täckeshjälp önskas

ameo

Trådstartare
Moderator
Min lilla fullblodsflicka ligger lite mellan de vanliga täckesstorlekarna. 125 är på gränsen till för litet och 135 drunknar hon i, främst är de för stora i bogen. Jag hittar inte särskilt många täcken i 130...

Nu vill jag ha tips om märken/modeller på utetäcken (främst med halvhals) som är antingen:
  • stl 125 och STORA i storleken
  • stl 130 och normala i storleken
  • stl 135 och SMÅ i storleken, främst i bogen

Sv: täckeshjälp önskas

Amigo? Funkar bra på mitt smala vbl-sto, kanske lite långt i sidorna men det sitter bra ändå.

Kolla trav-shopar :)

Finntacks täcken brukar sitta som smäck även på fullbloden. 130 finns
Shires har också 130
Domani passar som handen i handesken på mina fullblodsflickor. (130)

Glöm H**ks och Ho*ze, de sitter fruktansvärt illa i bogarna.
Himalayatäcket hos B*rjes funkar på den ena.
Mark To**-täcken sitter också bra.
Vissa modeller av Amigos
Kimberly-täcken funkar

Rhino och Bucas(ff freedom serien) brukar funka bra på smalbogade, har även Rambo på mitt lite tunnare varmblod som sitter perfekt.

tack för era svar!

Har Bucas några täcken med halvhals?

Glöm H**ks och Ho*ze, de sitter fruktansvärt illa i bogarna.
Himalayatäcket hos B*rjes funkar på den ena.
Mark To**-täcken sitter också bra.
Vissa modeller av Amigos
Kimberly-täcken funkar
Man FÅR skriva både Börjes, Hööks, Horze, Mark Todd och alla andra varumärken! :idea: GÖR det så blir det lättare för alla att förstå vad det ska stå!
(man får skriva Volvo, Arla, Levi's och Ecco också, det är också varumärken - det man inte får göra är att uppenbart göra reklam för dem och kanske uppmana någon att köpa dem i en viss butik...)

Vissa modeller finns med 'high neck'.
Amigo har inte heller halvhals, då är det Rhino - det brukar å andra sidan funka fint för smala bogar, Rhino wug alltså (wug = halvhals)

Jag har en häst precis som din!!
Har fått tips i en trav tråd om: Bucas Racing o HW trot. Men har ej provat än. Har du hittat nått än?

jag har inte varit ute och letat något vidare än, just nu har hon sin systers 135-täcke med halvhals. Det är drunkningsrisk, men fördelen med halvhalsen är att man inte får en kant som skaver på manken om täcket är för stort i bogen.

På täcken med vanlig halsskärning som är stora i bogen brukar jag jätteenkelt sy ett veck eller två på varje sida kantbandet så sitter det som en smäck å samtidigt får de större utrymme att röra sig utan att riskera skav :)

catago har täcken som är smalare i bogen och normala i övriga kroppen. dem har dessutom modeller med halvhals

På täcken med vanlig halsskärning som är stora i bogen brukar jag jätteenkelt sy ett veck eller två på varje sida kantbandet så sitter det som en smäck å samtidigt får de större utrymme att röra sig utan att riskera skav :)
hehe, jo jag vet. men det kräver att man har en fungerande symaskin....
Jag har bara en antik trampmaskin, förvisso mkt bra att sy med men har en för lång drivrem.

Nu har jag gjort en chansning. Beställt Bidermans egen producerade, långa i ryggen, smala i bogen o bra pris!! Aldrig hört talas om o vet inget om dem, men de lät bra. Skrivet då jag provat.
Bucas Racing känns inte så slitstarkt, HW trott för tjockt, Bucas Smartex för dyrt.

Leta efter täcke som har omlottknäppning i bogen. Då går de att anpassa mycket i storlek. sådana tycker jag är bäst för hästar som är smalare framtill. Mitt senaste var från Källqvists.

kanske inte vad en reumatiker föredrar att göra.... :crazy:

Leta efter täcke som har omlottknäppning i bogen. Då går de att anpassa mycket i storlek. sådana tycker jag är bäst för hästar som är smalare framtill. Mitt senaste var från Källqvists.
Jag har några omlott-täcken i samlingen, fast inget som fungerar som utetäcke (min uppfattning är att bävernylon blir blött utifrån om det regnar och blir fuktigt inifrån eftersom det inte andas...). Visst, de går nog att få att sitta hyfsat på henne, men jag vill helst ha halvhals på täckena då jag några gånger varit med om skav (brännsår) på eller framför manken orsakat av hårt tryck från täckets framkant. Halvhalsen fördelar trycket bättre.
FINNS det omlott-täcken med halvhals?

Jag har bara haft utetäcken, regntäcke ofodrat och fodrat, så de har andats bra. Visst är passformen jätteviktig, annars blir det lätt skav. Just omlottäcken brukar vara lättare att få bra passform på så de minimerar risken för skav tycker jag. Men hästarna är ju olika. Det kanske är halvhals som passar din bäst och då ska du ju ha ett sånt.

men jag vill helst ha halvhals på täckena då jag några gånger varit med om skav (brännsår) på eller framför manken orsakat av hårt tryck från täckets framkant. Halvhalsen fördelar trycket bättre.
FINNS det omlott-täcken med halvhals?

Tror inte det.

Men jag skulle rekommendera Horseware Rhino Wug i storlek 6,0 (130cm). Det är litet i bogen men ger inte skav och har halvhals och finns i ofodrat, 200g och 370g. Jag har två lite äldre med 370g och de är väldigt bra båda två! Passar bra på dem som behöver liten storlek i bogen men ändå full längd eller vad man ska säga :)

Men jag skulle rekommendera Horseware Rhino Wug i storlek 6,0 (130cm).
Jag älskar Horseware-täcken, men budgeten klarar inte det just nu...
(tyvärr ett av få täcken där man slipper bogveck - som jag INTE vill ha!)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 226
Senast: Camigween
·
Avel Ursäkta om tråden ligger fel - visste inte riktigt var jag skulle lägga den. Bara lite nyfiken efter att ha lekt med pappas...
Svar
15
· Visningar
1 917
Senast: Atle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på... 2
Svar
22
· Visningar
4 764
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31