Täckeshängare som orsakar fraktur!

Bukefalos 30 år!

Haft exakt samma tanke som dig.
Alltid fått höra att lädergrimmor är att föredra för de lättare går sönder. Men i min stilla tanke har jag alltid undrat, hur 17 då?! Krävs ju en enorm kraft för att lädret ska gå av.
Det är en typisk valideringseffekt. Någon får höra att lädergrimmor är att föredra vid transport. Hen frågar inte varför utan drar den felaktiga slutsatsen att det beror på att lädergrimmor lättare går sönder. Alternativt frågar hen och får det felaktiga svaret och sedan sprids den felaktigheten vidare. Den förstärks gärna av att vissa saker, som t ex stigläder, kan ha en kärna av syntet för att hålla bättre och felkopplingen lever vidare.

Kommer inte lädergrimme-saken från när man fortfarande hade rejäla metallspännen på grimmorna? Idag finns det ju himla mycket spännen som går sönder betydligt lättare än det. Det har väl många upplevt.
En lädergrimma, beroende på hur den är skapt, kan väl ev gå sönder vid extremt våld.
Det har jag sett flera ggr. De gamla nylongrimmorna etc gick absolut inte sönder.
Idag finns ju också grimmor med spännen som ska gå sönder om ngt sker.

Jag har definitivt varit med om att lädergrimmor går sönder i situationer där syntetgrimmor inte gör det, om man inte har tur att just ett spänne går sönder.
Min häst hade en period då hon slet sig när hon stod på gången och lädergrimmorna gick sönder ganska direkt. Var själva lädret som gick av, inte spännena.

Jag har definitivt varit med om att lädergrimmor går sönder i situationer där syntetgrimmor inte gör det, om man inte har tur att just ett spänne går sönder.
Min häst hade en period då hon slet sig när hon stod på gången och lädergrimmorna gick sönder ganska direkt. Var själva lädret som gick av, inte spännena.
Jag har också en som lyckats göra sönder tre lädergrimmor "i lädret". En av dem var dessutom en Walsh-grimma så inget indiskt "papp"-läder. Den hade visserligen 15 år på nacken men var väl omskött och inga synliga sprickor innan dess. För mig har de oftast gått sönder där nosremmen fäster i sidoringen, någon har även gått sönder i käkremmen (den gick rakt av så inte vid en söm).

Jag minns en diskussion på buke för evigheter sedan om vad man ska ha för grimma vid transport, och varför. Svaren var jämt fördelade mellan läder - eftersom de går sönder om det händer något, läder - eftersom de INTE går sönder, nylon - eftersom de går sönder, och nylon - eftersom de inte går sönder. Merparten stött av anekdotisk bevisföring om någon enstaka grimma som hållit eller inte hållit och vilket elände det lett till.

Min slutsats är att vad man än gör finns det risk att hästen kommer lyckas hitta åtminstone något sätt att göra illa sig på. :D

Tänker att läder eller syntet i transporten är hugget som stucket 🤷‍♀️

Jag har läder för att det är enklast att hålla rent och snyggt och ser trevligare ut. Är en hillbilly som alltid leder i grimma och vanligt grimskaft på tävling 😄

Jag har läder för att det är enklast att hålla rent och snyggt och ser trevligare ut. Är en hillbilly som alltid leder i grimma och vanligt grimskaft på tävling 😄
Det tror inte jag. Läder ger inte brännskador, det gör syntet. Jag tror inte att materialet spelar någon roll hållbarhetsmässigt, där är det kvaliteten som spelar roll men brännskador vill jag inte riskera.

Det tror inte jag. Läder ger inte brännskador, det gör syntet. Jag tror inte att materialet spelar någon roll hållbarhetsmässigt, där är det kvaliteten som spelar roll men brännskador vill jag inte riskera.

Min erfarenhet säger att spännen ryker långt innan brännskador.
Personligen låter jag folk använda vad de vill.

Säger inte ÖD till då?
För visst är det bara med kedja man får leda i grimma på tävlingsplats?

Nej, du får leda i grimskaft. Nummerlapp måste sitta på grimman dock.
Inte i dressyr?
Men kanske ok i de grenar där man får tävla bettlöst?
(sorry TS för OT, leder aldrig min känsliga häst med kedja hemma så irriterat mig på att han ser ut som om jag har tortyrredskap när jag leder honom på tävling så ville fråga mer om det)

IMG_2724.webp

Inte i dressyr?
Men kanske ok i de grenar där man får tävla bettlöst?
(sorry TS för OT, leder aldrig min känsliga häst med kedja hemma så irriterat mig på att han ser ut som om jag har tortyrredskap när jag leder honom på tävling så ville fråga mer om det)

Visa bifogad fil 174266

Sedär, trodde inte dressyr fortfarande var så stelbent 😂
I fälttävlan är det helt okej och har varit länge 🤩

Sedär, trodde inte dressyr fortfarande var så stelbent 😂
I fälttävlan är det helt okej och har varit länge 🤩
Även i hoppning är det samma:
IMG_2726.webp

Antar att FT klarat sig från den regeln för att man kan behöva byta huvudlag mellan momenten lite snabbt och smidigt?
Orkade inte leta genom alla TR så vet inte hur t ex WE ser ut, och antar att det i distans är ok med grimma för där vill man ju kunna rida i bettlösa träns.

Även i hoppning är det samma:
Visa bifogad fil 174270
Antar att FT klarat sig från den regeln för att man kan behöva byta huvudlag mellan momenten lite snabbt och smidigt?
Orkade inte leta genom alla TR så vet inte hur t ex WE ser ut, och antar att det i distans är ok med grimma för där vill man ju kunna rida i bettlösa träns.

Kanske, tur jag valde bästa grenen och slipper bry mig om kedjor 😅

Eller när jag tävlade dressyr sista gången hade jag med mig Ärtan till prisutdelningen i grimma och vanligt grimskaft 😂
Det enda ÖD sa var grattis till segern och berömde min snälla häst 💕

Har sett sådana och undrar om de verkligen går sönder tillräckligt lätt? Kanske om man fäster remmarna med bara en spik, då borde spiken dras ur ganska lätt?

Tänker att en tillräckligt vek spik kommer göra att det inte går att hänga täcken på?
Har haft möjlighet att fota såna hängare jag tänkte på. Dessa har spänne så de borde gå sönder i spännet om hästen fastnar?
Dessutom är remmarna rätt långa så hästen kan nog lirka sig loss om den fastnar.

IMG_8650.webp

Har haft möjlighet att fota såna hängare jag tänkte på. Dessa har spänne så de borde gå sönder i spännet om hästen fastnar?
Dessutom är remmarna rätt långa så hästen kan nog lirka sig loss om den fastnar.

Visa bifogad fil 175582
En häst "lirkar" inte, den lastar sig i panik om den fastnar (undantag finns!). Men det där är helt klart ett bättre alternativ än en fast i metall. Skulle dock fortfarande inte våga utan en "hylla" över som skydd.

En häst "lirkar" inte, den lastar sig i panik om den fastnar (undantag finns!). Men det där är helt klart ett bättre alternativ än en fast i metall. Skulle dock fortfarande inte våga utan en "hylla" över som skydd.
Sant. Kände en sån häst för länge sen, som när den fastnade nån gång (i staketet), stod och funderade ett tag och sen lugnt tog sig loss.

Delvis kl
Min häst fastnade med huvudet i ett hönät en gång, jag var hemma och såg det och kunde skynda mig ut och hjälpa henne loss. Hon var helt fast men stod stilla. Uppskattningsvis varit fast några minuter-en halvtimme.
Hon är inte coollugn i andra situationer men här var hon tack och lov rätt chill, det hade kunnat gå hur illa som helst.
Tacksam över att hon var en undantagshäst där och då.

Senast ändrad:
Delvis kl
Min häst fastnade med huvudet i ett hönät en gång, jag var hemma och såg det och kunde skynda mig ut och hjälpa henne loss. Hon var helt fast men stod stilla. Uppskattningsvis varit fast några minuter-en halvtimme.
Hon är inte coollugn i andra situationer men här var hon tack och lov rätt chill, det hade kunnat gå hur illa som helst.
Tacksam över att hon var en undantagshäst där och då.
Jag har också stött på hästar som har tagit vissa händelser med ro. Som hingsten som råkade klicka fast grimman i eltråden. Han stod och höll tråden "spänd" så den inte rörde huden, han fick alltså inte ström om han stod stilla. Ägaren noterade att han stod längst ner i hagen någon gång på förmiddagen. När det var dags för lunch kom hästen inte. Så ägaren gick för att hämta. Insåg situationen, fick gå till stallet, stänga strömmen och sen gå tillbaka och hjälpa honom lös. Det är nog få hästar som inte skulle kastat sig fri i den situationen! 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar