M
mathil
Sv: TÄckesfrÅga:
Jag har ett vintertäcke på min häst men jag bor i Jämtland och här är det riktigt kallt nu.
Jag har ett vintertäcke på min häst men jag bor i Jämtland och här är det riktigt kallt nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ALLA hästar av ädlare ras ÄR "sönderavlade" för att passa människans behov (här i norden!). Jämför ditt halvblod med den nu levande Preswalskis (har för mig att det är den hästen som idag mest liknar vildhästen) häst! Vilka slående likheter! :smirk: Då påstår jag att det finns raser (islänning, fjording, och andra div ponny/bruks raser) som bättre är lämpade att jämföras med vildhästen. Personligen tycker jag att det är att gå till absurdum att börja jämföra vildhästen och tamhästen eftersom det inte låg samma krav (i funktion, hållbarhet mm) på vildhästen som det gör på vår tamhäst! Det gäller inte bara jämförelser när det gäller täcken utan även inom andra områden...Mina hästar är inte sönderavlade, de är normala halvblod som sätter en fullt fungerande vinterpäls.
Och forskning är INTE = sanning! Vet själv eftersom jag jobbar med just forskning!Min källa bygger på forskning om du inte vill ta till dig den så slipper du såklart.
Det är inte ett dugg svårt att "ta in", men eftersom jag själv befinner mig i forskarvärlden och jag vet hur den fungerar så kommer jag fortfarande alltid att vara kritisk mot ALL forskning som läggs fram. Det är jag också i mitt dagliga arbete!Inget av det jag sagt är heller nåt nytt och det förvånar mig att det är så svårt att ta in.
Elektron skrev:Ps. Inte visste jag att man avlade fram raser anpassade enbart för Norden - törs man fråga om en källa till påståendet?
Japp! Förmodligen eftersom jag sitter på jobbet och eg har annat att göra.Du kanske läste slarvigt för det står också att "..det vi kom fram till..." och att hypotesen kan antas.
Tacksam för att du inte kopierade in hela rapporten!Arbetet är 19 sidor och texten som jag tagit ur är från referatet - du vet det man brukar skriva i början av en rapport.
Och DET kan jag omöjligen veta över nätet!!! Ber om ursäkt om jag klivit på ömma tår! Men när du, utåt sett, verkar ta forskningen bokstavligen börjar jag undra! Och jag fick intrycket att du inte riktigt hade "hajat" språkbruket!Och jag är varken född i farstun eller dum i huvet och eftersom jag har en universitetsutbildning och en fil. kand. så har jag gått igenom den kritiska fasen när det gäller forskning.
Nej, det verkar inte så! Jag har ju inte läst rapporten, men det verkar vara sunt förnuft som gäller bara, om man går efter referatet! Något man knappast behöver lägga forskningspengar på, finns viktigare saker. Tycker JAG!Men nu har jag, till skillnad från dig, läst just den aktuella rapporten och har ännu inte hittat nåt att invända emot - det är knappast nåt revolutionerande i de dom säger.
Jag vill väl inte säga så mycket ang täckesfråga eg. Där tror jag vi är tämligen överens.Exakt vad är det du invänder emot egentligen? Jag fattar inte vad du vill säga med det här öht.
Troligtvis inte!Har du begripit vad jag vill få fram? Det verkar inte så.
Det har jag!Jag har aldrig träffat nån som låter sin häst stå utan täcke av princip trots att jag haft häst i snart 25 år.
Håller helt med!Rapporten är skriven av elever på Strömsholm och personligen tycker jag det är utmärkt att nån sätter det sunda förnuftet på pränt eftersom det uppenbarligen är en bristvara.
Men du borde väl iaf kunna delge temperaturspannet?!?!Som jag sagt så kan jag maila rapporten om det finns nån som är intresserad.