täckes tvättning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pula
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 516
Sv: täckes tvättning

att inte tvätta allt med såpa eller tvättmedel efter att det används EN gång, betyder inte att allt är skitigt och äckligt värre.

Jag skulle nog vilja påstå att ni fått anledningen att tävlingstall tvättar så frenetiskt om bakfoten. Det handlar inte om att hästarna utsätts för skada utan det handlar om en image och ett varumärke vilket är nog så viktigt - fast inte ur djurskydds synpunkt så som ni hävdar : )

Vilken impregnering använder ni? Jag tvättade mina regntäcken och impregnerade dem (två st) men de håller inte för väta, väldigt irriterande. Det är två alldeles utmärkta täcken så jag tycker det är synd om det inte funkar. Har ni tips på ngn bra impregnering?

Många täcken kan knappast anses som vattentäta ens från början. En del täcken annonseras ut som regntäcke klarar 1500 mm, det är precis på gränsen för vad man kan påstå att det tål regn och de klarar sig troligen inte heldagsregn. Problemet är förstås oftast inte att täcket inte klarar sig när man köper, de flesta ligger på 3000 mm och högre, det är bara det att en tvätt försämrar vattentåligheten avsevärt och då finns det inte myckt marginal. Täckena slits också.

För regnkläder brukar man räkna 3.000 mm som bra och 5.000 mm som mycket bra 10.000+ är i praktiken vattentätt men då pratar vi om galon eller typ goretex. En tvätt gör ofta att vattnetätheten minskar ordentligt. För din del är frågan, hur pass bra var täcket från början, var det halvkasst redan då så lär det bli svårt att få det hyfsat genom impregnering.

*KL*

Jag har aldrig lyckats att själv impregnera ett läckande täcke så det blir tätt igen. Oavsett vilken typ av impregnering, dvs varken de man sprayar på tänkta för täcken, eller de man tvättar/tumlar in tänkt för funktionsmaterial och köpt (dyrt) på sportaffären.

Damen som tvättar & impregnerar täcken åt mig (och andra) lyckas varje gång dock. Minns ett täcke som läckte som ett såll efter tvätt nummer en miljard. Jag var beredd att kasta det men tänkte att jag provar lämna in det. Kom tillbaka som nytt, rena magin.

Jag vet att hon använder Nikwax produkter, både tvättmedel och impregneringsmedel. JAG har dock misslyckats även med nikwax, så mycket sitter nog i både sättet och hur stora maskiner etc man har.

Sen, ett täcke som läcker efter EN tvätt är enligt mig ett 'kasst täcke', här har det börjat läcka efter ett antal tvättar med vanligt tvättmedel det handlar om.

Tvättar aldrig ute/regntäcken. Däremot har mina hästar egensydda fleecetäcken i pullover modell (inga spännen i bogen) som undertäcken och dessa tvättas när de blir smutsiga. Ett par gånger per säsong oftast.

Bild? Låter väldigt bra men blir det inte statiskt när man ska dra av pullovern

Jag tvättar heller inte de tjocka (och dyra) vintertäckena utan har då ett tunt täcke under som tvättas vid behov. De tjocka vintertäcken används enbart när det är minusgrader och blir sällan skitiga på utsidan.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som... 2
Svar
22
· Visningar
5 019
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 504
Senast: Buck
·
Hästvård Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt...
Svar
2
· Visningar
2 552
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 872
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka