täcken som INTE skaver..

Sv: täcken som INTE skaver..

Lite OT och kl

Hur vet man vilken sorts "typ" ens häst är, och vilka täcken som passar till just den "typen"? Att bara använda sig av storleken (som det är nu) är ju egentligen helt befängt eftersom det finns så många olika modeller... :crazy: :( :angel:

hur ser du det efter ett dygn??
*nyfiken*
jag har sett täcken som ligger jätte bra men ändå ger skav..

misan skrev:
Täcken med blank insida! Fattar inte att inte fler har det, helt super ju!

jo det är super så länge hästen inte blir varm i dom för sånna täcken brukar inte släppa igenom fukt,svett.. inte dom jag har sett iallafall..

jea78 skrev:
Hej
kan ni inte var gulliga och skriva här om era täckes erfarenheter, jag vill alltså veta vad det finns för täcken som inte skaver.
inne och utetäcken..
ska bli intresant och se vad resultatet blir
Tack på förhand :D
Inget av alla mina Horseware täcken ger skav, varesig ute inne eller svettäcken.
Inte heller
Sveasverige täckerna
JW fleéce täcket
Eskadron täckerna
Krafft´s ylletäcke
de är dom jag kommer på nu....;)

Jag tror inte man direkt kan säga någon speciell täckessort/märke.
Det beror nog lite på hur hästen ser ut i i kroppen (bogen osv..)

Jag har haft ett horseware i ca 7-9 år och det har aldrig skavt på nån av mina hästar som är väldigt oika i kroppsform och det sitter som gjutet på alla tre

Jag har provat många täcken, men jag tycker inte att något täcke inte skaver. Jag har två hästar den ena får inte skav och den andra får. JAg har prova flera täcken, men det verkar som om dom hästar som får skav får det i vilket fall som helst, Jag tycker att bogskydd är det mest effektiva. (funkar i alla fall på min häst):)

Det enda som funkar för min hästs breda bogar är Horsewares Rug-täcken, de med X-knäppning. Idiotiskt egentligen, att inte fler tillverkare inser att det är bättre att fästa knäppningarna över och under, istället för tvärs över hästens bogleder.:crazy:
En annan sak jag lärt mig undvika är fleecefodrade täcken, de gör att täcket åker allt längre och längre bak när hästen rör sig, men kan inte åka fram igen. Ungefär samma princip som när man tar ett rågax mellan händerna och gnider händerna mot varandra upp och ner, till slut kryper axet ut längst upp, fattar ni? :)
Så trycket ökar mer och mer på bringan efterhand som hästen rör sig... usch vad korkat av mig att skaffa ett sånt. :crazy:

Breccia_ skrev:
det kan ju fan inte ens vara sant. fyfan vad fult att göra något sånt!

Det finns folk till allt. :devil:

Övrigt:

Som sagt, Horseware är inget täcke som garanterar att hästen ej får skav. MIN häst får skav av det. Vill bara förtydliga.

Horseware skaver inte på någon av mina, däremot Bucas.. de sitter dåligt på alla och spänner över bogarna. Weatherbeeta täckena sitter lika bra som Horseware om inte bättre :)

Har FAL och Horseware Wug och de ger inte något skav på någon av de hästar jag haft dem på. Sitter väldigt löst kring bogarna utan bogveck. Dessutom har de blank insida.

Jag menar bara att Horseware också KAN ge skav, det är inte så att de automatiskt passar på alla hästar bara för att de passar på många. :cool:

jea78 skrev:
jo det är super så länge hästen inte blir varm i dom för sånna täcken brukar inte släppa igenom fukt,svett.. inte dom jag har sett iallafall..

fast nästan alla dyrare täcken har nyoloninsida och de andas. ex. horseware, pessoa tror jag, shires dyrare varianter.
för mig är det numer självklart att köpa täcken med blank insida. man spar mycket rengörande/tvättande då det inte fastnar en massa hår och dessutom ligger täcket stilla och bra på hästen, det dras inte bakåt av innerfodret som det annars ofta kan göra och därmed spänner det inte åt runt bogarna. på mina pållar funkar det så iaf!:D

Detta fyrvägsstrech täcke från jacson...egentligen bör väl det vara bra...

Säger bara Horsewear:love: Hästen slipper fula bogskav då alla deras täcken har glansig insida, vilket även gör att man slipper ha täcken fulla med hår om pållen fäller!!

Mina hästar har Horseware Rambo Turnout resp. Rambo Wug med 370g på sig ute när det är plusgrader. Inne står det med HW Insulator 300g resp. Z-täcket termotäcke 400g. Vid minusgrader så har de både täckena på och det har inga skav oavsett om det har enkla täcken eller dubbla.

jea78 skrev:

Alla mina horsewear med blank insida är med andasfunktion och fungerar toppen, tror knappast de skulle vara så populära annars

Lord Owen skrev:
Jag menar bara att Horseware också KAN ge skav, det är inte så att de automatiskt passar på alla hästar bara för att de passar på många. :cool:
Har du ett tillräckligt stor? Jag har en större storlek på mian än normalt för att det inte ska ge skav utan kunna sitta lite löst men ändå inte vara för stort. Sen finns ju HW för stora hästar med, XL eller vad det nu heter.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka