Sv: täcken
Carat skrev:
vilka har täcken dygnet runt på hästar? vad för täcken? märke?
Jag har täcken dynget runt på alla mina tävlingshästar 3/4 av året,
på sommaren (utom de veckor det är för varmt för täcke på natten) bomull eller bävernylontäcken på natten och ett ofodrat regntäcke ute om det mer än duggar, eclipse, hansbo, marktodd, shires och amigo är märkerna.
På hösten och när det blir kallare/ de blir klippta, har de först ca 150g täcken inne och regntäcken ute oavsätt väder, sen ca 200-300g täcken inne och ca 200g ute täcken (om det inte är varmt då har de regntäckerna) så har dom nu, hansbo, thermomaster, horsesaver, insulator 300g, rhino, amigo och shires är märkerna.
På vintern när det är snö eller -grader har de 400g täcken innne och 370g och 400g täcken ute ( en har 400g och de andra har 370g, jag har inte både ett 370g och ett 400g på samma häst samtidigt) hansbo, rhino och rambo är märkerna.
Sen om det blir under -15 får de beroende på häst och väderförhållande ett täcke under utetäckerna.
Vårat stall är utan fönster så tidigt på våren som möjligt fram tills så sent på hösten som möjligt, så under den tiden är det samma temperatur i stallet som ute, sen när vi satt in fönster blir det aldrig kallare än ca o- (-4) grader oavsätt yttertemperatur.
Carat skrev:
tycker själv att det är idioti att ha tjockt täcke på hästen under sommaren (ute) och tjockt fleecetäcke inne .. liksom hallå? jag hade världens lust att ta ut hästen utan täcke alt. bara ta på ett tunt för tjockt vintertäcke på sommaren är helt fel.
Det beror ju på varför just den aktuella hästen har det så. Sjukdom? Då kan den ju faktiskt vara beroende av det för att kunna leva. Men om det bara beror på att människan vill det då är det ren galenskap.
Sen kan du ju testa någon gång, är hästen svettig på morgonen när den haft fleece (är täcket fuktigt på ovansidan)? Eller är den svettig när den kommer in från hagen? Är den det då kan du ta ett allvarligt snack med ägaren för då är det
djurplågeri att låta den ha så mycket täcken på sommaren, men om den inte är svettig så kanske den behöver det (låter osanolikt men man vet aldrig)