täckesproblem

Olympus

Trådstartare
Min häst på 160 cm är ganska kort i rytten med väldigt bred framme i bogpartiet. Har har 135-145 på täcke, oftast 135 men problemet när vi köper täcken är att dom sitter åt så tajt där framme och spricker trots att vi köper täcke mede bogveck. Testade min kompis fluggtäcke som är 145-155 (? är inte 100 på storlekn) och det satt alldeles för tajt där fram totst att det var för långt. Vad finns det för täcken jag kan köpa som är lite "större" där fram. Just nu har jag fleextäcke från jacson, 2 regntäcken från Horze (det ena är ganska stort för honom men sitter bra där framme har fått det av en annan mkt större häst i stallet) och ett vintertäcke från sjöhagens wear (plus några fler täcken men som sitter bra) Problemet är ju just då utetäcken, oftast dom som spricker och sitter tajt.

Sv: täckesproblem

finns det inte "bogutvidgare" (nej jag minns inte vad det heter) Är som en lapp med med spännen i båda ändar som man sätter ihop med täckets spännen ;)

nån annan har nog bättre koll dock :p

sh93e.jpg

Chest expander
För hästar med bred bog
Färg: blå/grön
Stl: one size
Artikelnummer: SH93E
Pris: 159:-

http://www.hastboden.se/

Om det är väldigt svårt att hitta passande täcken, är väll det allra bästa och få dom uppsydda just efter din häst. T.ex. så syr väll Sjöhagen (som du redan hade ett täcke från) samt Exklusive Horse Wear upp egna täcken, dom borde ju kunna skräddarsy täckena lite mer åt din häst, om det vore så.

Själv har jag ett hbl på 168, och hon behöver ha 145-täcken, då blir det rätt rygglängd, men jag har också haft problem med att vissa täcken blir alldeles för tighta i bogen, t.ex. Hööks Thermomaster täcken och Börjes Thermotäcke funkar inte alls på min häst, för då får hon skav på bogen. Men jag har haft Börjes Himalya regntäcke och det satt bra på henne (men det fanns andra orsaker till varför jag inte riktigt gillade det täcket). Men sedan har jag ett vintertäcke från Shires, det är suveränt, och passformen är alldeles utmärkt då man kan reglera det väldigt mycket framme i bogen, så det passar faktiskt de allra flesta hästar! Köpte även på Gekås två stycken regntäcken som har varit superbra, det ska tydligen vara samma tillverkare som på Shires (men dessa täcken är märkeslösa), tror jag gav 349:-/st för dom och dom funkar alltså jättebra. De är precis lika shires täckena i utformningen förutom att märket saknas samt att de är ett par hundralappar billigare !!, annars är de jättebra med vanliga bogspännen + snabbspännen, kryssgjordar, svanssnöre och bensnören. Sedan har jag lite div. fleecetäcken, nåt italienskt och så nåt med silverfläta från Hansbo.

Liknande trådar

Utrustning Ja, finns det något sådant täcke? Har googlat runt samt läst i massa olika trådar här på Buke, men får inget bra svar. I en tråd sökte...
Svar
12
· Visningar
3 111
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag behöver lite hjälp. Hästapållen är i behov av ett flugtäcke nu när det börja närma sig sommar. Problemet är att han svår att köpa...
Svar
7
· Visningar
1 378
Utrustning Eller inte jag kanske, jag trivs utmärkt i mitt duntäcke som är 100 år gammal:D Men värre är det med min häst.... Hon är ett halvblod...
Svar
12
· Visningar
1 635
Senast: pulkaskurk
·
X
Utrustning Har en häst som är kort i ryggen och bred! Längd på rygg 135 cm. Problemet är; dessa täcken går i regel inte runt honom, utan är för...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Camigween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur