• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bumbi_608
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 971
B

bumbi_608

Det är så att min häst är hos en fodervärd just nu och hon har haft lite problem med ryggen, har fått behandling med laser och akupunktur.
Men de ha nu 3 täcken (ett fleece, stalltäcke, och ett jätte tjockt vintertäcke) (vill bara säga att hon är van att gå utan då hon alltid har haft en björnpäls) på hemme och det har ju inte ens vart kallt. Hästen kommer att flytta hem till mig nu snart och hur ska jag göra för att min häst inte ska frysa ihjäl om det skulle slå til o bli kallt. Hade i dag hemma 6 plus hon kommer ju att få värme slag eller frysa satan.

Hur ska jag göra på bästa sätt????:confused:

Sv: Täcken

En häst fryser inte satan vid 6 plusgrader ... :smirk: (Såvida det inte vrål-regnar förstås ...)

Jag förstår din tanke att hon inte ska bli kall om ryggen, men i så fall tycker jag att du ska investera i ett regntäcke.
Om hästen bara är torr så klarar de rätt många minusgrader.

Då kan du ju lägga på både fleece och regntäcke om det skulle bli riktigt kallt.

Men ett jättetjockt vintertäcke är väl bara lämpligt när det är riktigt kallt och blåsigt, annars blir nog hästen lätt lite svettig i armhålan ;).

hejsan
jo jag brukar alltid ha flesse o regn det är fodervärdarena som har pälsat på henne så dant nu o jag värgar ha så många täcken när det är så vart ute nu. men de menar att hon står o fryser som hon går nu.

om hästen är sjuk/har ont så är det inte osannolikt att hon fryser trots extrem täckning....

du får väl se när du får hem henne, men ett mellanfodrat vattentät täcke lär hon iaf behöva. annars blir hon nog sjuk, om hon varit van att ha så mkt kläder kan du inte bara ta av allt. plus att om hon har ont i ryggen kommer det bli mkt sämre om hon blir kall och våt.

Fast det kan gå utmärkt att täcka av med. Är ju dock svårt att veta innan. Jag täckade ner fblstoet ganska häftigt när hon kom, utan problem. Och när arabstoet var snudd på övertäckad (medvetet) pga muskelskada, så när den var läkt etc så tog jag av täcket i princip från dag till annan, i smällkall vinter, utan problem.

Båda dessa damer var dock inga fryslortar och ganska 'varma i sig själv'. Skulle jag slitit täcket av ryggkänsliga fryslortsvalacken skulle han fått ordentliga problem.

Men det ger sig säkerligen mer hur, var och när när hästen är hemma igen.

Ja, du lär få lite problem när de har täkt henne så mycket, men det ända sättet är väll bara att minska på fodringen i täckena lite i taget.
Du kanske kan höra med någon annan i stallet som har ett täcke som kan tänkas vara nått mellanting. Jag tror inte hon får några större problem att sätta ny päls i och med att hon har haft tjock päls innan.;)

hej min häst har med haft rygg prob /länd prob och ja har bara ett täcke om de inte som sagt blåser rganar ute mkt. men sen brukar ja alltid känne på rygg/länd när han kmr in hur han känns om den är lagom /kall eller varm! så går man efter det.! lkycka till

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 372
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: ako
·
Hästvård Jag har aldrig haft en helklippt häst men får nu hem en i veckan som redan är helklippt. Jag har lösdrift. behöver helklippta täcke när...
Svar
5
· Visningar
958
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka