Täckesproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stjarnfall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 166
S

stjarnfall

Jag erkänner - jag är kass på täcken. Jag hoppas att det finns någon klok bukare som kan hjälpa mig :bow:

Nu ska jag antagligen ha en foderhäst över vintern, fram tills nästa sommar.
Inga täcken följde med och ägaren har lika lite koll som jag på vad som behövs - hästen har alltid gått oklippt och otäckad innan och tränats väldigt lite.

Men jag kommer att träna och rida mycket, rida dressyr för tränare en gång i veckan osv. Kommer att klippa henne i någon slags jaktklippning tror jag.
Hon kommer att gå ute på dagarna ca 8h och stå i box nätter. Täckesbyte vid utsläpp ingår inte.

Hästen är en fjording kanske jag ska nämna, och hon kommer att stå utanför halmstad, där det blåser dygnet runt ungefär. Snö kom det knappt alls förra vintern men det är kallt ändå och hagarna blir nog leriga.

Jag funderar bara på vilken sorts täcken jag kommer att behöva sen när det blir kallare.

Funderar på ett vintertäcke, ett fleece, ett regntäcke och ett stalltäcke att ha under regntäcket om det blir kris i vinter :crazy: Låter det OK?

Hjälp och förslag mottags tacksamt :bump:

Sv: Täckesproblem

Jag skulle välja ett tunt fodrat vintertäcke, typ 200 gram, max. Har den gått otäckad o desutom fjordning som brukar vara tåligare än halvblod räcker 200 g gott och väl!

Eftersom hästen inte blir helklippt och fjordingar inte brukar vara så frusna av sig tror jag ett 200 g vintertäcke räcker. Är det riktigt kallt kan du ju lägga på ett täcke under(fleece eller ull förslagsvis. Tror det räcker för att hålla hästen varm eftersom den inte blir våt och kall.

Ett täcke som andas kan vara bra att ha, fleecetäcke eller ylletäcke att lägga på efter ridning om hästen är blöt.

Ett extra utetäcke är ju aldrig fel, om det andra blir dyblött och inte hinner torka.

Stall täcke är väl kanske inte nödvändigt då det inte ingick täckesbyte samt att jag tror att hästen kan stå utan täcke på natten om det är ett isolerat stall.

knapp, kanske...

TS: jag håller med de andra, max 200 gram. Många slänger på sina hästar alldeles för tjocka täcken för att de tror att det är bra för hästarna, men det är tvärtom.

Vi har kallstall, helklippta hästar som är aktiva tävlande travhästar, och de går nakna inne om nätterna på vintern.

Hästar fryser när de blir blöta + kalla
det är en bra gyllene regel at komma ihåg. Det finns dock hästar som är riktigt känsliga och fryser lätt, men det problemet lär du knappast ha med en fjording;)

Min fjording hade jag ett regntäcke, ett ulltäcke och ett 150 grams täcke till, hon var jaktklippt.
Dessa täcken räckte alldeles utmärkt på vintern och då hade vi som kallast 20- men mest regn, blötsnö och kalla vindar.
Det var först när hon blev sjuk som hon behövde täckas mer men det är ju en annan historia.
Ett stalltäcke tror jag inte du kommer ha nytta av, ulltäcket kan du både använda som svett täcke efter ridning och att ha under regntäcket och skulle det bli riktigt kallt så kan du ha det under 150 grams täcket, skulle hon mot all förmodan frysa inne så är ett ulltäcke utmärkt att ha på natten.

Om du behöver flera täcken beror ju på torkmöjligheterna, ett extra regntäcke kan vara bra att ha om det ena inte hinner torka.

Om hästen måste ha täcke inne:

*Fleece- eller ofodrat regntäcke.
*Termotäcke på 200g.
*Ulltäcke.

Termotäcket används både ute och inne, vid utsläpp läggs regntäcket utanpå. När det blir varmare så används regntäcket ensamt vid behov. Ulltäcket används om hästen blir blöt eller duschas.

Om hästen står naken inne:
*Ofodrat regntäcke.
*Vintertäcke på ca 200-300g.
*Ulltäcke.

Regn- eller vintertäcke läggs på vid utsläpp, beroende på väder. Ulltäcket används om hästen blir blöt eller duschas.

Min rekommendation:
  • 1 ridtäcke el ländtäcke typ reflextäcke med fleecefoder. Kan användas vid uppvärmning om det är jättekallt och (förstås) vid uteritter.
  • 2 övergångstäcken (regn-) med nylonfoder. Med 100-150 grams foder kan du troligen köra täcket i den egna tvättmaskinen (UTAN tvättmedel obs!).
  • 1 svettäcke i bra fleecematerial (här har jag upplevt JÄTTESTOR skillnad i funktion när det gäller att "leda bort" fukten på varm häst, välj ett som är "tjockt och poröst"). Det finns svettäcken i andra material, men fleece är lättskött och hållbart.

Fö är "läsvärt" i tidigare inlägg det viktiga - mycket stråfoder vid kyla!

Som jag skrev i första inlägget så vet inte ägaren mer än vad jag gör om detta eftersom hon inte har haft sina hästar täckade :p

Nu har jag läst alla era inlägg.
Hästen måste stå med täcke inne, täckesbyte ingår som sagt inte och jag hinner inte åka till stallet för att byta själv innan skolan :p Är det nödvändigt kan jag ju göra det ibland men inte jämt.
Jag vill ju få det så bra som möjligt - hästen ska inte vara för varm i täcket men inte frysa heller, och det är kallt och uschligt när det blåser och regnar! Men samtidigt är det väl inte spec kallt i stallet så hon ska ju inte behöva vara för varm där heller på nätterna :confused:

Innan jag skrev tråden funderade jag på att köpa ett regntäcke och ett vintertäcke (300g) från börjes plus fleecetäcke och reflexländtäcke.
Men jag börjar tänka om ang vintertäcket nu.. Det blir för varmt för henne att ha det inomhus ju.
Men är det isf bättre att jag köper två regntäcken - ett lite fodrat -och någon slags tjock fleece/yllefilt att ha under när det blir kallare? Har ett svettäcke redan. Annars får jag kolla på Gekås om det finns något 150-200g täcke där..

Ett 300 grams täcke har du ingen användning för på en fjording om hon är som övriga av samma ras.
Hon kommer svettas och må dåligt i det.
På min fjording som var svårt sjuk var det varmaste täcket ett 300 grams, det var inte många dagar som hon behövde det.
Och då var hon ändå svårt sjuk, hon kunde inte tillgodogöra sig fodret till slut, och ja hon är borta nu.:cry:

Satsa på två regntäcken, med ett ulltäcke under så lär hon inte frysa även om det är kallt, blåsigt och blötsnö.

Men jag börjar tänka om ang vintertäcket nu.. Det blir för varmt för henne att ha det inomhus ju.
Men är det isf bättre att jag köper två regntäcken - ett lite fodrat -och någon slags tjock fleece/yllefilt att ha under när det blir kallare? Har ett svettäcke redan. Annars får jag kolla på Gekås om det finns något 150-200g täcke där..

Ull- och fleecetäcken funkar inte så bra som stalltäcke, tycker jag. Dels drar de åt sig hemskt mycket skräp, dels så har de inte tillräckligt stabil passform för att ligga bra en hel natt + en hel dag under ett annat täcke. De brukar glida bakåt och strama över bogarna... :crazy:

Satsa på ett tunnt termotäcke, runt 150 g, och ett tunnt regntäcke att lägga på vid utsläpp. Hästar har en mycket stor sk komfortzon, så de kan ha samma täcke ute och inne. (Förutsatt att det inte skiljer alltför mycket i temperatur, typ +10 inne och -30 ute... ;))
De kan alltså inte på något vis jämföras med oss människor, som byter jackor vid varje 5 graders-intervall...

En annan variant är att köpa ett tunnfodrat regntäcke som hon har på sig ensamt dygnet runt, då behöver inte den som släpper ut göra något alls. :idea:

Måste hästen verkligen ha täcke inne, för övrigt?

Jag tror att den måste ha täcke inne ja - men jag ska ringa stallägaren i helgen och kolla upp allt.
Men den kommer ju inte att ha täcke på sig förrän det blir kallare, hon tål väl en del ändå...

Men menar du att den kan ha tunnfodrat regntäcke ute i vinter då det blir kallt också? :confused: Blir inte det lite för kallt kanske..? Jag vet inte om dom får hö eller hösilage i hagen så att det kan hålla uppe värmen - ska som sagt kolla upp allting nu i helgen :)

Nu funderar jag ju mest över vintern när det är som värst, i övrigt kommer det väl att funka med regntäcke och ev någon fleece under om det är mkt kallt :)

Jag är egentligen inte rädd att täcka henne för lite, det är inte så att hon kommer dö av det precis ju hehe, hon är väl rätt van vid klimatet.. Skulle ju knappast lida även om hon var ute några kalla timmar och om det är så kommer jag ju kunna åka och byta täcke eller slänga på nåt extra... Det är ju mycket värre om det skulle bli för mycket så hon skulle stå och svettas i hagen med täcket :bump:

Oj vad jag skriver mycket och osammanhängande, sorry:angel:

Jo det tror jag hon gör om hon känner sin häst. Minst lika mycket som någon här. Som hästägare tror jag dessutom hon skulle uppskatta om du visade det intresset.

Läs länken du fick.

smartast är att spårklippa. Då torkar hästen fort om den blir svettig och behöver ändå inte täcke ute. Om det regnar och ruskar kan du ju ha ett ofodrat regntäcke. Det kan ju ligga på inne också om det inte är väldigt varmt i stallet.

Trevlig du lät då :grin:

Naturligtvis kommer jag att diskutera detta med ägaren också innan jag åker och köper täckena osv, men ägaren (som jag fö känner bra och har kontakt med minst 1g i veckan - det är inte så att jag bara tog hästen och stack och inte hör av mig på hela tiden) är inte heller speciellt säker på detta med täcken. Så vad är då fel med att fråga på bukefalos där det finns mkt klokt hästfolk och få lite ideer & se om ens egna verkade ok? :confused:

100-150 grams vintertäcke (dvs väldigt tunt) och spårklippning eller filtklippning brukar funka fint för lurviga raser. Våra brukar få ha sina täcken inne över natten också, och det funkar finfint så länge man skippar de mest tjockfodrade.

Ja gör så att ja filtklipper eller liknande i oktober, tar på regntäcke. Klipper igen runt jul och byter under tiden till tjockare täcken när de behövs. Aldrig mer än ca 250 gram när jag halvklipper. Då håller de sig lagom korta i pälsen och linjerna efter jaktklippningen brukar inte synas efter ca maj. :)

Och tänk på vilka delar av hästen som täcks av ett vintertäcke när den är helklippt. DÅ förstår du att den inte behöver något jättetjockt täcke iom att det mesta av hästen som täcks av ett täcke fortfarande har sin päls, bland annat hela ryggen och länden. Blir alltså inte så mkt kallare med halvklippning än de helklippta hästar som har flera lager med täcken.

Senast ändrad:

De täcken du har funderat på passar alldeles utmärkt om du ska ha hästen klippt. Vintertäcken bör nog inte vara över 200g eftersom hon är ett tåligt kallblod som inte är så van med täcke. Stalltäcken bör inte heller vara så mycket tjockare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: ako
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod... 2
Svar
29
· Visningar
3 523
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 744
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur