Täcke i transport på sommaren?

Totola

Trådstartare
Har ni tips på bra och svala täcken att ha i transporten nu när sommaren kommer?

Jag är i tankarna att åka ca 4 timmar i transport med hästen i Juli, och har man otur kan det ju vara ordentligt varmt i transporten.
I den bästa av världar skulle väl transporten vara så väl ventilerad att det inte behövs, men min häst brukar tyvärr bli sjöblöt efter att ha åkt en knapp timme i transporten vi hyr, om det är varmt ute.

För en timme spelar det ju inte så stor roll, men ska man åka 4 timmar känns det dumt att helt vara utan täcke OM det skulle bli drag eller hästen blir kall. Vad tycker ni?


Hursomhelst skulle jag vilja ha tips på bra coolertäcken att använda som svett- och transporttäcke i sommarvärmen. :) Bra passform (tänker t ex på att halsskärningen inte ska vara för lång men bra bogfrihet) och som fyller sin funktion utan att hästen blir för varm.

Tackar på förhand! :bow:
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Förstår inte riktigt vitsen med att ha ett täcke på i transporten när hästen ändå blir sjöblöt och det är så himla varmt.
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Tack för svar!
Jag undrade ju efter åsikter och det du skrev tolkar jag som en åsikt! :)

Anledningen att jag själv tänkt att det är mer motiverat om hästen ska åka långt, är till exempel - du åker klockan 05:00. Ingen värme. Men när man kommer fram har solen kommit upp och det är varmt. Eller tvärtom, man åker på kvällen och innan man kommit fram är det svalt (i kombination med svettig häst och kanske lite drag). Samma gäller ju om väderleken i allmänhet hinner slå om. Är det en kortare sträcka så är risken att temperaturen markant hinner ändras under resans gång mycket mindre, plus att eventuellt litet drag inte borde hinna göra så mycket på den sträckan.
Att ha ett värmande täcke är ju rätt meningslöst, men ett som bara skyddar ryggen utan att värma hela hästen kanske vore en idé.

Se det inte som ett motargument, bara hur jag tänkte när jag skrev frågeställningen. :)
(Och hursomhelst skulle jag behöva ett coolertäcke, finns ju gränsfall där man skulle vilja ha täcke men att fleecetäcke känns för varmt. Även på vår/höst och efter träning.)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Men är det verkligen så pass kallt i juli att hästen behöver ett täcke, även om det skulle vara lite drag?

Ett täcke som jag tycker är passande om du absolut vill ha ett är hööks competition till exempel. Den har fleece precis över ryggen och sen nät på resten.
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Kanske inte! Dom borde väl inte bli förkylda så lätt tycker jag. Snabbare temperaturväxlingar än normalt, möjligtvis.
Det kanske är mer psykologiskt att det känns konstigt att ha mer eller mindre naken häst om man ska åka långt. Skydd är ju också svårt om det skulle vara riktigt varmt. (Jag brukar faktiskt inte använda skydd på sommaren vid max 1h resor av den anledningen, hästen har aldrig gjort illa sig hittills. *peppar peppar*)

Tack för tips/synpunkter! :)
Har du provat Höökstäcket själv så du vet hur passformen är?
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Snälla rara du, ha inget täcke på hästen. Tänk dig att stå därinne i sommarvärmen. Varifrån kommer denna täckeshysteri? Jo, enkelt, från de som tjänar stora pengar på att sälja dem. Gå inte på sånt. Lägg pengarna på nåt bättre. Och det finns inga täcken som kyler även om de heter CoolerXXX och kostar hur mycket som helst. Ha det gott :)
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Det blir inte mycket kallare än 10 grader såhär års, och även om vi kanske tycker det är kyligt på morgonkvisten kan jag tala om att hästarna inte tycker det.

Du får tänka på att hästar är ju aldrig nakna i ordet rätta bemärkelse. De har päls som värmer dem även om sommaren, även om den kan tyckas tunn är det fullt tillräckligt för de flesta hästar så länge det inte regnar iskallt.

Om du dessutom lastar hästen i en transport tar det inte mycket mer än 20 min innan det är rätt varmt inne i transporten, speciellt om solen ligger på.

Tycker du ska skippa täcke helt. Efter 4 timmars körning kan jag lova att om transporten är dåligt ventilerad kommer det vara så varmt där inne att du kanske måste köra med den övre luckan öppen för att hästen inte ska stå som i en bastu. Tänk sen hur den haft det om du dessutom haft ett täcke på..
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Ja det är ju sant. (Han har hittills åkt naken från runt nollgradigt och uppåt och är täckeslös ute ner till -10, så det är ju inte för kyla utifrån temperaturen jag tänker på.) Då kan jag med gott samvete skippa täcket ändå! ;)


Men, tips på coolertäcken (alltså svett-/transporttäcken svalare än vanlig fleece) emottages fortfarande tacksamt! :) Om ni har bra erfarenheter.
Vanligt fleecetäcke känns som ett halvt onödigt mellanting. Ibland hade det känts bra att kunna värma ryggen utan att hästen blir överhettad.Är det kallt däremot brukar jag använda varmare täcke. (Har använt fleecetäcket kanske 4ggr på snart 3 år.)
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

först tänkte jag skriva att du inte ska ha täcke på hästen i transporten, är den van att gå utan till -10 tror jag den inte blir dålig och kall i 10 plus ;) sen såg jag att så många redan har sagt att du inte ska ha täcke på honom, så jag ger istället lite tips på täcken som är svalare än fleece ^^

jag har ett cooler täcke från hööks :) det funkar kanon bra när man verkligen inte vill ha ett fleecetäcke :D
Sen har jag faktiskt ett jätte mega tunt fleece täcke från öb som förvånandsvärt är skitbra :D hästen svettas inte ett skit och är han redan svettig så är han torr efter 20 minuter :O
Sen har jag även ett nättäcke ifrån Horze som också är kanonbra :)
Hopppas du hittar ett täcke och att resan går kanonbra :D

Btw om du nu verkligen vill ha täcke på hästen så sätt på det på morgonen då och ta av det när solen tittar fram? :)
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Jag brukar endast ha tunna täcken om det är tidigt och lite ruggig morgon. Annars har jag aldrig täcke på sommaren med dom. Men om du nu ändå vill ha så kanske dessa "nät" täcken är att rekomendera ? Har sett många ute på tävlingar som haft dessan. :)
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Inget täcke förutom ev ett nättäcke/insektstäcke.

Coolertäcken fungerar ju inte som du tänkt, dvs på torr, normalvarm häst eller torr för varm häst. Coolertäckena är till för att snabbt torka en varm och svettig häst utan att den blir nedkyld medan den torkar.

Så, ett coolertäcke i transport i sommarvärmen är en STOR risk att det blir för varmt. (Jag har provat, och fick ta av det av den svettiga hästen halvvägs på resan). Dessutom har du en häst som blir svettig utan täcke, att lägga på ett coolertäcke kommer tyvärr bara göra honom varmare. Spar det och släng på det när du spolat av honom efter framkomst om det är kyligt då istället? =)

Så, jag tycker som de flesta andra - skippa täcket. Eller lägg på ett insektstäcke om du vill. Men du behöver inte oroa dig för drag eller att hästen ska bli för kall. Däremot motsatsen (även utan täcke).
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

*kl*

Jag täckar alltid, är alltid flygfähelveten när man kommer fram och vill gärna skydda lite om det skulle komma in något i släpet oxå. Använder Rambo net cooler (nättäcke) i det syftet. När jag vill ha lite mer täcke blir det Rambo cotton cooler, riktigt tunt och trevligt. Nästa steg är vanlig fleece (används inte så ofta sommartid), sedan Rambo newmarket som har tjockare fleece (används typ aldrig sommartid).

Har dock ingen aning om hur man täckar en häst som svettas i släpet, min kan vara svettig i hagen (av att stå still) men så varm blir han aldrig i släpet. Men han stressar heller inte upp sig nämnvärt. Kanske din kan bli mer lagom tempererad om han blir mer (?) transportvan? Kanske är något du kan "öva" inför en sådan lång resa så det inte tar så mycket på honom? Många resonerar ju kring att det är transporterna och inte tävlingarna som sliter på hästarna, även inom fälttävlan på mycket hög nivå.
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

Inte provat, men jag har kikat på det ett par gånger! Det ser bra ut! :)
 
Sv: Täcke i transport på sommaren?

till alla: Tack för tipsen! :)
på T&A Horseware hittade jag två såna liknande det på Hööks, med fleece över ryggen bara och nät resten. Ett från Hansbo och ett märkeslöst. Det kanske skulle vara något..
Höökstäcket känns helt klart som ett alternativ annars, om man ändå inte ska använda det så ofta och länge i taget kanske passformen inte spelar någon större roll (brukar ha svårt med det på Höökstäcken), och prisklassen är i min smak! ;)

the_connemara:
Så är det nog, att stressnivån har mycket med svetten att göra. Bra tips, ska försöka ta en-ett par kortare turer först för att kanske härda lite inför eventuell långtur! :) Härda som i att undvika stress/svett helt tror jag tyvärr är kört, han har nog åkt mycket redan i sina dagar och är inte riktigt typen som det funkar att bara härda, men om inte annat kan det kan ju vara smart för benens skull också!

Alexandra_W:
Låter onekligen smartare att lägga på vid behov när man kommer fram. :) Om jag skaffar ett täcke så är det ju för att värma, inte skydda från värme eller insekter. Men just eftersom den är van att vara utan täcke såpass mycket känns det bättre med ett som bara värmer ryggen eller iallafall inte lika varmt som fleece.

KasperTim:
Tack så mycket för tips! :)


Utan täcke till -10 får man ta med en nypa salt. Det låter såklart knasigt att man inte skulle kunna vara utan täcke vid +10 grader om den är van att vara utan vid -10. Men det är ju mer andra omständigheter än temperaturen som avgör tycker jag. :p Om den har käk, om den kan röra sig för att hålla värmen, om den är blöt eller det blåser ordentligt, om den har vinter- eller sommarpäls eller är klippt, om den lätt blir stel/spänd och man vill förebygga.
För nja. Enstaka gånger kan den ha täcke vid t ex +5 grader (heltvättad häst som ska stå still i boxen, fleecefilt över ryggen) eller enstaka minusgrader (nederbörd) men åt andra hållet klarar den sig i -25 utan täcke under rätt omständigheter. Viss skillnad! Haha
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år Kortfattat - min rygg håller på att gå av och bebis är just nu ett plåster. Jag har en förknuten bärsjal från Najell som fungerar bra...
Svar
17
· Visningar
1 922
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Min häst är van att åka transport och åker lugnt och bra, kan bli lite otålig i slutet och skrapa men inget annat. Men, när vi åker till...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp