Täckeshängare som orsakar fraktur!

Bukefalos 30 år!

Jag har också stött på hästar som har tagit vissa händelser med ro. Som hingsten som råkade klicka fast grimman i eltråden. Han stod och höll tråden "spänd" så den inte rörde huden, han fick alltså inte ström om han stod stilla. Ägaren noterade att han stod längst ner i hagen någon gång på förmiddagen. När det var dags för lunch kom hästen inte. Så ägaren gick för att hämta. Insåg situationen, fick gå till stallet, stänga strömmen och sen gå tillbaka och hjälpa honom lös. Det är nog få hästar som inte skulle kastat sig fri i den situationen! 😅
Fortsätter på det här spåret: min förra häst fastnade med grimman i en snabbstolp (sån vit klassisk i plast). Jag var typ 200 m bort och såg det hända, och han började backa. Han fick upp stolpen med metallspettet så det hängde i grimman. Jag skrek så högt jag kunde åt honom att ta det lugnt och han lyssnade! Stannade direkt och stod blickstilla tills jag kom och tog loss honom 😅 Hade kunnat gå illa om han fortsatte panikbacka och fick hela raden snabbstolp med sig…

Fortsätter på det här spåret: min förra häst fastnade med grimman i en snabbstolp (sån vit klassisk i plast). Jag var typ 200 m bort och såg det hända, och han började backa. Han fick upp stolpen med metallspettet så det hängde i grimman. Jag skrek så högt jag kunde åt honom att ta det lugnt och han lyssnade! Stannade direkt och stod blickstilla tills jag kom och tog loss honom 😅 Hade kunnat gå illa om han fortsatte panikbacka och fick hela raden snabbstolp med sig…
Tack för påminnelsen! Jag har tidigare kört hårt med kommandot "stanna" på hund och häst och det har räddat liv. Det har fallit bort med de senaste tillskotten. Mycket annat grundläggande (som att inte få panik och kasta sig handlöst baklänges vid minsta lilla ljud eller oväntad rörelse eller att kunna gå normalt i grimma och grimskaft som exempel) som har krävt mycket träning så det har helt enkelt glömts bort. Dags att ta tag i det!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka