Halifaxen

Trådstartare
Vad har ni för täcken på era hästar nu=) Min häst är inte klippt mer än på halsen, ska snart klippa hela han eller i alla fall halvklippning men det blir nog hela... Vad är ni för täcken då? Hur många gram är det i era täcken? :cool:

Sv: Täcken!

Just nu går min häst i ett Rhino med halvhals 370 grams fyllning...men ska bli varmare senare i veckan så då blir det ett termotäcke 250 g kanske och ett Rhino regntäcke med halvhals över!

Helklippt häst. Började med ulltäcke inne och ute ull+100g utetäcke. Visade sig inte räcka då hästen kom in och skakade igår kväll. :( Visserligen hade det regnat halva dagen och blåste lite. Så from nu går hon med 200 g inne och ute 200 g + 100 g. Vi får se hur långt det räcker.

//Alice

Mitt halvblod är hel klippt och hon har ett 200g Event täcke ute och ett flecctäcke inne.

Jag köpte precis täcken från Titano.. sprang på dom av ren slump och dom har ju täcken med goretex. Jag köpte deras club dry vintertäcke 340g och det verkar jättebra…. Sitter som en keps på min pålle J Dom ska tydligen behålla sin vattentäthet fast man tvättar det :love:

oj 370 redan, bor du i norrland eller?? :eek:

Min har fleecefodrat regntäcke ute & 150 g termotäcke inne. Här nere i småland är väl iofs nätterna lite kyliga (neråt nollan), men på dagarna är det fleeera plus. fast igår regnade det hela dan :smirk:

dröjer nog ett tag till innan 200 g vintertäcket åker på ute.

Mitt varmblod har ett jackson fleece inne o ett bumull+ett grovt utegångstäcke (märke okänt) ute på dagarna. Hon är inte klippt men sätter inte mycke päls =(

Oklippt arab med massa päls, har nu ngt fodrat regntäcke när det regnar, otäckad vid bra väder. Otäckad inne.
Ska klippas och då blir det regntäcke ute och tunt termo inne. När kylan kommer så blir det regntäcke + tunt termo. I termotäcket har jag en BoT ryggvärmare.

Mitt fullblod står nu med ett backontrack innetäcke under vintertäcke med 470 g fyllning. Upp till - 10 rader här nu. Oklippt och hoppas slippa klippa honom också.

Min kallblodstravare är helklippt. Har halvtjockt innetäcke (inte direkt fodrat men...travtäcke) och fleecefodrat regntäcke på det ute. han klarar sig alldeles utmärkt här, varierar runt nollan men nu har vi snö :) Jag undrar vad folk som sätter på sian hästar 500-800g nu ska ha på dom när vintern kommer?? Då förstår man ju att hästarna fryser om dom är vana att få så mycket på sig!

Just nu har jag inne: ett svart fleece täcke och över det ett blått AMIGO-fleece (jättedålig kvalité, men långt och mysigt). Ute: samma svarta fleecetäcke som ovan och över det BUCAS regntäcke med fleccefoder.

Nora skrev:
Min kallblodstravare är helklippt. Har halvtjockt innetäcke (inte direkt fodrat men...travtäcke) och fleecefodrat regntäcke på det ute. han klarar sig alldeles utmärkt här, varierar runt nollan men nu har vi snö :) Jag undrar vad folk som sätter på sian hästar 500-800g nu ska ha på dom när vintern kommer?? Då förstår man ju att hästarna fryser om dom är vana att få så mycket på sig!

så tänker jag också så jag vågar inte ens sätta på mitt 220 grams innetäcke ännu eftersom det ska bli lite varmare, jag menar det är ju fortfarande ett par plus/runt noll. Tänk sen när det typ är -30...

hurtigmartina skrev:
Mitt fullblod står nu med ett backontrack innetäcke under vintertäcke med 470 g fyllning. Upp till - 10 rader här nu. Oklippt och hoppas slippa klippa honom också.
Det hjälper inte att täcka dem, de sätter päls ändå. Beror på ljuset.

Stoet har ett horseware rhino ofodrat regntäcke.
Valacken har ett grönt fleecefodrat regntäcke från horze.

Min valack har ett tjockare fodrat regntäcke med halvhals
Stoet har ett Shires tjockare fodrat regntäcke

*knapplån*

Min häst är änsålänge oklippt och går med ett ofodrat regntäcke just nu. Vi har runt +5 till +10 grader fortfarande.

Han ska klippas i helgen och då får han på sig iläg som är 200g och senare när det blir kallare får han 400g. Har ett event undercover.

resize.aspx

Senast ändrad:

Mitt fullblod är klippt (helklippt) och har ett 300 g Horseware täcke inne och ett ofodrat regntäcke från Rhino m halvhals ute över innetäcket

I vinter ska jag köpa ett underblanket plus med helhals (fr horseware) eller ett ulltäcke o ha under 300 g eller ha 550 g + att jag har ett rambo 370 g m halvhals ute för de riktiga kalla dagarna!

Men jag har oxå funderat på om jag satt på henne för mkt redan, så jag funtar på att prova att ha ett 150 g o se om hon klarar sig på det...Stallet är ett kallsstall...jättehögt i tak (en gammal lada) men såklart drag o regntätt!
Eller ska jag böna o be om att få flytta in i de andra stallet där det är varmt o gott....

Min häst är inte klippt och har ett fleacetäcke inne och ett regntäcke ute, kan tillägga att han har bara lite vinerpäls på halsen. han ska ha 100-200g vintertäcke när vintern kommer det dröjer ett tag till iallafall.

Beror inte bara på ljuset!
Varför tror du en häst som går på lösdrift sätter tjockare päls än en häst som får gå in på nätterna? Samma ljus ju... Dom sätter ju päls så dom ska klara kylan dom utsätts för. En täckt häst utsätts inte för samma kyla o sätter mindra päls. Fast det beror även lite på vilken ras man har, har hört att fjordingar tex ska vara omöjliga att täcka men mitt varmblod är det inge problem med. Täckt varje höst/vinter o har aldrig behövt klippa henne...

bomulltäcke (som bogskydd för min häst typ)
shires termotäcke, 100-200g kanske (vet inte riktigt)
regntäcke över ute i hagen

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga... 2
Svar
26
· Visningar
1 532
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Födda-24
  • Pass förvaring
Tillbaka