, 500g så är han varm. Får tillägga att han är väldigt frusen av sig.

Jag har ett Shires innetäcke med hals som har 500g fyllning, tycker det är jättebra, varmt och skönt och inte för tungt. Rimligt pris också om man jämför med Horseware. Deras Jumbo Wug är 520g om jag inte minns fel, men det är dyrt och det har inte hel hals.

M

Ja det finns alltid undantag som bekräftar regeln och NKT (nedre kritisk temperatur) är naturligtvis inte densamma för alla hästar men om man ser sig omkring så verkar det som dessa frusna hästar alltid samlas i samma stall...

"Djuren anses ha termisk komfort inom den s.k. termoneutrala zonen. I denna zon kan djuren utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Den termoneutrala zonen begränsas nedåt av den nedre kritiska temperaturen och uppåt av den övre kritiska temperaturen. Vid temperaturer under den nedre kritiska temperaturen måste djuren öka sin ämnesomsättning och äta mer foder för att behålla sin kroppstemperatur. Vid temperaturer över den övre kritiska temperaturen kommer djurens kroppstemperatur stiga på grund av att de av fysikaliska skäl inte kan bli av med sin överskottsvärme. Temperaturgränserna påverkas av en mängd faktorer såsom djurslag, djurvikt, utfodringsintensitet, lufthastighet, luftfuktighet, liggytor, strö, antal djur i gruppen och fixeringsgrad.”

ok, var har du köpt ditt shires?
Jo, horseware är 550 g o kostar 1500 ca...

Jo, mitt lilla fullblod är oxå frusset av sig...

www.ridsportshopen.com har Shires innetäcke med 500 gram, finns både med och utan hals.
Det finns även ett innetäcke med 520 gram, utan hals.

Sen finns det även 200 och 375 gram.
:bump:

Senast ändrad:

Det är en grej som jag inte fattar. OK, ett spann på 20 grader, så långt är jag med. Men det måste väl spela roll var det spannet ligger?

Nu tar jag bara några temperaturer ur luften (ha, ha) som exempel. Hästen börjar frysa vid 0 grader. Ligger då komfortspannet mellan 0 och 20 grader? Och om man lägger på ett termotäcke vid 0 grader, ligger då komfortspannet med termotäcke mellan -10 och +10 grader? Och varför svettas hästen emd ett fleecefodrat regntäcke, men inte med ett ofodrat regntäcke?

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: IngelaH
·
R
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 218
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka