täcken som INTE skaver..

jea78

Trådstartare
Hej
kan ni inte var gulliga och skriva här om era täckes erfarenheter, jag vill alltså veta vad det finns för täcken som inte skaver.
inne och utetäcken..
ska bli intresant och se vad resultatet blir
Tack på förhand :D

Sv: täcken som INTE skaver..

Min häst har gått med täcke hela vintern och har inte fått skav! :bow:
Jag har haft två täcken som jag skiftat emellan, ett Shires Storm Cheeta och ett Shires Storm Cheeta Combo (dvs. med hals). :D

Båda är utetäcken

Det enda täcke jag har som inte ger skav över bogarna är ett Horseware rhino wug med halvhals!
Älskar mina Bucas täcken ... men bogarna är inte snygga!

Jag har ett Amigo, Horeseware, täcke som inte skaver.

Täcken som passar den individuella hästens kroppsform skaver oftast inte, om inte hästen är extremt känslig.

med andra ord: är som att hitta jeans till sig själv- det går inte att säga specifika märken, för det beror på hästen!

Källquists täcken passar min häst som hand i handske. han går med dessa i både övergångs och vinter täcken, har massor av modeller, inget får han skav av. Men som sagt: det beror på att de passar hans kroppsbyggnad, andra i stallet som har samma märke har fått skav på en del, deras hästar ser annorlunda ut i kroppsformen.

men det spelar ingen roll vilket märke det är på täcket, har du en häst som är smal över bogarna och bringan kommer t.ex. bucas skava på den hur många som än säger att dom inte har det problemet.
täcket ska passa hästen, inte märket som ska passa en själv.
min häst har en massa olika märken bl.a. bucas, horseware, horseguard, BoT m.m. och dom skaver inte för dom är i rätt storlek och passar hans kropp.

Detta beror ju jättemkt på hur din häst ser ut i kroppen..
Min grova (tänk tinker) får skav av Horseware, Jacson, HP, Back on track, TM och en del till (minns inte :o).

Det ENDA täcke jag haft till honom som inte gav en gnutta skav är ett Event plus från Hansbo/Willab, rätt stort i storleken så det rörde sig en del på honom även om han är väldigt grov. Den sitter som en smäck! :love: :love: Även om det kunde varit bättre i andra aspekter där de täcken som gav skav var bättre. Event täcket är alltså det enda som funkat på hans kropp, som utetäcke då!

Jag håller med Breccis! :D

jo jag vet detta.. men enligt vissa hästvänner runt om kring mej så säger dom att det finns vissa märken som skaver på alla och några som aldrig skaver..så jag ville se om ni har samma uppfattning... en del har haft ute täckes provare och ändå fått skav...

Har tre utetäcken som jag använder, ett kimberly, ett Hansbo Event plus och ett Horseware Rambo täcke, inget av dessa ger skav :)

Som inne pyjamas använder jag oftast ett thermotäcke från Hunter :confused: Gammalt som gatan, ärvt från en annan häst, men super bra alldeles lagom tjockt!

Kan tillägga att ponnyn i samma stall har Thermo master täcken=skav likadant med kallblodet.
det andra halvblodet har visserligen täcken från h**ks, fast då horse power täcken, och hon har faktiskt klarat sig fast hon är en ganska känslig madam, så de kanske är lite bättre?

Jag brukar ha pälsglans på bogen och där dom skaver. Sen brukar jag spänna täckena så att de går omlott över bogen då brukar det inte skava lika mycket.
Men pälsglansen har fungerat väldigt bra, vet inte hur hon brukar vara efterson det är första vintern jag har henne men har inget skav iaf.

haha förlåt men TÄCKESPROVARE? :rofl:
vad är det för bullshit och lurendrejeri? snacka om att kasta pengar i sjön om det ens finns...

Det tyckte jag också lät lite kul. :angel: :p

Jag har inte ett täcke som skaver på mina hästar, då har jag endå en salig blandning på täcken. Sedan bogvecken kom så har jag aldrig skav problem.

Mvh Hanna

HORSEWARE!!! det är ju amigo, rambo, rhino och dom där..........dom är visserligen utan bogveck men inga av mina hästar har fått skav utav dom... och vi har både jättekänsliga hästar till inte alls så känsliga hästar.....

Både ute och inne täckena är super....

Täcken med blank insida! Fattar inte att inte fler har det, helt super ju!

ok.. det kanske inte heter så , men dom kommer ut och mäter hästens mått och syr upp täckena efter det....

det låter nästan bättre, fast provar man sig fram lyckas man ganska bra själv. verkar onödigt dyrt med tanke på hur många täcken det finns.

ja med är väl ganska dyrt att köpa en massa också.. man vet ju inte om dom skaver förren efter ett tag..

jag brukar se det efter ett dygn.
fast jag har alltid kört på med täcken som hästen haft innan/fått med sig och köpt likadan igen.
alt. har jag lagt på ett bomullstäcke som ligger bra under och ett termotäcke över det, då skaver det inte alls.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023