Bukefalos 28 år!

Tänker jag rätt?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag hamnade i en annorlunda diskussion här om dagen, som gjorde mig rätt beklämd.

Lång historia kort, min häst vrickade benet (sensommar 2016) och blev svullen på ena senan (har för mig det var gaffelbandet), aldrig varit halt trots svullnad. Vi var inne på klinik och ultraljudade. I våras (2017) blev hon friskförklarad och veterinären sa att svullnaden aldrig kanske skulle försvinna och kunde återkomma.

Satte igång hästen, allt var bra, sen kom svullnaden tillbaka i samband med betet, jag lät hästen vila, nu efter betet är svullnaden nästan som bortblåst och jag har börjat lite smått att skritta igång.
Tänker använda mig av samma igångsättning som jag tidigare haft från veterinär, skritt en månad både uppsuttet och vid hand och sedan lägga in lite trav osv nästa månad.

Nu till min egentliga fråga, jag satt och pratade med en person på lunchen och denne personen tyckte i princip, om jag förstod det hela rätt, att jag skulle börja rida min häst ordentligt redan nu och när jag sa att jag inte ville riskera något, fick jag som svar att det inte fanns något att förlora i och med att min häst inte varit halt och en massa annat som jag inte riktigt minns nu.

Jag känner mig kluven. Mitt mål är att skynda långsamt.

Det känns lite beklämmande när andra lägger sig i hur jag sköter min häst, tänker jag rätt som skyndar långsamt eller ska jag bara sitta upp och köra på precis som om att hästen aldrig varit skadad? :crazy:
 
Jag hamnade i en annorlunda diskussion här om dagen, som gjorde mig rätt beklämd.

Lång historia kort, min häst vrickade benet (sensommar 2016) och blev svullen på ena senan (har för mig det var gaffelbandet), aldrig varit halt trots svullnad. Vi var inne på klinik och ultraljudade. I våras (2017) blev hon friskförklarad och veterinären sa att svullnaden aldrig kanske skulle försvinna och kunde återkomma.

Satte igång hästen, allt var bra, sen kom svullnaden tillbaka i samband med betet, jag lät hästen vila, nu efter betet är svullnaden nästan som bortblåst och jag har börjat lite smått att skritta igång.
Tänker använda mig av samma igångsättning som jag tidigare haft från veterinär, skritt en månad både uppsuttet och vid hand och sedan lägga in lite trav osv nästa månad.

Nu till min egentliga fråga, jag satt och pratade med en person på lunchen och denne personen tyckte i princip, om jag förstod det hela rätt, att jag skulle börja rida min häst ordentligt redan nu och när jag sa att jag inte ville riskera något, fick jag som svar att det inte fanns något att förlora i och med att min häst inte varit halt och en massa annat som jag inte riktigt minns nu.

Jag känner mig kluven. Mitt mål är att skynda långsamt.

Det känns lite beklämmande när andra lägger sig i hur jag sköter min häst, tänker jag rätt som skyndar långsamt eller ska jag bara sitta upp och köra på precis som om att hästen aldrig varit skadad? :crazy:
Vilket trams. Du har rätt. Den andra personen har fel. Punkt :up:
 
Jag förstår nog hur personen menade . Utifrån att din häst haft skador och du nu senaste som jag tolkar det, inte direkt fått utrett vad exakt som orsakar problemen osv?
Tror personen utifrån det menar att utiftån noll diagnos etc så funkar det ju inte riktigt att hela tiden rida på halvfart om man inte riktigt ens vet varför eller om det ger ngt ?

Ett skadat gaffelband tex är ju en större skada. Så om det inte läker fullt ut så spelar det ju ingen roll hur lång tid som passerar eller hur försiktig igångsättning. Om det är en skada som inte läkt /diagnosticerats rätt så kommer den ju visa sig vid belastning .
 
Senast ändrad:
Sen som så ofta när det handlar om ben - diskutera med hovslagaren!
Kan gå att avlasta med kortare tår, släppa upp trakt eller ändra något annat litet så att det blir lättare för hästen att inte belasta det skadade partiet för mycket.
 
Jag hamnade i en annorlunda diskussion här om dagen, som gjorde mig rätt beklämd.

Lång historia kort, min häst vrickade benet (sensommar 2016) och blev svullen på ena senan (har för mig det var gaffelbandet), aldrig varit halt trots svullnad. Vi var inne på klinik och ultraljudade. I våras (2017) blev hon friskförklarad och veterinären sa att svullnaden aldrig kanske skulle försvinna och kunde återkomma.

Satte igång hästen, allt var bra, sen kom svullnaden tillbaka i samband med betet, jag lät hästen vila, nu efter betet är svullnaden nästan som bortblåst och jag har börjat lite smått att skritta igång.
Tänker använda mig av samma igångsättning som jag tidigare haft från veterinär, skritt en månad både uppsuttet och vid hand och sedan lägga in lite trav osv nästa månad.

Nu till min egentliga fråga, jag satt och pratade med en person på lunchen och denne personen tyckte i princip, om jag förstod det hela rätt, att jag skulle börja rida min häst ordentligt redan nu och när jag sa att jag inte ville riskera något, fick jag som svar att det inte fanns något att förlora i och med att min häst inte varit halt och en massa annat som jag inte riktigt minns nu.

Jag känner mig kluven. Mitt mål är att skynda långsamt.

Det känns lite beklämmande när andra lägger sig i hur jag sköter min häst, tänker jag rätt som skyndar långsamt eller ska jag bara sitta upp och köra på precis som om att hästen aldrig varit skadad? :crazy:
Jag hänger inte riktigt med på historiken. Varför fick du igångsättningsanvisningar resp friskförklaring om hästen aldrig var halt? Vad var det den blev frisk ifrån? Bara svullnad?
 
Jag gör som du, känner jag att något inte är rätt så är jag jätteförsiktig. Det visar sig alltid att jag har rätt. Något har krånglat.
 
Självklart ska igångsättningen vara lugn. En häst som utan skada har stått så lång tid ska också ha en lugn igångsättning. Varför stressa och riskera bakslag? Jag vet att vissa resonerar som så att det bara är att köra på och jag undrar alltid då vilken kunskap de har om däggdjurs biologi och fysik. Jag undrar om de själva efter lång frånvaro av träning ger sig ut och springer en mil om dagen direkt och sedan blir förvånade när belastningsskadorna kommer. Om inte annat så ser jag det som viktigt att hästen slipper smärta i form av en massa träningsvärk. Det leder bara till spänningar och destruktivt rörelsemönster vilket i sig kan generera belastningsskador. Det är viktigt för mig att hästen är positiv till arbete och tycker att det är kul att umgås med mig och då finns inte från noll till hundra ens i tanken. Hästen ska vilja mer, inte gå iväg från mig när hen ser mig i hagen.
Det är inte konstigt att statistiken över skador ser ut som den gör när vissa tycker att de bara kan köra på. Du tänker helt rätt. Var rädd om din häst.
 
Sen som så ofta när det handlar om ben - diskutera med hovslagaren!
Kan gå att avlasta med kortare tår, släppa upp trakt eller ändra något annat litet så att det blir lättare för hästen att inte belasta det skadade partiet för mycket.
Nu är det inte ben det handlar om utan en sena.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag hänger inte riktigt med på historiken. Varför fick du igångsättningsanvisningar resp friskförklaring om hästen aldrig var halt? Vad var det den blev frisk ifrån? Bara svullnad?
Hon vrickade en sena som svullnade upp, hon blev ordinerad boxvila några dagar och x antal veckor i sjukhage alternativ mindre hage. Så vitt jag vet har hon aldrig varit halt, men jag kan inte säga helt säkert.
 
Jag gör som du, känner jag att något inte är rätt så är jag jätteförsiktig. Det visar sig alltid att jag har rätt. Något har krånglat.
Är inne lite på samma spår där i min tankegång, kände mest att jag behövde ventilera, sen kommer förstås följdfrågan hur bemöter man en sådan här person, bara håller med och sen gör som man hade gjort ändå?
 
Självklart ska igångsättningen vara lugn. En häst som utan skada har stått så lång tid ska också ha en lugn igångsättning. Varför stressa och riskera bakslag? Jag vet att vissa resonerar som så att det bara är att köra på och jag undrar alltid då vilken kunskap de har om däggdjurs biologi och fysik. Jag undrar om de själva efter lång frånvaro av träning ger sig ut och springer en mil om dagen direkt och sedan blir förvånade när belastningsskadorna kommer. Om inte annat så ser jag det som viktigt att hästen slipper smärta i form av en massa träningsvärk. Det leder bara till spänningar och destruktivt rörelsemönster vilket i sig kan generera belastningsskador. Det är viktigt för mig att hästen är positiv till arbete och tycker att det är kul att umgås med mig och då finns inte från noll till hundra ens i tanken. Hästen ska vilja mer, inte gå iväg från mig när hen ser mig i hagen.
Det är inte konstigt att statistiken över skador ser ut som den gör när vissa tycker att de bara kan köra på. Du tänker helt rätt. Var rädd om din häst.
YES! :D
Nu satte du huvudet på spiken, det är nog bland annat det där jag haft i åtanke även om jag inte tänkt på det rent ut så att säga.
Nu kör vi en lugn igångsättning, så om 4 månader börjar vi nog närma oss där vi var innan. Jag behöver med träna upp, får träningsvärk av att skritta 20 minuter. :rofl::rofl:
Så hästen och jag ska träna upp oss ihop. :up:
 
Just så, en sena i benet. Och det kan gå att avlasta om bara något lite så kan det hjälpa. Sådant är en del hovslagare duktiga på.
 
Jag hade också tagit det lugnt med igångsättningen och inte lyssnat på vad andra säger/tycker
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är inte riktigt säker på vad du menar med att 'vricka' en sena. Men om vi använder termen senskada så kan en häst mycket väl ha en senskada utan att vara halt. Senskador tar lång tid att läka och kräver varsam igångsättning så jag hade absolut tagit det lugnt om det var min häst!
 
Är inte riktigt säker på vad du menar med att 'vricka' en sena. Men om vi använder termen senskada så kan en häst mycket väl ha en senskada utan att vara halt. Senskador tar lång tid att läka och kräver varsam igångsättning så jag hade absolut tagit det lugnt om det var min häst!
Hästen trampade i en håla och vrickade benet, varav senskadan uppstod. Det har gått över ett år sedan senskadan uppstod och jag har också hört att de tar tid, därav varför jag tar det lugnt.
 
Senskador tar lång tid att läka och kräver varsam igångsättning så jag hade absolut tagit det lugnt om det var min häst!

Det beror ju på hur stor skadan är. Har själv haft häst som fick en senpåslagning med liten blödning. Fick ordination att vila i fyra veckor, då var den utläkt och vi fick sätta igång relativt snabbt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp