Täckesstorlek till halvblodsunghästar ?

gylle

Trådstartare
Sitter här och förbereder inför årets shoppingtur på torsdag i Falsterbo. Hade tänkt köpa varsit regntäcke till småttingarna så att det finns hemma om det behövs i vinter men det stora fråge tecknet är bara vilken storlek skall man köpa ?
Båda är halvblod med en förväntad mankhöjd som vuxna på 165-170 vilken storlek kan en sådan åring ha ? 125 ?
Innan några påhopp så kan jag klargöra att de naturligtvis i så stor mån som möjligt kommer att gå utan täcke, men då våra hagar är helt öppna utan tillstymmelse till något skydd och jag vill kunna ha dem ute så mkt som möjligt så lägger jag hellre täcke på dem om vi skulle få en riktigt pissevinter än låter dem vara inne.
Så har vi klarat av den biten nu behöver jag bara hjälp med täckesstorleken.

Sv: Täckesstorlek till halvblodsunghästar ?

Mät rygglängden på dem till att börja med.

Men sedan är ju det kluriga att unga hästar brukar ha för tunna kroppar/smala bogar, så ev. behövs en stl mindre. Men det kan nog skilja mellan olika täckesmodeller...

Min hade 130-135 som 1-2 åring, halvblodssto som nu är 3 år och har 145-155 i storlek, 163 cm hög.
Men hon var bred om bogen och inte speciellt liten.

Jag tippar på större har för mig att vi hade 125 på våran åring som är d-ponny.

Hjälper ju inte mkt att mäta rygglängden på dem nu, den lär ha ändrats en hel del innan vintern så mkt som dom växer.
Min vuxna D-ponny (för en herrans massa år sedan) hade 125cm åringarna är ju ungefär i den storleken på vintern (höjdmässigt alltså) därav funderingen på att det borde kunna vara en lagom storlek. Den yngsta är ju sent född så där borde det utan vidare räcka tycker man då hon inte hunnit bli så stor (blev mer orolig på att det kanske skulle vara för stort för henne), är ju jättesvårt att uppskatta. Är ju ganska retligt om man köper fel storlekar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 522
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 294
Senast: Camigween
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på... 2
Svar
26
· Visningar
4 629
Senast: Kirie
·
Utrustning Lilla damen kommer hem i morgon och jag har inte ens köpt en grimma! :eek: Stog och klämde i affären för ett tag sedan , men insåg...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: MadickenII
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka