D

Djur92

Vad har ni för täcken på era hästar nu?
Min häst har ca 300g ute och 400g inne, hon är oklippt fullblodskorsning som lätt fryser. lägg gärna in bilder :bump:
 
Sv: Täcken

Helklippt häst som har 150 g Amigo stalltäcke under ett ofodrat Rhino Wug. När det blir kallt byter jag ut Rhino mot ett Rambo Wug 370 g.

:)
 
Sv: Täcken

frusen arab, ej klippt men har gått med täcke hela hösten och har inte utvecklat någon vinterpäls. hon har nu när det är 5 minusgrader, 300g bucas stalltäcke inne och 300g pessoa vintertäcke ute.
 
Sv: Täcken

Idag var det några minusgrader så min arab har ett 300g Event basic. I stallet har han ett vanligt fleecetäcke. Skulle vilja ha ett Bucas Celtic stable när det blir kallare men det är ju så dyrt!
 
Sv: Täcken

Halvklippt fjording, rätt så frusen. Svea-täcke inne (ca 100g) och Amigo 600D 200g ute.
 
Sv: Täcken

Amigo 200g med hals. Hon är klippt men pälsen har börjat växa ut igen och jag planerar inte att klippa henne igen eftersom hon är skadad.
 
Sv: Täcken

klippt för ca 1,5 månader sen har ett 100 g innetäcke under och 300 g utetäcke över.

Vill inte att han ska bli långhårig så hon har dom dygnet runt
 
Sv: Täcken

Min oklippta arab som har rätt mycket vinterpäls nu har ett fleecefodrat regntäcke på sej ute.
Men jag ska klippa honom nu i dagarna och då får han ha på sej ett varmare täcke sen.
 
Sv: Täcken

Herrejisses, vilken täckning :eek:

Frusna arabvalacken, oklippt, har ett fleecefodrat regn ute, samma inne, får vara naken inne om det är en fem plus eller mer.

Kommer klippas any given day, filtklippt/täckesklippt, men kommer ha samma täcke då.

Fblvalacken kom ju igår, men har haft ca 150 grams täcke innan ute, och fleece inne i varmstall. Får fleecefodrat regn här han med. Han är oklippt (kommer klippas även han om han blir kvar).

Lilla ligisten (åringen) går utan.

Men 300 gram, det plockar jag inte fram förrän till midvintern. Så ni som täckar rejält redan nu - vad har ni när det är minus 15 eller mer??
 
Sv: Täcken

Oh herre vad ni täckar på!

Jag har 300 gram när det är runt -10/ -15 grader ute!

När det är -5 så sätter jag på henne ett 180 grams, vilket endå nästan är för mycket endå för henne eller helst av allt sätter jag bara på henne fleecetäcke ochett ofodrat regntäcke.


Inne har hon aldrig täcke.
 
Sv: Täcken

Men varför har du tjockare täcke innne än ute? Som att ta på jackan nar man går in...

Vi har fleecefodrat regntäcke, respektive 200 grams fodrat tror jag det är på våre två.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken

Nu när det ligger över nollan och det är några plusgrader så har de:

Ponnyn är oklippt och höstpäls: Bucas Celtic Stable 170g med fleecefoder + ofodrat regntäcke med halvhals.

Hästen är oklippt men är korthårig: Thermotäcke ca 200g + ofodrat regntäcke med halvhals.

Mej veteligen har hästar en komfortzon på 20 grader när det gäller täcken, men jag slänger ju endå på dem lite mer när tempen kryper under nollan.
 
Sv: Täcken

helklippt sto som är frusen av sig

UTE: Har ett 300 g ute ( shire three crowns)

Inne: Ett SHIRE innetäcke. Vet inte hur tjockt det är :crazy:

När det har varit kallare så har hon haft et inne täcke på 300 gram

Har bara ute täcken med halvhals då dom andra som slutar vid manken är skit tycker jag
 
Sv: Täcken

Det har ingen betydelse! Hästars nedre kritiska temperatur skiljer sig från människans med ungefär 50 grader så dra inga sådana parelleller.

*

Alla mina är oklippta och otäckade förutom fullblodet som har täcke vid nederbörd.
 
Sv: Täcken

Min går med 300g täcke nu... Hon är klippt för ca 1,5 månader sedan, men är konvalescent, så hon behöver extra mycke täcken!

Kan tilläggas att hon står i utebox.


För någon vecka sen när det blev typ -10 på natten fick hon på sig ett fleecefodrat regntäcke över, för att hon hade rest håren, och var inte alls varm under thermotäcket! Jag blev själv chockad då, men aja, det är ju hon som avgör vad jag ska sätta på henne!



Jag har ett 600g som åker på när det är kallare, si sådär -10 - -15*c på dagen, men jag vet om jag kanske behöver sätta på henne det tidigare i år. :D





Diana (med en frusen konvalescens)
 
Sv: Täcken

Oj..har ni så kallt där ni bor. Jag har bara ett 100gr med halckals till min pålle.. När det blir kallt så har jag ett 400gr med halvhals
 
Sv: Täcken

när jag klipper henne igen och det blir lite kallare kommer hon att ha ett 200 g innetäcke med halvhals och ett 300-350 g utetäcke med helhals
 
Sv: Täcken

Alla mina fyra har på sig Rambo Duo 100g + innertäcke på 200g = 300g idag...det ligger runt -5 blåser och regnar.

Inne står dom med fleecetäcke m. hals och ett vanligt fleecetäcke, vi har runt +10 inne i stallet.

Dom är helklippta allihop!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
770
Senast: __sofia__
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Monimaker
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 865
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp