astronaut

Trådstartare
vilka har täcken dygnet runt på hästar? vad för täcken? märke?

tycker själv att det är idioti att ha tjockt täcke på hästen under sommaren (ute) och tjockt fleecetäcke inne .. liksom hallå? jag hade världens lust att ta ut hästen utan täcke alt. bara ta på ett tunt för tjockt vintertäcke på sommaren är helt fel.

Sv: täcken

ja har täcke på nu dygnet runt..har ett fodrat t.m. regntäcke nu..
men på sommarn har ja aldri täcke på så länge de inte regnar massor hela dagarna för hon e känslig för regn.

Jag har, 200 g inne på natten och 300 g ute, förutom denna vecka då det vart varmt så då har han haft fleece + Hansboregntäcke.
Märke på de andra kommer jag inte ihåg, men det är inte skitHööks iaf :p
Är det mindre än 5+ ute måste min häst ha 300 g täcke, annars skakar han av köld, och han är inte ens klippt än :p

håller med dig, fattar inte varför man har täcken på hästen överhuvudtaget på sommarn. har det bara om de regnar och är lite kyligt..
just nu har min häst ett Horseware insulator stable (tror ja de heter:P) 150g. ute har han ett Horseware Rhino ofodrat regntäcke över innetäcket!!

Notorius skrev:
Märke på de andra kommer jag inte ihåg, men det är inte skitHööks iaf :p
:p

va e de för fel på höökstäcken?
har 3 jättebra täcken därifrån ju.

Håller med, alla Höökstäcken jag haft till hästen har varit super, det är de som passar honom bäst, de andas, håller tätt och håller bra.

För att svara på trådskaparens fråga så har min häst regntäcke ute nu, Alpha Horse med fleecefoder. Inne har han inte täcke ännu. Oklippt.

har täcke på honom nu både inne och ute, men på sommaren hade han inge täcke förrens i augusti då han hade täcke vid regn.

Nu har dock ett 220g event innetäcke och ett 300g täcke ute, källquists protector. Hästen är oklippt, men har inte så mycket päls så han behöver de lite tjockar täckena.

Och ang Hööks har jag ett par riktigt bra täcken(flecce,termo, ute och innetäcken) därifrån som passar ponnyn perfekt och till stora hästen har jag något bra fleccetäcke. Det som är dåligt med Hööks här i närheten är att de är dåliga på att ge service, men täckena har jag inte upplevt att det ska vara något fel på.

Carat skrev:
vilka har täcken dygnet runt på hästar? vad för täcken? märke?

Jag har täcken dynget runt på alla mina tävlingshästar 3/4 av året,
på sommaren (utom de veckor det är för varmt för täcke på natten) bomull eller bävernylontäcken på natten och ett ofodrat regntäcke ute om det mer än duggar, eclipse, hansbo, marktodd, shires och amigo är märkerna.
På hösten och när det blir kallare/ de blir klippta, har de först ca 150g täcken inne och regntäcken ute oavsätt väder, sen ca 200-300g täcken inne och ca 200g ute täcken (om det inte är varmt då har de regntäckerna) så har dom nu, hansbo, thermomaster, horsesaver, insulator 300g, rhino, amigo och shires är märkerna.
På vintern när det är snö eller -grader har de 400g täcken innne och 370g och 400g täcken ute ( en har 400g och de andra har 370g, jag har inte både ett 370g och ett 400g på samma häst samtidigt) hansbo, rhino och rambo är märkerna.
Sen om det blir under -15 får de beroende på häst och väderförhållande ett täcke under utetäckerna.
Vårat stall är utan fönster så tidigt på våren som möjligt fram tills så sent på hösten som möjligt, så under den tiden är det samma temperatur i stallet som ute, sen när vi satt in fönster blir det aldrig kallare än ca o- (-4) grader oavsätt yttertemperatur.

Carat skrev:
tycker själv att det är idioti att ha tjockt täcke på hästen under sommaren (ute) och tjockt fleecetäcke inne .. liksom hallå? jag hade världens lust att ta ut hästen utan täcke alt. bara ta på ett tunt för tjockt vintertäcke på sommaren är helt fel.

Det beror ju på varför just den aktuella hästen har det så. Sjukdom? Då kan den ju faktiskt vara beroende av det för att kunna leva. Men om det bara beror på att människan vill det då är det ren galenskap.

Sen kan du ju testa någon gång, är hästen svettig på morgonen när den haft fleece (är täcket fuktigt på ovansidan)? Eller är den svettig när den kommer in från hagen? Är den det då kan du ta ett allvarligt snack med ägaren för då är det djurplågeri att låta den ha så mycket täcken på sommaren, men om den inte är svettig så kanske den behöver det (låter osanolikt men man vet aldrig)

Eftersom jag står i ett kollektivt stall och de som har utsläppet såväl vardags som helgmorgnar inte har någon möjlighet att hålla på med täckesbyten så är alla hästar tvugna att ha på sig sina täcken dygnet runt, eller så får man själv ansvara för att åka till stallet och byta täcken på sin häst (de flesta har dock inte den möjligheten.)
Så min häst, står liksom de andra hästara i stallet med täcke på sig i princip dygnet runt. Ibland på eftermiddagarna låter jag henne dock gå "naken" en stund och så kommer jag tillbaka till stallet på kvällen och lägger på täcket då.

Just nu har hon ett Thermo Master med lös hals på sig. Tror det är ca 220 g foder i det. Det funkar bra. Annars så har jag även ett regntäcke från Börjes, helt ofodrat hon brukar ha på sig när det är mildare/varmare ute, det hade hon på sig från ca Augusti fram tills nu i mitten av Oktober ungefär. När det är som kallast så får hon sedan ha på sig ett Shirestäcke med 400 g foder och halvhals på sig.

På sommaren går min häst dock alltid utan täcken för då ser jag ingen direkt anledning till att täcka henne.

min har ca 150 gram stalltäcke från Shires i boxen ( brukar ligga mellan 4-8 plus där inne) och ett bommullsfodrat regntäcke från Bucas (smartex rain) över i hagen.
han är helklippt för ca 3 veckor sen, men har fått mkt päls tillbaka.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka