täcke med halstäckesfäste

Lydia

Trådstartare
Vad finns det mer för utetäcken som har ringar för att fästa "löst" halstäcke på, förutom Termo Masters (hööks)?

Det som TM har, står det "absorberar fukt"... Tycker inte jag verkar så vettigt :smirk:
Köpte det lösa halstäcket Hööks har, för några veckor sen, men täcket jag har haft till (gammalt TM), börjar läcka lite väl mkt, trots impregnering.

Det ska vara tre ringar på det (alternativet är att jag köper ett vanligt och syr på ringar, men om jag ändå ska köpa ett nytt täcke känns det bättre att köpa ett som har ringar, än att sy i ett regntätt).
Helst tjockt fodrat..
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Jag brukar sätta fast halskragen i x gjorden om inte täcket har ringar att spänna fast i.Fungerar lika bra.
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Flera av Hööks täcken( iaf förrut, ej kollat årets täcken så noga) står det bara absorberar fukt på, dvs andas inte. Har haft 2 sådanna regntäcken och dom är värdelösa. Blir blöta på insidan och hinnerknappt ens torka över en natt. Trots att hästen ej ens varit blöt/svettig.
Men iom att täcket ej andas, så det lilla den absorberar stannar ju på täckets insida som blir blött.
Inte så smart nej, precis som du skriver.
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Nja, tror inte det funkar med de täckena jag har, kryssgjordarna sitter så "nära marken" (och så måste jag ha en ring uppe vid manken typ, för annars kanar halsdelen ner mot öronen och pållan blir skrämd).
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Precis! Vill ju att hästen ska vara torr :smirk:
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Mark todd har fästen för hals på sina täcken, fast de kanske inte passar just hööks täcken... De har en rick vid manken, och två sydda öglor att trä igenom remmar på sidorna
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Tack för tipset! Ska kolla vart ringarna sitter på själva täcket!

Fast Mark Todd brukar vara rätt dyra va?
 
Senast ändrad:
Sv: täcke med halstäckesfäste

Köpte oxå det lösa halstäcket förra året.
Tyvärr gjorde jag missen att sy på egna ringar 3 st, på mitt vanliga, fina supertäcke, tillföljd av att det släpper in vatten i sömmarna.
S**T.
Så gör inte det, utan köp ett nytt.
Varför inte det som passar till halstäcket?
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Som jag skrev så absorberar det tillhörande täcket fukt.
Dessutom ser det ut att ha kass passform? (inga bogveck, och det ser inte ut att sitta så bra över bogarna).
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Mark todd har 3 ringar för fäste till halskrage :banana:
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Jag köpte ett weatherbeetah innetäcke med ringar på. Då borde det ju finnas på deras utetäcken med tycker jag (har inte nån koll på det).
Men annars kan man ju sätta på dem innetäcke, knäppa fast halstäcket i det och sen slänga ett regntäcke ovanpå :idea:
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Jag har ett weatherbeetah utetäcke och det är det också ringar på.!
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Jag köpte Hööks täcke som har hel hals (ej löstagbar), istället. Ska se om det passar ikväll.
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Jag har en Mark Todd lös hals, och jag använder det ihop med lös gjord på de täcken som inte har ringar =)
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

jag funderade på att ha det så från början, men det skulle inte funka bra för "oss". Hon har ju oftast samma täcke dygnet runt, och jag vill inte att hon ska ha gjord på sig så mkt!
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Lydia skrev:
jag funderade på att ha det så från början, men det skulle inte funka bra för "oss". Hon har ju oftast samma täcke dygnet runt, och jag vill inte att hon ska ha gjord på sig så mkt!

Men måste hon ha hals INNE med??
 
Sv: täcke med halstäckesfäste

Nej, hon måste inte ha det, men eftersom att jag inte har täckesbyten, så blir det så.
Hon har halstäcke när det är perioder med mkt nederbörd och eller blåst (hon haaatar sånt väder, och kan spänna sig så det tar flera dagar att få henne mjuk igen).
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 574
Senast: Darkie
·
Utrustning Har 2 utetäcken som jag skulle vilja sätta halstäcken på, just för att hästen är sån fryslort. Och för att jag är för snål för att köpa...
Svar
0
· Visningar
655
Utrustning hästen har för första gången blivit klippt, vilket gör att jag nojar lite över att hon ska frysa och bli stel när november blåsten...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lydia
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 366
Senast: Hagstadius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp