Täckesförvaring

Snuffsan

Trådstartare
Hur hänger ni täcken i era stall? Jag renoverar och funderar på hur man löser det praktiskt i sadelkammaren. Hur gör ni? Vanliga täckeshängare?

Sv: Täckesförvaring

Vi har en kortsidevägg i sadelkammaren med hyllplan (rätt djupa) för varje häst.
Nu har vi iof bara tre hästar.

Jag har också djupa hyllplan, där rena täcken ligger, ute i stallet hänger endast de täcken som används på täckeshängare.

I sadelkammaren har jag hängt upp kedjor i taket med karbinhakar så man kan hänga upp de täcken som ej hunnit torka.

I stallet finns en vanlig täckeshängare på varje boxdörr, + ett par vid skötselplatserna. På boxen hänger jag de täcken som används mest, sen hänger jag utetäcket vid skötselplatsen när jag ska rida.

I sadelkammaren finns 2 vanliga täckeshängare och en annan modell med 3 "armar". Sen har jag en garderob, o längst ner i den har jag lagt ridtäcken nu, de används ju ändå inte nu.

Garderober är rätt bra att stuva in täcken i, annars funkar en bokhylla med djupa hyllplan bra för täcken.

Snuffsan skrev:
Hur hänger ni täcken i era stall? Jag renoverar och funderar på hur man löser det praktiskt i sadelkammaren. Hur gör ni? Vanliga täckeshängare?

Jag har täckeshängare på varje box där vi hänger de aktuella utetäckena.

I sadelkammaren så har jag 2 hyllor med 5 plan vardera där täcken ligger ihopvikta. Det är sådanan där vanliga billiga trähyllor som normalt sett är skrangliga. Har skruvat fast dom i väggen för att få dom stabila. Det funkar bra.

Sen så har jag 2 garderober där det också förvaras täcken.
Har hängt upp 3 st "tvättlinor" i krokar i taket på sadelkammaren där jag torkar täcken på vintern(vi har värme därinne)

Vi har en vanlig täckeshängare på varje dörr, sedan kan man förvara de som man använder mest typ två-tre täcken kanske, i sadelkammaren. Och så får man ha resten uppe på höskullen. Finns nämligen gott om plats däruppe eftersom de allra flesta nu ger sina hästar hösilage (end. två som ger hö till sina hästar.)

Men jag gillar lösningen i det stora privatstallet vid ridskolans anläggning.
Där finns det dels ett rum där man kan torka sina täcken. Och det får plats en rejäl uppsättning täcken för torkning också! Sedan så har man gott om plats för stallskåp
o dyl. och där får man sedan förvara sina täcken. Man har förvaringsrymmen ett för foder och ett för strö. alt. ett större och dessa förvaringsutrymmen ligger mitt emot resp. box. Dessutom är själva förvaringsutrymmena utformade precis som boxarna också. Man får plats med ordentligt med skåp, man kan slänga ner ett par (runt 7-8 st säkert) balar med hö eller halm där nere från skullen och man får plats med fodertunnor osv. Det är jättebra!

Är det för torka täcken eller förvaring?

Jag har en täckesgalge..mkt praktiskt hängs upp på en krok i stallgången..de andra har några förb*nnade linor som man ska trä täckena över, jättehärligt när det är lera ute.. :mad:

Får jag fråga var ni hittar tillräckligt djupa hyllor? Jag letar och letar ..

Det som jag tycker är absolut mest prakist är den typen som har i ridsportsbutiker, men annars så blir de ihop vikta på hyllor för min del.

Vi har haft täckeshängare men jag måste säga att jag bara tycker det blir krångel med det. Främst för att man inte får plats med så mycket täcken och sen för att det rasar ner från dessa så lätt.
Själv kommer jag ha ett par hyllor, antingen en vanlig trä lager hylla eller ännu snyggare en i metall eller vad man ska säga, med hela hyllor.Kommer vika ihopa täckena där.Kommer kännas mer prydligt !

Min sadelkammare är mikroskopiskt liten :crazy: eller om det är mycket grejer i den :D

Har iaf ocksuperat en box för förvaring.
En garderob, där man kan slänga in bra att ha saker.
En hylla (billiga på IKEA)
hängare på boxdörrarna
Blöta täcken häng upp på linor och så sätter jag på en avfuktare så torka de snabbt och bra. Har en timer på avfuktaren så den inte behöver stå coh gå hela tiden.

Förvaring har vi på översta hyllplanet som är 50 cm djupt. Lätt att "trava" täckena.
Blöta täcken hängs upp, och med luftavfuktare så torkar de väldigt fort.

Har nog nån bild på sadelkammaren ifall du vill ha ett mail. pm:a i så fall.

Men alltså, det är ju öglor/spännen och gjordar/bensnören på täcken! Det betyder att i vårt stall har vi krokar i taket på lämpliga avstånd där vi kan hänga upp täcken på tork genom att haka i t.ex. en ögla från där bensöret fäster i en krok och ett bogspänne i den andra kroken. Inget att trä över utan bara sträcka sig upp och haka fast. Fungerar utmärkt! Har man fasligt högt i tak får man väl ta längre krokar.

Annars har vi täckeshängare vid varje box, men de är ovanligt långa (inte speciella täckeshängare utan egen konstruktion med järnrör) så det får plats många täcken.

Om man var oändligt rik skulle man bygga en lyx-täckes-garderob. Ni vet en sån där som man kan för skor eller slipsar. Ett dolt stor utrymme där täckena hänger på armar som sitter på en räls och från en öppning kan man köra rälsen via en motor så att man får ut det täcke man vill ha. Sätt sen en värmefläkt i utrymmet och det är automatisk tork också... *vill ha*

/Camilla

Grängesberg skrev:
Har hängt upp 3 st "tvättlinor" i krokar i taket på sadelkammaren där jag torkar täcken på vintern(vi har värme därinne)

Jag bara lurades.. ha ha :angel:
Mina täckestorkar i taket är vid närmare kontroll i morse i själva verket 3 st gardinstänger(runda).. som är upphängda med tvättlina genomdragen och hakad i krokar..

Skrämmande vilken dålig koll man har på sitt stall..

Snuffsan skrev:

Jag har rätt lågt tak i min sadelkammare (del av gammal lagård), så jag får inte plats med en vanlig täckeshängare. Min man har gjort en stång/stör som träs i 2 ringar som sitter fast i taket. Man lägger täcket över stången och trär i ändarna i varsin ring. Funkar finfint till att torka täcken på. För täckesförvaring så har jag köpt en begangnad garderob där jag har både förvarar schabrak och täcken. Endast de täcken som för tillfället används hänger i stallet.

Har ett element + fläkt i sadelkammaren, fläkten slår jag på vid riktigt blöta täcken så att luften från elementet cirkulerar ordentligt. Har ungefär 12-15 grader i sadelkammaren på vintern. Funkar för min del när det gäller täckestork. Dock är det bara till 2 hästar.

/Lizzie

Vi har väldigt trångt i det stallet där jag står, så täcken är alltid ett sjå att hitta plats till.

Jag tar hem dom jag inte använder efter årstid och har en liknande lösning som Lizzie beskrev. Fast jag har krokar i taket och rundstav av trä.

I stallet har jag en garderob och jag förvarar täckena ovanpå.

ETT HETT TIPS:
Ikea har en förvarinspåse som passar täcken perfekt, kostar 39 kronor. Dom har dragkedja, så tvättade täcken blir inte dammiga, plus att dom har handtag så det är lätt att släpa runt om man vill. Dom är i samma material som deras "höpåsar", men i genomskinligt så man ser lätt vad man har i påsarna. Dom är fyrkantiga och lätta att stapla på varandra liggande.

Marita

I sadelkammaren har vi hyllor och ett bord som vi också viker och lägger täcken på.
I "tvättstugan" finns där en täckestork (sån med värme i) och några vanliga torkställningar.

Liknande trådar

Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
786
Senast: AbCdE
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 310
Senast: fio
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka