Täckes gnagare!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Araton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 015
A

Araton

Jo, i stallet så finns det en häst som går och biter och drar i andra hästars täcken hela tiden. Finns det fler som har sånna hästar? Hur gör ni?

Vet inte om jag ska låta min häst ha täcke eller inte? Det handlar om regntäcke,han har så tjock päls att han annars klarar sig utan :D

Sv: Täckes gnagare!

Ja det är en bra fråga :D min ena inhyrning som går med shettisen tar tag i täcket vid svansen och lyfter honom så han får springa på frambenen :eek: bl.a sedan drar/biter han honom i täcket jämt överallt :crazy: så nu får han gå utan.
Det är lite bortbitet på svansen & vid manken nu så jag vet inte vilket som är bäst = trasigt täcke eller hår på kroppen :angel:

Häll tabasco på täckena. Snåla inte, utan häll på rejält.

mysko skrev:
Det är lite bortbitet på svansen & vid manken nu så jag vet inte vilket som är bäst = trasigt täcke eller hår på kroppen :angel:

Problemet där är ju om han kommer ner i huden istället och ger sår... inte så kul att inte kunna rida/köra pga massor av sår vid manken så man inte kan ha sele/sadel på hästen. Därimot, vem har råd att köpa nya täcken varje vecka för att dom blir söder trasade??
Kanske sätta munkorg på den stora?? :angel:

Jag har varit med om en sådan häst i det första stallet jag jobbade i.
Ägaren till hästen fick välja mellan att ha munkorg på sin häst eller så fick den gå ensam i en hage för sig själv, ägan valde mukorg.
Kan även skriva att det hjälpte inte med nån antibit grej på en hästen.

Sån häst får inte gå med min häst helt enkelt utan det får gå med en häst som inga täcken har så har man problemet löst.
Finns ingen som har råd att gå och köpa täcken 1 gång i veckan för flera tusen för att en häst i hagen gnager sönder dom.

Smeta in täcket med "Kribb-nix" ...de funkar super...å smakar skit (har av misstag råkat få lite på tungan)

Vår inhyrning är en sådan!
Han har haft sönder täcken för åtskilliga tusenlappar. Jättetrist!
Vi har provat det mesta som går, dock inte munkorg för det vill inte hans ägare ha på honom.

Antibit medel hjälper inte ett dugg..
Det är mycket tråkigt men vi har denna täckessäsong vart tvungna att dela på hästarna, dom får gå ensamma. För jag har inte råd att köpa nya täcken flera gånger i veckan!

Jag skulle helst se att dom kunde gå ihop..men vad gör man?

Har oxå det problemet med en inhyrd häst, han drar i täcket på shettisen samt drar av honom grimman så den får jag leta efter i leran, inte så roligt. Vi har regeln att om en häst biter sönder en annans täcke så får ägaren till täckes marodören bekosta nya.

hm, verkar som en bra idé att täckes marodören får bekosta! Ska säga det... Annars kanske man kan sätta på en munkorg... Crubnix funkar tyvärr inte..

Min häst brukade gilla dra i svanskappor på täcken liksom kantbanden baktill på täckena skönt nog är han nu lite äldre och förståndigare. "No-bite", tabasco och liknande fungerade utmärkt så länge ägarna satte på nytt om det började försvinna p g a regn eller annat. Jag betalade mojset de ville ha på täckena. Trots det så brukar det p g a lek och stoj i hagen gå åt ett eller ett par täcken i hagen varje vinter säsong (totalt sett inte per häst) ofta är det de äldre täckena som blivit lite sköra av väder och vind som inte klarar en rispa av en brodd eller söm som sticker ut. Blir det sen en reva och vadd sticker ut så kan det bli något nytt roligt att leka med för våra busiga hästar.

Jag köpte något som heter No-Bite från antingen Börjes eller Hööks. Hade det på en grimma eftersom kompisen roade sig med att gnaga på den. Det hjälpte för mig.

Vilken taskig kompis du har... :idea:

Sorry kunde inte låta bli,uppfattade det som att din kompis bet på grimman...övertrött och lättroad... :D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur