TÄckesfrÅga:

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 5 758
Sv: TÄckesfrÅga:

Jag har ett vintertäcke på min häst men jag bor i Jämtland och här är det riktigt kallt nu.

men måste DIN källa har rätt då?? jag håller inte med din källa.

Du kan inte ge en häst hur mkt mat den kan få kolik, fång och proteinchock osv..

Hästar i dagens läger är SÖNDERAVLADE att du inte kan förstå det. Vi har avlat i flera 100 år för att få häsatr ANPASSADE efter VÅRA behov.Våra behov är att slippa en massa jobbiga saker och få det så enkelt som möjligt!

Få bort den naturliga tjocka hudlagret, få en häst som inte akn sätta en normal vildhästpäls om vintern.
Dom ska se ut på ett visst vis osv.

Att inte täcka dom raser som är så pass skillda från vildhästen tycker JAG är fel. Sen får du plocka fram vilken källa du vill!

Den att gämföra hästen med människan går så bra så då vi funkerar på samma sak i musklatur och käk...Hästens får energi och ork via att äta får inte du de?? eller du kanske är en superkvinna som inte behöver äta??
Hästar KAN frysa det är ingautomjordingar till djur vi har utan wow dom kan frysa :eek:

OCH jag vill inte riskera att min häst ska behöva frysa och har varken lust eller ork att börna ut till stallet så fort en regn skur kommer.Därav får hon ett täcke beroende på temperatur ute!

Hon skulle säkerligen klara sig utan täcke, jag menar hon skulle nog inte frysa ihjäl men hon skulle stå där i hagen och varken äta eller gå och enbart skaka som ett asplöv...
Då kan jag slänga ut mina förbenade kilo hö vad hjälper de när hon fryser för mkt för att orka äta??

DESSUTOM frå jag en häst som slår bakut sen när man tar in henne och hon tinar upp för hon ömamr i varenda muskelbit i kroppen.Då får hon vila till alla inflammationer har gått över.

Varför utsätta min häst somjag älskar för allt detta när jag kan undvika allt genom att slänga på ett täcke???

Sen om islänningen med 2 meter päls inte lider det kan jag inte yttra mig om den rasen är inte oförändrad på flera 100 år.

Kan bara säga att MIN häst får ingen vinterpäls vaav ja måste ha täcke p åhenne punkt slut

DET är djurplågeri i mina ögon därför skulle ajg inte göra det på MIN häst!

PRECIS man kommer att märka om sin häst fryser släng då p åett täcke som du nu sa
Fryser en häst märker man det redan då det är pluss minus noll grader.

Som jag har ingen källa just nu och ids inte sitta och leta efter en.. men ta en sprinter bara kan inga namn då jag inte är insats men karolina klyft hon springer väl???

fråga henne hur bra det är med nerkylda muskler....

Mina hästar är inte sönderavlade, de är normala halvblod som sätter en fullt fungerande vinterpäls.

Min källa bygger på forskning om du inte vill ta till dig den så slipper du såklart.

Sen verkar du missuppfattat själva essensen med det jag sa - nämligen att det inte är nån vits med att byta täcke i den grad du gör. Att ha täcke öht har jag inga invändningar emot. Verkar vara en väldigt känslig sak för dig det där med täcken.

Citerar mig själv eftersom du missat även detta: "Att få muskler nedkylda är naturligvis inte bra oavsett om du är på elitnivå, häst eller människa, det behövs knappast en Nobelpristagare för att fatta. Men därifrån till att det skulle ge "oerhörda skador på musklerna" är steget rätt långt och du har fortfarande inte gett mig en källa till det påståendet."

Att ge hästar fri tillgång till strå för att minska risken för att de ska frysa är rätt basic hästkunskap och knappast kontroversiellt att påstå. Att fråga om JAG inte skulle frysa i -20 för att jag har mat är ju bara korkat - fråga ist om en normal häst fryser i -20 med de förutsättningar du gav (dvs regnskydd och fri tillgång på foder dvs hö/ensilage). Svaret är generellt nej.

Senast ändrad:

Måste bara få.....

Mina hästar är inte sönderavlade, de är normala halvblod som sätter en fullt fungerande vinterpäls.
ALLA hästar av ädlare ras ÄR "sönderavlade" för att passa människans behov (här i norden!). Jämför ditt halvblod med den nu levande Preswalskis (har för mig att det är den hästen som idag mest liknar vildhästen) häst! Vilka slående likheter! :smirk: Då påstår jag att det finns raser (islänning, fjording, och andra div ponny/bruks raser) som bättre är lämpade att jämföras med vildhästen. Personligen tycker jag att det är att gå till absurdum att börja jämföra vildhästen och tamhästen eftersom det inte låg samma krav (i funktion, hållbarhet mm) på vildhästen som det gör på vår tamhäst! Det gäller inte bara jämförelser när det gäller täcken utan även inom andra områden... :angel:

Min källa bygger på forskning om du inte vill ta till dig den så slipper du såklart.
Och forskning är INTE = sanning! Vet själv eftersom jag jobbar med just forskning! ;) Ta bara äggen som exempel! För x antal år sen kom forskning som visade att det var jättefarligt att äta många ägg. Man skulle helst inte ens äta ett om dagen! Det var inte bra för kolesterolet (tror jag det var...)! Några år senare kom ny forskning som visade att det var bara att äta på! Har inte någon källa, men detta "ägg-fenomen" är ett klassiskt exempel på att vetenskaplig forskning inte är = sanning! Tror också att det över tid har dykt upp ytterligare två rekommendationer hur många ägg man bör/inte bör äta per dag...och det kommer säkert fler!

//Alice

Det är du som pratar om vildhästar - inte jag. Och mina hästar har fortfarande fullt fungerande vinterpäls även om du vill kalla dom sönderavlade.

Länken jag skickat kommer från Hippocampus - om du känner till det stället borde du veta att det inte är nåt trams som visas där. Inget av det jag sagt är heller nåt nytt och det förvånar mig att det är så svårt att ta in.

Mer info från Strömsholm:
"De resultat vi kom fram till var:
 att en klippt häst behöver ersätta sin förlorade isolering med ett täcke,
 att fodret är av den största betydelsen för hästens nedre kritiska temperatur,
 att man uppnår högre effekt av att ”fodra hästen varm” än att täcka den,
 att en hög vindhastighet kan innebära stora värmeförluster som inte går att täcka med en högre fodergiva och att hästen då bör erbjudas täcke och/eller eventuellt vindskydd.

Vår hypotes att en oklippt häst klarar sig utan täcke under vintern kan antas om fodret anpassas efter temperaturförhållandena och det är vindstilla. Vår hypotes att fodret är av den största betydelsen kan antas. Vår hypotes att en klippt häst behöver ersätta den förlorade pälsen med ett täcke kan antas.

Slutsatsen är att man i många fall kan slippa täckesbyten eller ha flera lager täcken på hästen om man har en korrekt anpassad foderstat."

Det ovanstående är ett utdrag ur ett arbete skrivet av elever på Strömsholm. Om du mot förmodan är intresserad av det som står så kan jag maila över det.

Ps. Inte visste jag att man avlade fram raser anpassade enbart för Norden - törs man fråga om en källa till påståendet?

Okey! För att dra diskussionen till ytterligheter....jag kallar ALLA djur (hundar, katter, kor, grisar, hästar mm) som vi anpassat efter våra behov sönderavlade. Därmed är har jag inte sagt att jag anser det vara nått fel med det! Har ju själv ett sönderavlat halvblod! :D Det är ju inte för inte som forskningen börjar visa (har hört det på ett tv-program för några år sen, minns inte vilket!) att dagens svenka halvblod börjar få för svaga ben i förhållande till kroppsvikten (därmed är det inte sagt att det ÄR så bara för att forskningen visat det!). Det för att VI vill avla fram så smäckra ben som möjligt. Det kallar jag sönderavel!

Sen ska jag lära dig lite om forskningsspråket eftersom det verkar som om du missar en viktig bit: "Vår hypotes att en oklippt häst klarar sig utan täcke under vintern kan antas om fodret anpassas efter temperaturförhållandena och det är vindstilla. Vår hypotes att fodret är av den största betydelsen kan antas. Vår hypotes att en klippt häst behöver ersätta den förlorade pälsen med ett täcke kan antas."
Hypotes är GISSNING och INTE sanning!!!! Dessa elever (dessutom) gissar att det är så och utifrån sina gissningar drar de följande slutsats; "Slutsatsen är att man i många fall kan slippa täckesbyten eller ha flera lager täcken på hästen om man har en korrekt anpassad foderstat."
Nu under förutsättning att du citerat det rakt av och inte redigerat genom att utesluta vissa bitar! ;)

Inget av det jag sagt är heller nåt nytt och det förvånar mig att det är så svårt att ta in.
Det är inte ett dugg svårt att "ta in", men eftersom jag själv befinner mig i forskarvärlden och jag vet hur den fungerar så kommer jag fortfarande alltid att vara kritisk mot ALL forskning som läggs fram. Det är jag också i mitt dagliga arbete!

Missförstå mig inte nu! Jag säger inte att du har fel i ditt resonemang! Jag håller med dig i stora drag! Men jag tycker du gör lite fel i att tro att all forskning som läggs fram är dagens sanning! För forskningen som läggs fram MÅSTE man vara kritisk emot. Den är sällan 100 % korrekt utan är ofta baserad på gissningar. Denna forskning kommer troligtvis att ändras med tiden pga avelsutveckling och mer forskning.
Och så länge vi inte skadar våra hästar utan bara våra plånböcker så må det vara hänt, eller hur?

//Alice

Elektron skrev:
Ps. Inte visste jag att man avlade fram raser anpassade enbart för Norden - törs man fråga om en källa till påståendet?

Nej, men eftersom vi bor i norden och hästarna ska leva i det nordiska klimatet är det det vi måste ta hänsyn till. Du måste väl själv hålla med om att islänningen är långt bättre anpassad för kyla och rusk än vad tex fullblodet och araben (som är framavlade i varmare länder) är?!?!

//Alice

Du kanske läste slarvigt för det står också att "..det vi kom fram till..." och att hypotesen kan antas.

Arbetet är 19 sidor och texten som jag tagit ur är från referatet - du vet det man brukar skriva i början av en rapport.

Och jag är varken född i farstun eller dum i huvet och eftersom jag har en universitetsutbildning och en fil. kand. så har jag gått igenom den kritiska fasen när det gäller forskning. Men nu har jag, till skillnad från dig, läst just den aktuella rapporten och har ännu inte hittat nåt att invända emot - det är knappast nåt revolutionerande i de dom säger.

Exakt vad är det du invänder emot egentligen? Jag fattar inte vad du vill säga med det här öht. Har du begripit vad jag vill få fram? Det verkar inte så.

Du kanske läste slarvigt för det står också att "..det vi kom fram till..." och att hypotesen kan antas.
Japp! Förmodligen eftersom jag sitter på jobbet och eg har annat att göra. :o

Arbetet är 19 sidor och texten som jag tagit ur är från referatet - du vet det man brukar skriva i början av en rapport.
Tacksam för att du inte kopierade in hela rapporten! ;) Det hade tagit lång tid att läsa och ladda ner.

Och jag är varken född i farstun eller dum i huvet och eftersom jag har en universitetsutbildning och en fil. kand. så har jag gått igenom den kritiska fasen när det gäller forskning.
Och DET kan jag omöjligen veta över nätet!!! Ber om ursäkt om jag klivit på ömma tår! Men när du, utåt sett, verkar ta forskningen bokstavligen börjar jag undra! Och jag fick intrycket att du inte riktigt hade "hajat" språkbruket!
Jag är generellt kritisk mot all forskning eftersom den ofta ändras. Nu sist var det väl att grönsaker inte alls hjälper mot/förebygger cancer som man tidigare trott/forskat fram....minns inte riktigt eftersom jag bara hörde det flyktigt på radion. :crazy:

Men nu har jag, till skillnad från dig, läst just den aktuella rapporten och har ännu inte hittat nåt att invända emot - det är knappast nåt revolutionerande i de dom säger.
Nej, det verkar inte så! Jag har ju inte läst rapporten, men det verkar vara sunt förnuft som gäller bara, om man går efter referatet! Något man knappast behöver lägga forskningspengar på, finns viktigare saker. Tycker JAG!
Något som skulle vara intressant att veta är inom vilka grader det där spannet på 20 grader sträcker sig inom! :idea: "Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion." Det skulle jag vilja veta! Det blir så luddigt utan att veta detaljerna.

Tycker fö diskussionen är intressant, mycket intressant! :bow: Men jag skulle vilja veta din åsikt om dessa som helt sonika VÄGRAR att täcka hästen, TROTS att de skakar i hagen, med motivation att "hästen ska härdas" och "hästen ska få vara häst". Det tycker jag är värre än att falla för tillverkarnas reklam och göra hål i plånboken.

//Alice

Jag har aldrig träffat nån som låter sin häst stå utan täcke av princip trots att jag haft häst i snart 25 år.

Rapporten är skriven av elever på Strömsholm och personligen tycker jag det är utmärkt att nån sätter det sunda förnuftet på pränt eftersom det uppenbarligen är en bristvara.

Som jag sagt så kan jag maila rapporten om det finns nån som är intresserad.

Exakt vad är det du invänder emot egentligen? Jag fattar inte vad du vill säga med det här öht.
Jag vill väl inte säga så mycket ang täckesfråga eg. Där tror jag vi är tämligen överens. ;) Men jag kände mig tvungen att protestera när jag upplevde att forskningen togs på blodigt allvar. Forskning bör man alltid vara kritisk emot, iaf till viss grad.

Har du begripit vad jag vill få fram? Det verkar inte så.
Troligtvis inte! :o ;)

//Alice

Jag har aldrig träffat nån som låter sin häst stå utan täcke av princip trots att jag haft häst i snart 25 år.
Det har jag! :( Var glad att du sluppit!

Rapporten är skriven av elever på Strömsholm och personligen tycker jag det är utmärkt att nån sätter det sunda förnuftet på pränt eftersom det uppenbarligen är en bristvara.
Håller helt med! :bow:

Som jag sagt så kan jag maila rapporten om det finns nån som är intresserad.
Men du borde väl iaf kunna delge temperaturspannet?!?! :confused:

//Alice

Citatet du menar är inte från rapporten utan svar på en direkt fråga från personen som skrivit länken på Hippocampus. Hon är även handledare för de elever som skrivit rapporten. Om du vill argumentera med henne så svarar hon alltid på mail. Men du kan ju resonera med logik - fryser hästen vid noll grader och du täcker den så kan den ha samma täcke ner till -20. Naturligvis finns det som vanligt undantag som bekräftar regeln.

Mer från rapporten:
"Enligt våra beräkningar behöver en häst på medel arbetsintensitet som ej är klippt inte täckas under vintern. På ridskolor är hästarna ofta oklippta eller halvklippta och att de inte behöver täckas innebär ju en stor arbetsbesparing. Vid utevistelse kan det dock vara lämpligt att täcka ridskolehästen om inte värmeförlusten ersätts med foder under de kallaste dagarna. Det kan ju vara en mindre arbetsinsats att ge hästarna mer foder vid utfodringstillfällena än att göra flera täckesbyten. Vad man väljer är både en kostnadsfråga och en praktisk fråga då det kan vara billigare att fodra extra på vintern än att köpa in ett antal täcken, men det kan spara arbete att täcka hästarna då de håller sig renare.

Hobbyhästen som går på lätt arbetsintensitet och är oklippt behöver inte täckas i stallet men behöver ersätta sin värmeförlust vid utevistelse då det är minusgrader med antingen foder eller ett täcke.

Tävlingshästen som går på medel eller hård arbetsintensitet har mest värmeproduktion pga det högsta energiintaget. Då den är klippt behöver den ersätta den förlorade isoleringen med ett täcke, men den klarar sig till ungefär -15ºC (hård arbetsintensitet) innan den behöver producera mer värme för att vara i termisk komfort.

Den vanligaste man ser är väl att ridskolehästen eller hobbyhästen har minst täcken och att tävlingshästen har mest täcken. Att tävlingshästen ofta har flera lager täcken är ju helt oförståeligt, då den har högst värmeproduktion och klarar kylan bäst. En konvalescent på underhållsfoderstat däremot som har ett lågt foderintag kan behöva täckas vintertid för att kunna hålla värmen."

Slutsatsen:
"Man kan med fodrets hjälp sänka hästens nedre kritiska temperatur och göra den mer klimattålig. I de fall hästens värmeförluster är så stora att man inte kan ersätta dem med hjälp av fodret pga för stora fodergivor, bör hästen täckas och eventuellt ges tillgång till vindskydd vid utevistelse.

En häst som klipps vintertid förlorar en del av sin isolering och den bör ersättas med ett täcke. Hästar som går på underhållsfoderstat vintertid bör täckas, då deras energiintag är för lågt för att klara minusgrader. Det är effektivare att sänka hästens nedre kritiska temperatur med hjälp av foder istället för täcken."

Det är inte första gången jag hänvisat till rapporter och liknande från seriösa undersökningar och forskning men det har ALDRIG varit nån som visat intresse för att läsa - däremot är det ett fasligt intresse för vilka täcken alla har och inte har.

Senast ändrad:

OK. Då kanske du med hjälp av den kan svara på följande fundering.

Man kan ju bli kall utan att frysa och vice versa (typ vara frusen utan att det egentligen är så kallt, jag sitter t ex just nu fullt påklädd i 22 grader och har stelfrusna fingrar - jag kanske borde äta något! ;) ) Gäller detta även för hästar? Vad menas egentligen med termisk komfort och hur mäter man den?

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur