Täcke på sto med föl?

chippen86

Trådstartare
Hej!
Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd.
Har nyligen köpt ett sto, som jag betäckt. Hon kommer alltså att föla först nästa år. Så till saken.
Min hästar går fortfarande på bete dygnet runt och eftersom betet är hemma på gården, brukar jag försöka se till att de får göra det så länge som möjligt. Imorse, innan jag for på jobbet tittade jag till hästarna och de hade det bra. Det var ca 14-15 grader varmt och lite lätt duggregn. De hade det riktigt behaglig, strosade runt och betade som vanligt. Under dagen har det varit hyfsat väder fram till lunch (alltså samma som på morgonen, solen har tittat fram korta stunder också). Sedan bröt helvetet löst, minst sagt. Det har tokregnat (det regnar liksom på tvären) och blåst mellan 10-15 m/s, med vindbyar som är ännu kraftigare, samt att temperaturen tvärsjönk till 5-6 grader. När jag kom hem från jobbet hittade jag detta sto stående med rumpa mot vinden, ungefär som en fånghäst, fast hon lutade så mycket att det nästa såg ut som att hon skulle falla baklänges. Hon skakade så mycket så att hon nästan inte kunde gå, det var ett smärre helvete att få henne upp på gården. Misstänker att hon krampade lite också, då hon nästan höll på att trilla ikull, de första stegen...
Mina övriga hästar såg inte lika besvärade ut, de gick och betade, med rumpan åt vinden, men skakade inte eller så...
Nu när jag vet att detta sto är så här känsligt, så är ju detta inget större problem just nu i alla fall, eftersom hon inte har föl vid sidan, det är ju bara att se till att hon får ha ett regntäcke på sig de dagar det är risk för regn och rusk. (Detta är vår första höststorm, för i år...)
Men, hur gör jag nästa år, när hon går med föl? Ska man våga lägga täcke på henne framåt hösten, trots föl? Det känns liksom inte rätt att sto och föl ska stå inne varje gång det är risk för regn från slutet på augusti och fram till dess att det blir vinter och det kommer snö istället, då blir det inte många dagar ute från slutet på augusti till mitten på november...
Hur tänker ni andra?
Jag har för övrigt inte möjlighet att åka hem under dagen från jobbet...
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Beror lite på hur busig ungen är. Jag hade inte kunnat lägga på ett täcke på mitt sto då mitt stoföl klättrar
och leker väldigt mycket med sin mamma. Hon hade fastnat direkt!
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Man kan ju ha ett vindskydd i hagen och fri tillgång till hö. Det brukar hjälpa dom att hålla värmen!
 
Sv: Täcke på sto med föl?

I och med att de går på bete, så har de ju fri tillgång... Hon frös dock för mycket för att kunna beta... Och att beta gräs, det måste ju vara samma sak som att ha fri tillgång på hö. Sedan har de stått bredvid varandra, för att bromsa vinden, men det hjälper ju inte så mycket... Däremot är hon sådan att hon inte går in i ett vindskydd ensam, utan går de andra och betar ute, så är hon också ute...
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Ett av fölstona där jag höll till hade ett liknande vintertäcke med hals och hade bensnörerna på. Var inga som helst problem med fölet klängande.

Ser en del islandsston med exemtäcken med föl vid sidan och där borde ju risken att fastna vara större
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Eftersom det är en hypotetisk fråga för framtiden så hade nog jag börjat med att se till att en stor och inbjudande ligghall finns, så kan stoet gå in där om hon själv vill. Även om de har bete är det inte speciellt mycket näring i det så här års, och som digivande kan hon behöva tillskottsfoder/hö nästa år trots att bete finns.

Gällande täcke får man nog prova och se. Jag har ett sto med en treveckors hingstunge vid sidan, hon sätter i vanliga fall vinterpälsen tidigt men inte i år. Hon går med täcke utan bensnören när det är som jäkligast väder, men bara när jag är hemma och kan se dem. (Jag är en hönsmamma) På natten tar jag av täcket eftersom hon då står i ligghallen tills det är morgon igen och jag har satt kryssgjordarna så att de lätt ska lossna ifall att fölet skulle fastna i dem. Nu klättrar han inte så mycket på stoet heller, hade han gjort det så hade jag nog inte vågat ha täcke på henne utan fått lösa det på annat sätt.
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Jag har haft täcke på sto med klängande föl och fölet fastnade inte trots att det klättrade ne hel del på mamman.
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Funderar lite på det här med vindskydd o beten... Jag har ju 3-5 olika beteshagar som jag växlar mellan under en sommar... Dvs, hästarna betar av en lägda, när den är nerbetad flyttas hästarna till en annan, den gamla putsas o mockas eller dyngan sprids och sedan flyttas hästarna tillbaka när det kommit återväxt... Roterar hästarna så på olika många lägdor, beroende på hur mycket de äter o hur lång tid det tar med återväxten... Dessutom använder jag sällan samma mark två somrar i rad, utan byter ofta beroende på hur det lämpar sig...
Det ställer dock till med lite problem då det gäller detta med vindskydd... Ska jag ha ett sådant, måste det vara flyttbart, så jag kan flytta det samtidigt med hästarna... Det bästa vore i så fall att man kunnat bära det med traktor... Någon som har några tankar på hur man skulle kunna lösa en sedan sak?
 
Sv: Täcke på sto med föl?

De (få) dagar som det är sånt ruskväder att stoet fryser hade jag inte haft de ute hela dagarna. Fölis ska ju kunna ligga och vila utan att frysa och bli sjuk också.
Är det heldagar med ruskväder får du väl se till att de kommer in några timmar på dagen och torka och sova inne på natten.
Det är ett evigt passande med bebisar, även om de är friska.
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Där vi bor rör det sig inte om några få dagar, utan nu när hösten dragit igång, får du räkna med perioder på någon vecka eller så i taget med detta väder, några dagars uppehåll o sedan ruskväder igen... Ungefär fram till november, sen tar snöstormarna över...
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Jag var tvungen att täcka mitt sto med föl i vintras, hon satte inte alls den pälsen hon brukar. Det var inga som helst problem trots diande föl och flock med fler ston och föl.
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Där vi bor rör det sig inte om några få dagar, utan nu när hösten dragit igång, får du räkna med perioder på någon vecka eller så i taget med detta väder, några dagars uppehåll o sedan ruskväder igen... Ungefär fram till november, sen tar snöstormarna över...

Då låter det som att det är dags att börja snickra. Redan till denna höst/vinter.
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Funderar lite på det här med vindskydd o beten... Jag har ju 3-5 olika beteshagar som jag växlar mellan under en sommar... Dvs, hästarna betar av en lägda, när den är nerbetad flyttas hästarna till en annan, den gamla putsas o mockas eller dyngan sprids och sedan flyttas hästarna tillbaka när det kommit återväxt... Roterar hästarna så på olika många lägdor, beroende på hur mycket de äter o hur lång tid det tar med återväxten... Dessutom använder jag sällan samma mark två somrar i rad, utan byter ofta beroende på hur det lämpar sig...
Det ställer dock till med lite problem då det gäller detta med vindskydd... Ska jag ha ett sådant, måste det vara flyttbart, så jag kan flytta det samtidigt med hästarna... Det bästa vore i så fall att man kunnat bära det med traktor... Någon som har några tankar på hur man skulle kunna lösa en sedan sak?

Det är ju ett problem förstås, men roterar du runt dem även under hösten när bus-vädret sätter igång?

Jag har både helt öppna beten och beten med skog, mina flyttar också runt lite efter betestillgång, uppehåll för mockning och vila osv. Nu däremot, när det verkar ha blivit höst på riktigt, så har de flyttat in i vinterhagarna där jag har ligghallar. Blir det fint någon eller några dagar så får de gå ut på betet igen men nu när det är 9-10 grader, fuktigt och blåser så står de under tak. Jag har bete i vinterhagarna också, så magarna är fortfarande vana vid gräs, men jag måste förstås stödfodra.
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Jag täckade mina som vanligt och det gick utmärkt med flera olika föl. Inget föl var speciellt klättrigt, inte ens hingstfölet. Föds de tidigt så vänjs de ju dessutom av innan vintern är helt igång.
 
Sv: Täcke på sto med föl?

Jag brukar ha dem ute på beten så länge det går o betet är bra... I och med att vi har så många beten o putsar osv, så brukar hästarna klara sig bra länge ute på betena. Vet dock inte hur det kommer att fungera med den nya hästen, men mina andra klarade sig bra ute på bete ända til oktober/november förra året... Men då var det i och för sig en ovanligt mild och regnig höst... Man vet ju aldrig hur denna höst blir, eller nästa... Just nu har jag inte möjlighet att ta in dem, har precis förberett golvet i lösdriftshallen för att gjutas på, så till dess att det är klart, så får de fortsätta gå ute. Hemma på gården har vi givetvis lösdriftshall o vinterhage, med lite gräs/johannesört i, men det är mycket sämre kvalitet på det, än nere på åkrarna (förstaårsvall...) Så givetvis vill jag ju hellre ha hästarna där... Nästa år blir det ju andraårsvall o den brukar man ju säga att det är den bästa... :-)
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
13 14 15
Svar
297
· Visningar
34 703
Senast: thoora
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 222
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 699
Senast: Farao
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
854
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp