Täckesfrågor!

_Runaway_

Trådstartare
Vad för typ av täcken har era hästar på sig nu, och kommer ha på sig i vinter? Vid vilken temperatur/väder? I stallet? Min ponny har regntäcke på sig i hagen. Det är ett MacPro från Börjes som har någon slags fodring i sig. På natten har han fleecetäcke, mest för att han inte ska sätta päls (men han ska klippas nu). I vinter kommer han ha termotäcke ute och om det behövs även stalltäcke typ termo inne. När behöver en täckesklippt häst ha vintertäcke? Behövs stalltäcke?

Sv: Täckesfrågor!

jag har vintertäcke på min häst bor i jämtland. Men han har inget bra tunnare täcke. Inget täcke i stallet än.

Jag har en oklippt arabkorsning, med rätt känslig rygg. (inte frusen av sig, men blir lätt lite öm i ryggen när det är kyligt ute)

Just nu har hon, då det regnar/blåser och är lite kallare ett 200 g täcke ute, inget täcke inne. Det kommer hon inte ha förräns det blir KALLT eller då hon är klippt.

Min andra ponny, också han oklippt, går otäckad i alla väder ;) Han har übertjock vinterpäls som man kan gömma hela händerna i, och han fryser aldrig.

Just nu är det:

Ute - Shires höstregntäcke, Stormbreaker, 150 g fyllning.

Inne - Shires fleecetäcke.

Senare i vinter kommer det att bli vintertäcken på ute och innethermotäcken inomhus.

Mvh Huntress :)

Just nu är hästen halvklippt/jaktklippt/täckesklippt eller vad det heter... Har 200 g Horseware Rhino på sig ute och inne har hon ingenting. Är rätt varmt i stallet.
Senare i vinter blir det 300g täcke ute, med hals om det är riktigt kallt. Och hon ska förmodligen helklippas och byta till ett kallstall, då blir det thermostalltäcke inne med.

Just nu går min med termo täcke 300 gram , Sen shires med halv hals 200 gram över. Han är rakad med har redan fått lång päls :crazy: Jag förstår inte.

I vinter kommer han att ha termotäcke 400gram, tjock ute täcke 300gram. Sen när det blir kallare blir det tre täcken som gäller.

Just nu inget täcke (oklippt), varken inne/ute.
Kommer ha täcke på sig efter klippningen, ett Horseware Rhino Wug 200 eller 370 grams.
Inne ett Everesttäcke från Börjes, 200 gram (ev. ett Horseware Insulator Stable 300 gram).

Runaway: kanske missförstod ditt inlägg, men du ska väl inte ha termotäcke ute på din häst utan ngt utetäcke över? Stor vits med att ha täcke överhuvudtaget i så fall...

Mitt oklippta halvblod har fleecetäcke & regntäcke över, både inne o ute. Har haft det nu i några veckor.

När det blir lite kallare (typ runt nollan hela dan) blir det 200 g utetäcke m halvhals, senare i vinter 300 g utetäcke. Blir det riktigt kallt, typ mer än -15 brukar hon ha ett fleecetäcke under 300 g-täcket.

Bor i småland :D

Liten_men_tuff skrev:
Just nu går min med termo täcke 300 gram , Sen shires med halv hals 200 gram över. Han är rakad med har redan fått lång päls :crazy: Jag förstår inte.

I vinter kommer han att ha termotäcke 400gram, tjock ute täcke 300gram. Sen när det blir kallare blir det tre täcken som gäller.
Det blir inte varmare med tre täcken.

Min, klippt.
Inne: 400 g thermotäcke.
Ute: 300 g vintertäcke med hals.

A-ponny, mycket päls
Inne: 200 g thermotäcke.
Ute: Fodrat regntäcke.

B-ponny, klippt.
Inne: 300 g thermotäcke.
Ute: Innetäcke + Regntäcke.

C-ponny, klippt, dock med en del päls.
Inne: 200 g thermotäcke.
Ute: Innetäcke + Regntäcke.

Min ponny är klippt. Fast inte så mycket kommer inte ihåg va de heter de ä iaf täckesklipp eller spår klipp.

Han har på sig nu ett tunt bucas täcke. Typ joggingmaterial-ej vattentätt.

Men om det regnar så har han ett regntäcke från Hööks.

Om det är kallt både och. Men är det kallt å inte regnar så har han ett lite tjockare stalltäcke.

När det blir vinter så kommer han att ha vanligt vintertäcke som går upp över manken. Är det riktigt dåligt väder så har han sitt täcke med hals från hööks. Termo master exklusive eller nått sånt hette det. Har samma täcken på sig inne det är ett kallstall. Fast dock inte halsen på inne.

Ubble har ett ylletäcke just nu men ska byta idag till ett Horseware Insulator m. 300g fyllning. Ute har han ett bucasvintertäcke.
Ville har ett tunnt, teddyfodrat insulator inne (ska köpa ett tjockt Insulator så fort jag hittat ett...) och ett Shires Typhoon vintertäcke ute.

Min häst har aldrig täcke om han inte blir svettig... Han är oklippt men tränas.... Ska förhoppningsvis klippas snart och då kommer han ha regntäcke i hagen...

Fjordning helklippt.
Inget täcke inne, står i varmt stall/ladugård.
Ute nu Shires Stormbreaker 100 gr.
From ca -5 grader dagtid och kallare ThermoMaster 300 gr.

Varmblod, än så länge oklippt, men ska helklippas.
Fleecetäcke inne, står i relativit kallt stall.
Ute nu Shires Stormbreaker 100 gr. Det får hon ha tills hon blir klippt.
Senare blir det Event 200 gr med halvhals.
Riktigt kallt blir det HorsePower 360 gr med halvhals ute och Thermotäcke 200 gr inne.

Min vbl valack har på sig sitt tjocka utetäcke redan då han lätt fryser och spänner sig när det är kallt ute. Ibland blir det "innetermotäcke" med regntäcket över för att byta lite. Inne har han fleece eller termotäcke beroende på hur varmt det är i stallet. När jag rider använder jag ett fodrat skrittäcke och när vi är ute och går har han fleece eller innetermo... :banana:

Min är precis nyklippt /helklippt o har
Inne:
Event 400g stalltäcke m magplatta eller ett Bucas Celtic Power 370g el vad det är..

Ute:
tunnt ofodrat regntäcke från Svea Sverigetäcket eller ett Bucas Power Turnout m tunny foder, regntäcke..(ovanpå stalltäcket alltså..)

När det blir kallare o snö o sådär ska hon ha ett vintertäcke m 300(?)g fyllning från Källqvist över, ska köpa ett fodrat regntäcke m hals också.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 398
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?