Bukefalos 28 år!

Tänker jag rätt?

Det beror ju på hur stor skadan är. Har själv haft häst som fick en senpåslagning med liten blödning. Fick ordination att vila i fyra veckor, då var den utläkt och vi fick sätta igång relativt snabbt.
Då skulle jag tippa att i mitt fall är det nog större, vet jag hade folk i min omgivning när skadan skedde som sa att senskador brukar ta tid. Själv har jag inte haft någon brådska då vi bytte stall osv.
 
Då skulle jag tippa att i mitt fall är det nog större, vet jag hade folk i min omgivning när skadan skedde som sa att senskador brukar ta tid. Själv har jag inte haft någon brådska då vi bytte stall osv.

Ja, mitt inlägg var ju riktat till @Ridinglady .

Men, en fråga; menade veterinären som friskförklarade din häst att svullnaden som kanske aldrig skulle försvinna eller komma tillbaka är anledning att tro att den igen är dålig?

När du skriver så som du skriver (tolkning från min sida alltså) är att den är frisk, den skulle sättas igång försiktigt men du ska inte bry dig om ifall svullnaden inte minskar i storlek eller kommer tillbaka.

Om veterinären menar att den då är skadad igen så skulle jag ju göra en ny underökning av senan och ta det därifrån. Senor är inte att leka med.
 
Ja, mitt inlägg var ju riktat till @Ridinglady .

Men, en fråga; menade veterinären som friskförklarade din häst att svullnaden som kanske aldrig skulle försvinna eller komma tillbaka är anledning att tro att den igen är dålig?

När du skriver så som du skriver (tolkning från min sida alltså) är att den är frisk, den skulle sättas igång försiktigt men du ska inte bry dig om ifall svullnaden inte minskar i storlek eller kommer tillbaka.

Om veterinären menar att den då är skadad igen så skulle jag ju göra en ny underökning av senan och ta det därifrån. Senor är inte att leka med.
Det såg jag, och svarade bara utefter mitt eget fall.

Nu hänger jag ärligt talat inte med på vad du menar. Förvirrad. :confused:
 
Det såg jag, och svarade bara utefter mitt eget fall.

Nu hänger jag ärligt talat inte med på vad du menar. Förvirrad. :confused:

Ok....ska försöka göra tydligare.

Om veterinären säger att svullnaden kan vara kvar eller komma tillbaka men att du inte ska bry dig om det så behöver hästen ju inte vila och sättas igång sakta varje gång det blir svullet.

Om veterinären menar att det finns en anledning till att den behåller svullnaden eller att den återkommer, så måste man ju göra om undersökningen och utgå ifrån detta.

Vilket menade veterinären?
 
Ok....ska försöka göra tydligare.

Om veterinären säger att svullnaden kan vara kvar eller komma tillbaka men att du inte ska bry dig om det så behöver hästen ju inte vila och sättas igång sakta varje gång det blir svullet.

Om veterinären menar att det finns en anledning till att den behåller svullnaden eller att den återkommer, så måste man ju göra om undersökningen och utgå ifrån detta.

Vilket menade veterinären?
Oj, jag tror du rört ihop veterinären och vad den personen jag pratade med sagt.

När jag var på återbesöket när hästen friskförklarades så var det ingen svullnad och veterinären sa att den kan komma tillbaka och att jag troligen aldrig mer kommer kunna hoppa på min häst.

Den jag pratade med tyckte att jag inte skulle bry mig och köra på i och med att hästen inte är halt.
 
Oj, jag tror du rört ihop veterinären och vad den personen jag pratade med sagt.

När jag var på återbesöket när hästen friskförklarades så var det ingen svullnad och veterinären sa att den kan komma tillbaka och att jag troligen aldrig mer kommer kunna hoppa på min häst.

Den jag pratade med tyckte att jag inte skulle bry mig och köra på i och med att hästen inte är halt.

Men vad har veterinären sagt om/när svullnaden kommer tillbaka? Vill de att du kommer på återbesök för UL eller fick du mer generella råd?
 
Oj, jag tror du rört ihop veterinären och vad den personen jag pratade med sagt.

När jag var på återbesöket när hästen friskförklarades så var det ingen svullnad och veterinären sa att den kan komma tillbaka och att jag troligen aldrig mer kommer kunna hoppa på min häst.

Den jag pratade med tyckte att jag inte skulle bry mig och köra på i och med att hästen inte är halt.

Nej, jag blandar inte ihop.

Om veterinären sagt att svullnaden kan komma tillbaka eller kanske aldrig försvinna men den är friskförklarad och kan sättas igång och du inte ska bry dig om den, då är det ju bara att köra på. Varför vila?

Vad jag förstår är du bekymrad över att ”senan” svullnat igen och vill börja om med igångsättningen. Ska detta göras varje gång den svullnar då, eller?
Är du säker på att det inte är så här ”den andra personen” menar?

Om du är bekymrad över att den svullnat igen så tar man den väl tillbaka till veterinären för att kolla och vara säker?
 
Just med senor är det ju inte heller bara att vila bort om man vill använda hästen. De kräver ju rehab utifrån skada och tänkt användningsområde i framtiden.

Exakt. Så att ställa en senskadad häst i hage ett år kan resultera i en läkt sena som enbart håller för att gå i hagen.

Senor måste läka under kontrollerad, långsamt ökad belastning utefter avläkningsbild och utefter framtida belastning. Därför man upprepat ultraljudar under läkning och hela tiden anpassar rehab.

Senskador är luriga då hälta försvinner långt innan senan läkt. Så bekantingens råd kan bortses från. Men TS plan kan tyvärr vara lika "illa" om man vill att hästen ska kunna fungera som ridhäst. Jag skulle ultraljuda nu och se hur senan ser ut, ärrbildning mm. Lägga upp igångsättning med veterinären etc.
 
Exakt. Så att ställa en senskadad häst i hage ett år kan resultera i en läkt sena som enbart håller för att gå i hagen.

Senor måste läka under kontrollerad, långsamt ökad belastning utefter avläkningsbild och utefter framtida belastning. Därför man upprepat ultraljudar under läkning och hela tiden anpassar rehab.

Senskador är luriga då hälta försvinner långt innan senan läkt. Så bekantingens råd kan bortses från. Men TS plan kan tyvärr vara lika "illa" om man vill att hästen ska kunna fungera som ridhäst. Jag skulle ultraljuda nu och se hur senan ser ut, ärrbildning mm. Lägga upp igångsättning med veterinären etc.

Precis. Min tränare har haft en häst på intressant rehab, att vila/ta det lugnt är verkligen inte alls automatiskt det bästa om hästen ska hålla för belastning sedan som du skriver.
 
Hon vrickade en sena som svullnade upp, hon blev ordinerad boxvila några dagar och x antal veckor i sjukhage alternativ mindre hage. Så vitt jag vet har hon aldrig varit halt, men jag kan inte säga helt säkert.

Har svårt att riktigt få grepp om din häst läge/diagnos ?

Skadan diagnosticerades år 2016 ? Och då var det gaffelbandet ?
Sen har den vilat ett år (?) och senan kollades på våren 2017 och du fick ok att börja rida successsivt fullt ut, men nu 6 mån senare svullnar senan vid ansträngning trots försiktig igångsättning osv?

Jag hade velat kolla den igen hos veterinär för att veta säkert senans status. Hade mycket hellre gjort det än att bli osäker och vila hästen mera osv.
 
Just nu känner jag att hästens sjukdomstillstånd inte var min egentliga fråga, jag har följt alla råd som jag fått veterinären. Hästen har INTE vilat i ett år, skadan INTRÄFFADE för över ett år sedan första gången.

Jag har fått de svar jag kände mig bekräftad med och det räcker så, min veterinär har koll på resten, tack för besväret. :)
 
Just nu känner jag att hästens sjukdomstillstånd inte var min egentliga fråga, jag har följt alla råd som jag fått veterinären. Hästen har INTE vilat i ett år, skadan INTRÄFFADE för över ett år sedan första gången.

Jag har fått de svar jag kände mig bekräftad med och det räcker så, min veterinär har koll på resten, tack för besväret. :)

Fast frågan var väl om din bekant hade rätt i sin teori kontra din? Det är svårt svara på det utan att ta in rehabiliteringen av en senskada i svaret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 197
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp