Ett täcke på, ett täcke av

Habina

Trådstartare
Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig.

Men betyder det att man lägger på ett täcke bara? Förstår att det är tidskrävande att borsta stallets alla hästar, men såhär ser min ponny ut när täcke ska på…

IMG_4540.jpeg


Hur löser man detta?
 
Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig.

Men betyder det att man lägger på ett täcke bara? Förstår att det är tidskrävande att borsta stallets alla hästar, men såhär ser min ponny ut när täcke ska på…

Visa bifogad fil 131832

Hur löser man detta?
Det vanligaste är nog att man har ett innetäcke och att ett skaltäcke läggs på/tas av.
 
Mina har alltid stått i stall som inte är uppvärmda så har de täcke har de samma täcke ute som inne. Nu täckar jag förhållandevis sällan, bara vid nederbörd.
Så det kan ju vara alternativ om man inte har skaltäcke.
 
De har dubbla täcken, ett stalltäcke under och ett utetäcke över och det är det täcket som tas av och på.
De flesta är i stallet någon gång per dag och då kan man skifta täcke. Annars är det ingen fara alls att ha samma täcke en längre period så länge täcket sitter bra.
Vi har kallstall och min har utetäcket dygnet runt.
 
När jag stod i kollektivstall drog vi en snabb avborstning med rotviska innan morgontäckning.

Det är här jag tror fullservice är kört för prinsessponnyn. Hon är rätt speciell att borsta. ;)

Samtidigt som det är svårt att hitta bra täcken i stl 90.
 
Här ser det lite olika ut, de flesta har (just nu) utetäcket på sig även inne. Någon har innetäcke/eller naken och där man köper till att personal lägger på/tar av utetäcket. Inget borstande.
 
Precis som Fabian skriver, så funkar det hos oss. De med stalltäcke har det under utetäcket alltså dygnet runt.
Vi har varmstall så de allra flesta har inget täcke inne, bara några helklippta. De utan stalltäcke borstar personalen av det värsta spånet och lägger utetäcket på.
 
Jag har iofs fleecetäcke jag skulle kunna lägga under, men det känns sådär. Hon har även ett 250 g stalltäcke men det känns för varmt.

Nu är ju det här ett icke-problem då hon går på lösdrift för närvarande, men jag blev lite nyfiken på hur andra löser det hela. :)
 
Oftast är det väl att en inte vill byta täcken. Att hästen har olika, ett ute och ett inne.

I vissa stall ingår inte på/av heller. Då får de ha samma täcke inne och ute :) oftast kallstall.
 
Jag har iofs fleecetäcke jag skulle kunna lägga under, men det känns sådär. Hon har även ett 250 g stalltäcke men det känns för varmt.

Nu är ju det här ett icke-problem då hon går på lösdrift för närvarande, men jag blev lite nyfiken på hur andra löser det hela. :)
Där jag står ingår inte täckesbyte. Man kan köpa den tjänsten av personalen om man vill, men det är nog bara ett fåtal som gör på hela anläggningen. De flesta står med utetäcket inne. Större delen av året går det bra, inte någon dramatisk temperaturskillnad mellan ute och inne.
 
Vi har ett bomullstäcke som pyjamas. Ligger bra och spånet fastnar inte. När det blir kallare får hästen tjockare pyjamas. Utetäcke läggs över vid insläpp. Men vi är också där dagligen och lägger om täcket.
 
Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig.

Men betyder det att man lägger på ett täcke bara? Förstår att det är tidskrävande att borsta stallets alla hästar, men såhär ser min ponny ut när täcke ska på…

Visa bifogad fil 131832

Hur löser man detta?
Nu hanterar ju jag bara våra egna hästar eftersom vi har eget stall (fyra hästar), men två av våra verkar ligga och sova på rygg och ser ut som din på morgonen. Jag tycker det räcker med två-tre drag med en rotviska på varje sida så är hästen ren nog för täcke. Eller att bara borsta av med handen. Så kan personalen tänka sig att göra det är du ju "hemma" :)
 
Där jag står nu ingår en valfri tjänst. I princip alla använder den till täcke på. Då sätts ett täcke på på morgonen. Är hästen naken o boxen under natten sätts det på naken häst, har hästen stalltäcke sätts det på ovanpå stalltäcket.

Där jag stod tidigare ingick ett täcke av/på. Då toga det yttersta täcket av vid insläpp och ett täcke sattes på vid utsläpp.

Jag har inte haft problem med spån m.m under täcket. Det mesta verkar fara av. Jag har nu köpt till tjänsten innetäcke av. Dvs stallpersonalen tar av innetäcket och sättet sen på utetäcket. Kan vara lite spån under ändå. Aldrig orsakat något problem.

Är en häst väldigt spånig skulle jag de flesta nog dra av det värsta vid utsläpp. Men blir ohållbart om 40 hästar ska stå och borstas på morgonen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 454
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 279
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp