Täckes-dilemma!

Panamera

Trådstartare
Nu har jag ett problem... :crazy:
Igår när jag skulle ta in min häst i boxen så blev hon biten av en annan häst i baken så det blev en jättereva i täcket.
Den är säkert 40 x 10 cm stor, och bara hänger nu.
Hästen fick inga men efter detta,bara lite päls avbitet, men tänk om hon inte skulle haft sitt ulltäcke på sig, då skulle hon förmodligen haft ett jättestort sår på baken nu!
Hästen stog liksom med baken vänd mot dit jag gick med min häst, men när jag skulle leda in min häst i oxen så gjorde den andra hästen som en liten galoppiruett och for med öronen bakåtstrukna rakt mot min häst.
Hästarna har sina boxöppningar mitt emot varandra, med en gång emellan som kanske är 1,5 meter.
Hästen som bet Copia fick upp ett galler över boxdörren, så att den inte kan bitas igen.

Nu till frågan;
Tycker ni att ägaren till hästen som hugg min häst ska betala en del på att nytt täcke?

Mamma är nämligen inte så sugen på att köpa ett nytt ulltäcke för typ 1000 kr, när hästen ändå inte kommer att vara kvar hos mig så länge till...

:confused:

Tacksam för hjälp och ev. andra förslag!

Diana

Sv: Täckes-dilemma!

Knappast, sånt får man tyvärr räkna med om man håller på med hästar. Sen undrar jag också varför det inte går o laga täcket?

Det är att såpass stort hål, och det är hål efter den hästen på ett ställe till, så det kommer bli konstigt i passformen om det lagas + att detta är mitt tävlingstäcke som jag skulle använda eftersom det var ganska kallt, men inte tillräckligt kallt för att thermotäcke!

Vill helt enkelt inte ha det lagat eftersom passformen skulle bli usel + att det inte är snyggt estetiskt!

Diana

Det är sånt man får räkna med i ett stall. Jag skulle inte ta betalt av en annan stallkompis om detta hände. Men visst är det tråkigt när det händer.

:)

Håller med dom andra här. har man hästarn i samma hage så får man räkna med att sånt händer.
Jag fick ett sprillans nytt Bucas täcke förstört förra vintern:crazy: Inte roligt alls men tyvärr inget att göra.

säger som dom andra, du får helt enkelt betala ett nytt själv.
jag skulle aldrig ta betalt av någon annan ägare om deras häst hade sönder mitt täcke, det är sånt man får räkna med. var glad istället att det "bara" var täcket som gick sönder och inte hästen.

Jag tycker inte alls att du ska betala det själv! Prata med ägaren till hästen som bet din häst. Jag har oxå varit utsatt för detta men vi delade på kostnaden till ett nytt täcke. Lycka till!

din häst, ditt täcke som gick sönder alltså betalar du nytt täcke. skulle du krävt hela stallet på pengar till ett nytt täcke om det skulle gått sönder i hagen?

ägaren till hästen kan ju knappast rå för vad som hände din häst.

du får väl skicka in täcket på lagning om du inte kan laga själv.

Det svider när dyra täcken blir sönderbitna, men jag tillhör också dem som tycker att man får ta sitt eget ansvar - oavsett om det sker i stallet eller i hagen.

Fick själv ett Rambo- och ett Rhino-täcke sönderbitna i fjol, inte billigt... :mad:

Men i hagen är ju en helt annan sak... Då har man ju inte kontroll på hästarna öht, så då får man ju räkna med ett par täcken sönderbitna!

Däremot när det är i stallet och ägaren hela tiden har sagt att hennes hädt inte behöver något galler, så käns det ju så surt att något sådant här ska behöva innan ett galler sätts upp!! :crazy: :mad:

Diana

jo visst men även i stallet styr inte ägaren över vad hästen gör med tänderna. om vi vänder på steken, skulle du betala för ett täcke din häst haft sönder även om det var ett dyrt täcke?

Ja, jag skulle betalat en del i det. Inte hela, men kanske hälftan OM det va under liknande omständigheter.

Diana

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 396
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Skriver åt en kompis eftersom hon inte är medlem! Kompisen heter A och hennes häst B. De står uppstallade på en ridskola med... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 855
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar... 2
Svar
24
· Visningar
3 194
Hästhantering jag har problem, hästen avskyr när man lägger på täcken hon hugger och sparkar hej vilt. inte bara hugga i luften mot bogen, utan hon... 2
Svar
28
· Visningar
4 840
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet