Behöver hjälp att välja täcke

Solvind

Trådstartare
Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up:

Det ena är shires typhoon combo på 1680 d och det andra är bucas freedom på 600 d.

Frågan är vilket som kan passa min häst bäst. Det är en smäcker arabdam med kort rygg och lång, smal hals. Dock ganska markerad manke och stor bog. Hon får lätt skav på antingen manke eller bog. Brukar ha storlek 125 på täcken och de är oftast gränsfall till för trångt men en storlek större blir för långt och eftersom hon är arab med hög svansföring så blir ett för långt täcke inte bra alls. Damen i fråga gillar inte täcken men är mycket frusen så hon vill helst ha ett lätt och smidigt täcke. Hon är mycket försiktig med sina grejer och det är sällan något går sönder.

Vilket skulle kunna passa henne bäst?

Tror att hon behöver en storlek större i bucas då hon har ett smartex som jag behövde bogförlängare till och det är nästan för kort. Men hur är shires i storlekar och passform. Det jag har hittat är minsta storlek 135. Tror hon har haft ett halvhals shire i 135 för flera år sedan och det är då det enda täcke hon inte har fått skav av men det var för långt och gick sedan sönder när hon var utlånad ett tag.

Är verkligen jättesvårt med täcken till denna häst. Finns det några andra täcken än de jag har hittat som kan fungera? (Som inte är svart, blått eller rutigt/randigt)
 
Sv: Behöver hjälp att välja täcke

Jag har två täcken från Shires till mitt halvblods sto på 164 cm och hon har 145 i dem, ett på 200 gr med fast hals och ett 400 gr med fast hals och är super nöjd med båda.
Min häst har också lång smal hals och halsen på täckena är lagom, inte riktigt lika rymliga som tex Horsewares täcken vilket passar bra till hästar med lite smalare halsar.
Tycker annars de är normala i storleken, i bogen, längden osv, varken stort eller litet. De ligger stilla och hon har inte ett enda skav någonstans.

Vet många med Shires täcken som är supernöjda och tror säkert de ska passa din häst också, de går ju att justera mycket vid bogen!

Sen är mitt ena Shirestäcke RÖTT och det andra brunt och lite skimrande, mycket snygga ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 172
Utrustning Ska beställa ett Back on Track nättäcke till islandshästarna, men velar mellan 115 cm och 125 cm. Har förstått att täckena är rel. långa...
Svar
5
· Visningar
3 735
Utrustning Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: lytesout95
·
Utrustning OBS!!! Detta är ingen annons! Vill bara ha hjälp på vilka märken som kan fungera. Jag är på jakt efter ett fleecetäcke i storlek 135...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp