Täck problem.

Siggan

Trådstartare
Min dotters D-ponny är hopplös med täcken (och sadlar) pga en mycket markerad manke. Hon är en fryslort, med gigt i 2 facetled i halsen, vilket betyder att vi måste se till att halsen inte utsätts för vind och regn :(. Men.... de flesta täcken oavsett märke och passform skaver på hennes manke. Det enda som fungerar och inte ger tryck är täcken med hög hals/nacke! Men jag har inte sett några med hög nacke som man kan sätta hals på? Finns det överhuvud taget?

Täcke med fast hals är något bätter, men absolut inte bra nog. Hun får fortfarande tryck av dem. Så jag letar febrilsk efter täcken med hög hals/nacke med avtagbar hals?? Om det finns?
 
Min dotters D-ponny är hopplös med täcken (och sadlar) pga en mycket markerad manke. Hon är en fryslort, med gigt i 2 facetled i halsen, vilket betyder att vi måste se till att halsen inte utsätts för vind och regn :(. Men.... de flesta täcken oavsett märke och passform skaver på hennes manke. Det enda som fungerar och inte ger tryck är täcken med hög hals/nacke! Men jag har inte sett några med hög nacke som man kan sätta hals på? Finns det överhuvud taget?

Täcke med fast hals är något bätter, men absolut inte bra nog. Hun får fortfarande tryck av dem. Så jag letar febrilsk efter täcken med hög hals/nacke med avtagbar hals?? Om det finns?

Undrar om inte Hööks Trinity-täcken har både lite högre hals + möjlighet att fästa halstäcke på?
 
Undrar om inte Hööks Trinity-täcken har både lite högre hals + möjlighet att fästa halstäcke på?

De sitter bedrövligt dåligt på de med hög manke och problem med att täcket trycker på manken tyvärr.

TS - ta ett fungerande halvhalstäcke och sy dit fästen för hals och använd en lös hals.
 
De sitter bedrövligt dåligt på de med hög manke och problem med att täcket trycker på manken tyvärr.

TS - ta ett fungerande halvhalstäcke och sy dit fästen för hals och använd en lös hals.

Jasså? Attans då.
Kom bara att tänka på dem då jag sett dem på en häst med stor manke och kvalade in på halvhals och fästen - men ditt förslag var nog smartare :p
 
Funkar det att ha ett bogskydd? Om jag inte missminner mig från när jag hade ett till min häst, täckte det manken också.
Jag använde det för att min häst inte skulle få skav. Bara en tanke som dök upp.
 
Bogskydd vägrar jag att använda. Det är bara som Mackan säger ett plåster på grundproblemet. Hmm.. vilken otur att Trinity inte har bra passform, det hade ju annars varit precis min lösning. Men det blir nog till att sy på fästen på existerande täcken för att fästa en lös hals. Tack för info :)
 
Bogskydd vägrar jag att använda. Det är bara som Mackan säger ett plåster på grundproblemet. Hmm.. vilken otur att Trinity inte har bra passform, det hade ju annars varit precis min lösning. Men det blir nog till att sy på fästen på existerande täcken för att fästa en lös hals. Tack för info :)


Du kan ju prova ett trinty och se hur det sitter på din. Men än har jag tyvärr inte sett de sitta bra på någon högmankad. Och de har en söm över manken.
Min fröken satt de bedrövligt på (har samma problem, och nästan alla täcken skapar tryck på manken).
 
Jasså? Attans då.
Kom bara att tänka på dem då jag sett dem på en häst med stor manke och kvalade in på halvhals och fästen - men ditt förslag var nog smartare :p

Alla med hög manke får inte problemet att täcket trycket på manken - så det finns nog flera Trinity funkar på och alla tips är ju bra tips :)
 
Min dotters D-ponny är hopplös med täcken (och sadlar) pga en mycket markerad manke. Hon är en fryslort, med gigt i 2 facetled i halsen, vilket betyder att vi måste se till att halsen inte utsätts för vind och regn :(. Men.... de flesta täcken oavsett märke och passform skaver på hennes manke. Det enda som fungerar och inte ger tryck är täcken med hög hals/nacke! Men jag har inte sett några med hög nacke som man kan sätta hals på? Finns det överhuvud taget?

Täcke med fast hals är något bätter, men absolut inte bra nog. Hun får fortfarande tryck av dem. Så jag letar febrilsk efter täcken med hög hals/nacke med avtagbar hals?? Om det finns?
Jag tror att Premier Equine har någon modell med både halvhals och lös hals.
 
Undrar om inte Hööks Trinity-täcken har både lite högre hals + möjlighet att fästa halstäcke på?
De sitter bedrövligt dåligt på de med hög manke och problem med att täcket trycker på manken tyvärr.

TS - ta ett fungerande halvhalstäcke och sy dit fästen för hals och använd en lös hals.
Jasså? Attans då.
Kom bara att tänka på dem då jag sett dem på en häst med stor manke och kvalade in på halvhals och fästen - men ditt förslag var nog smartare :p
Min häst har hög manke och kom med ordetligt skav på manken, här har Trinity täcket fungerat utmärkt! Men tyckte halsen var väldigt kort, den täckte knappt halva halsen på min.
 
Min häst har hög manke och kom med ordetligt skav på manken, här har Trinity täcket fungerat utmärkt! Men tyckte halsen var väldigt kort, den täckte knappt halva halsen på min.

Min får aldrig skav. Hon får tryck och trycksår.

Såhär satt trinty på henne, tyvärr rejält tryck så fort hon tog ner huvudet (händer med nästan alla täcken)

E3C3F492-2036-48EE-931F-C83061F00C50.jpeg
 
Det som funkar för mig funkar kanske inte för andra.

Nej det bästa är ju att man kan prova. Ville mest bara påpeka att det är skillnad på de som får problem av skav, som din. Och de som får problem av tryck, som min. TS häst får tydligen problem med båda (stackarn)

Men där kan bilder hjälpa för att kunna avgöra om man tror modellen kan funka för ens egen häst och är värd att prova :)
 
Nej det bästa är ju att man kan prova. Ville mest bara påpeka att det är skillnad på de som får problem av skav, som din. Och de som får problem av tryck, som min. TS häst får tydligen problem med båda (stackarn)

Men där kan bilder hjälpa för att kunna avgöra om man tror modellen kan funka för ens egen häst och är värd att prova :)
Min är smal så det finns gott om plats fram
 
Tips om ts syr på fästen på vanligt halvhals täcke, limma på en bit täckestyg över/runt ringarna så det täcker några cm runt. Så blir det lite mindre risk att det läcker in vid nya sömmarna. Är också viktigt att sy fast fästet i en bit som sitter under täcket för att få mer styrka i fästets sömmar och mindre slitage i tyget. Blir ju påfrestning på fästet varje gång hästen tar ner halsen och antagligen därför det finns så få halv hals täcken med avtagbar hals.
 
Det kanske inte går för att fästa lös hals på halvhals men generellt försöker jag sy i kantbanden när det gäller utetäcken. Just för den beskrivna risken att det läcker in
 
Weatherbeeta har modeller med memory fram vid manken, några modeller ser ut att ha lite högre hals och möjlighet att sätta dit en lös hals.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa ett nytt täcke, men vet inte vilket jag ska ta. Det ska vara regntätt. Runt 50g foder Finnas avtagbar hals Blankt...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Sirap
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 174
Utrustning Hejsan! Är det någon som vet var det finns täcken med ryggsöm? Min häst är stor, har bred hals, mycket resning och hög manke= Skav på...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp