Täckesfråga (helklippt häst)

Widerberg

Trådstartare
Ni som brukar helklippa era hästar, vad har de för täcke på sig när
ni transporterar dem under höst, vinter och vår? Tex till och från träning?

Sv: Täckesfråga (helklippt häst)

sensommar eller varm höst har jag fleecetäcke
Sedan ull av den tjockare varianten. Blir det riktigt kallt åker han i något passande stalltäcke.
Tycker att det är lätt att man klär på hästarna för mycket i transporten (min svettas som ett.. djur! ;) ), så länge man skyddar dem från de värsta draget så...

jag har haft vanligt för det mesta.
Men har man en häst som är mer frussen så skadar det säkert inte med hals!

En till fråga. Tror ni det räcker att hästen har ett bomullstäcke på sig på nätterna
i början när hon blivit klippt? Det är inte särskilt kallt i stallet.

just nu tror jag det räcker (flera i mitt stall har klippt sin pållar dennna vecka och de hästarna har bara bomullstäcke på natten och är nakna i hagen när det är hyfsat varmt (ca 14+ och mer). Observera att dom hästarna är helrakade...

helklipper itne min nuvarande häst då det ine behövs, hon är ju nästan naken av sig själv :D

men den förra däremot, han svettades också som bara den i transporten så täcken som andades vardet ända som gick att använda.

höst: Dubbelsytt fleece täcke
vinter: dubbelsytt fleecetäcke med hel hals + bomulls täcke
vår: Fleecetäcke

jag kommer ha till en början när det är varma ett fleecetäcke med hals eller ett vanligt fleece, sen ett ulltäcke, och sen när det är riktigt kallt ett termotäcke, allt från 150 gram till 400 (400 används ju bara om det är riktigt kallt ute)

just det har även ett bommullstäcke att använda, som han även har nu ibland i transporten.

Min häst får oftast åka i en yllefilt. Är det väldigt kallt eller han ska stå i transporten länge (tävling) brukar jag ha ett undertäcke från HW också på- andas jättebra.
JAg gillar inte fleece- elektriska-, men använder det om det är för varmt för yllefilt. Dock inte mitt i sommaren om man ska på vet besök. Då står han naken.

"Isloeringseffekt på ett bomullstäcke är ca hälften av vad pälsen är. Dubbla täcken ökar isoleringen ca 15%".

Uppgifter från Karin Morgan/Strömsholm.

Vår&höst: ylletäcke
mild vinter: 150 g termotäcke
kall vinter: 370 g termotäcke
sommar: inget eller svettäcke

Efter träning är det möjligt att ett fleece med el utan hals/svettäcke åker på under, för att torka upp svetten.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka