Tänker vi rätt nu?

TeamLundVer

Trådstartare
Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu uppnått den högaktningsfulla åldern av 11 veckor. ;)

När vi fick henne vägde hon 4,1kg, var lika hög som min mors en vecka äldre foxterrier valp (dock längre i kroppen) och kallades Lillan av uppfödaren (skulle alltså tippa på kullminstingen). Hon hade lite mask och var för smal. Avmaskning skedde och hon sattes på Royal Canins Junior Maxi foder.

Nu två veckor senare har hon iofs gått upp i vikt (väger nu 7,1kg) men hon ser ännu smalare ut :crazy: Efter en vecka var hon 5cm högre än mors valp och det känns som om hon växt ännu mer nu när vi är på "sverigesemester". Hon är pigg och glad, busar järnet och sover som en stock om vartannat. Dock tycker jag det är hemskt att se revbenen genom valppälsen vilket man börjat göra nu. :cry:

Det är inte alltid hon äter upp maten så att öka mängden känns inte helt rätt. Däremot såg jag att Royal Canin hade ett Aktiv Junior Maxi foder med mer fett så vår fundering är helt enkelt om vi gör rätt i att byta till detta istället? På djuraffären sa de nämligen att det inte behövdes att hon skulle klara sig fint på det vi har. :confused:

Kan tillägga att hon på vardagarna passas av min mor och således spenderar hela dagarna busandes med hennes valp och två vuxna hundar. Hemma "hjälper" hon till med allt från städning till vattning av blommorna.
Det är inte en hund som är still om man säger så. :angel:
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Jag tycker att 4 kg låter väldigt väldigt lite för en 9 v labbe-schäfervalp. Det var vad min kelpie vägde vid 8 v ålder, och han kommer väga ca 18 kg som vuxen. Din borde ju hamna på strax under 30 kg. Är valpen besiktigad ua? Jag hade absolut tagit valpen till veterinär och diskuterat ev vidare behandling och utfodring. Även om inte veterinärer är några fenor på marknadens alla foder så borde de ha koll på vad som gäller vid undernäring.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Visst är det lite, nu var hon ju inte direkt i storlek som en 9 veckors valp heller.

Hon är besiktigad UA, avmaskad vacc och chippad. Nu var hon ju sist kvar när vi köpte henne men jag fick intrycket att hon varit minst i kullen av 10 stycken.

Hon har ju gått upp 3kg på två veckor på två veckor vilket jag iofs tycker låter helt OK men de kilona har hon lagt på höjden och inte på bredden som vi hade önskat.

Hon ska vaccineras igen nästa vecka och då ska vi be vet ta en ny titt men vi vill ju göda henne nu jue.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

En liten riktlinje när det gäller lite större hundar är att valpen bör väga ungefär lika mycket som den är gammal, i alla fall de första veckorna. En hund på 8 veckor bör alltså väga runt 8kg, en valp på 12 veckor bör väga runt 12kg osv. Hur länge detta fortsätter beror ju på hundras och individ.

En så liten valp ska hellre vara lite rultig än mager tycker jag. Men det är ju svårt att göra någonting åt när den inte riktigt äter. Prata med veterinär som sagt, och om hen inte hittar något fel, så kan du ju prova RC Junior Active om du känner för det. Den är ju för valpar som av olika anledningar inte går upp i vikt. I djuraffären har de nog varit lite dåligt pålästa (fodret är ju rätt nytt), missförstått dig, eller haft en dålig dag.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Delvis kl

Varken djuraffärer eller veterinärer är speciellt kunniga på foder, annat än de de säljer själva, med ytterst få undantag.

TS kanske kan prova färskfoder? Inte många vovvar som säger nej till det.
De större märkena av importerade fodren är inte bättre än de flesta andra, det enda de är riktigt bra på är marknadsföring.

Personligen har jag ingen förståelse för att man gynnar multinationella företag som producerar delvis undermåliga foder som fraktas över halva jordklotet för försäljning, om man inte har en hund som av någon anledning inte tål annat än dyra importerade specialfoder, men den kategorin är försumbar.

Vill man absolut utfodra med torrisar så finns Svenskproducerade Standardt o Magnusson Meat & biscuit m fl. Vilka båda är betydligt bättre än RC o Eucanuba o Hills tillsammans.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Jag reagerar genast när du skriver att hon är en av tio valpar.

Var tiken förstagångsvalpare? Fanns det andra vuxna hundar i närheten? Vet du om tiken hade mat till alla?

Det behöver inte betyda nåt, men personligen skulle jag dra mig för att ta en blandisvalp, där kanske både tik och ägare är med första gången, om det blir tio valpar.

I övrigt håller jag med Vallhund. Själv skulle jag använda mig av färskfoder eller Magnussons.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Även jag håller med om färskfoder (ffa). Har en klenis hemma som lätt tappar i vikt och dessutom inte så gärna äter torrfoder. På färskfoder blir han kanonfin och det går att reglera hullet åt båda hållen utan problem.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Färskfoder - som flera redan skrivit - brukar fungera bra för hundar som inte har matro, eller intresse av torrfoder. De får i sig större mängder, och av bättre kvalité.

Det låter som valpen är väldigt liten... Är den "normalkollad" i andra sammanhang, vaccinerad etc? Man ska inte se några revben på en valp - hur ofta får den mat, tre gånger om dan?
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

*KL*
För att utesluta ett annat alternativ, är du säker på att det är just de raserna i valpen? Det är inte helt ovanligt att blandisar visar sig vara något helt annat än vad uppfödaren sagt.

För övrigt tycker jag att även så små valpar skall vara smala och inte knubbiga men de får ju inte bli för smala heller :).
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Färskfoder med benmjöl som tillskott är mitt tips också(benmjölet är viktigt!).
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

En liten riktlinje när det gäller lite större hundar är att valpen bör väga ungefär lika mycket som den är gammal, i alla fall de första veckorna. En hund på 8 veckor bör alltså väga runt 8kg, en valp på 12 veckor bör väga runt 12kg osv. Hur länge detta fortsätter beror ju på hundras och individ.

Isf vägde hon ca (utgår från att det är individuellt, växer olika fort osv) 5kg för lite för två veckor sedan när vi köpte henne och nu väger hon 4kg för lite så även om hon forfarande borde väga mer så är glappet inte lika stort iaf. Eller tänker jag fel nu ?
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Delvis kl
TS kanske kan prova färskfoder? Inte många vovvar som säger nej till det.
De större märkena av importerade fodren är inte bättre än de flesta andra, det enda de är riktigt bra på är marknadsföring.

Färskfoder, är det burkmat du menar då?
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Var tiken förstagångsvalpare? Fanns det andra vuxna hundar i närheten? Vet du om tiken hade mat till alla?

Det behöver inte betyda nåt, men personligen skulle jag dra mig för att ta en blandisvalp, där kanske både tik och ägare är med första gången, om det blir tio valpar.

I övrigt håller jag med Vallhund. Själv skulle jag använda mig av färskfoder eller Magnussons.

Jag vet inte om tiken haft valpar innan elelr om hon haft mat till alla (my misstake, borde frågat det :crazy:)

Det fanns en unghund i närheten. En halvbror (samma pappa) men ingen annan vuxen.

Ägaren har tidigare fött upp både renrasiga schäfrar och dobbermanns och ngn ras till. Jag uppfattade inte honom som oerfaren direkt.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Även jag håller med om färskfoder (ffa). Har en klenis hemma som lätt tappar i vikt och dessutom inte så gärna äter torrfoder. På färskfoder blir han kanonfin och det går att reglera hullet åt båda hållen utan problem.

Nu vet jag ju fortfarande inte riktigt vad färskfoder är (burkmat?) men vi får uppfattningen att hon tycker om sin mat men att hon liksom inte har tiiid att äta. Antingen är on knappen intryckt = fullt bus som gäller och då tar hon någon tugga i farten, typ. De gånger hon rusar förbi matskålen. :rofl:

Eller så är offknappen intryckt och då tar hon en tugga, sätter sig ner och tar en tugga till, tar tredje tuggan liggande och somnar sedan bredvid matskålen. :angel:

De gånger hon befinner sig i ngt mellanläge så äter hon upp all sin mat, men de gångerna är väldigt lätträknade.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Färskfoder, är det burkmat du menar då?

Nej inte burkmat. Malet kött och i de flesta färskfoder även tillsatt annat för att ge ett komplett helfoder. Kolla Bravo, Fodax t.ex. Själv ger jag helst Vom og Hundemat då det är fritt från spannmål, de har även ett valpfoder. Säljs i frysta tuber, tinas upp och ges som det är.

Låter dessutom som att ni behöver införa lite matrutiner så att hunden har tid och ork att äta när det är dags. Maten ska inte stå framme hela tiden (vilket jag tolkar som att det gör?) utan ges 3 eller 4 gånger per dag med jämna mellanrum till en sån liten. Då får ni också koll på hur mycket valpen äter och valpen hinner bli hungrig mellan målen till skillnad mot om den hetsäter en tugga då och då i farten.
 
Senast ändrad:
Sv: Tänker vi rätt nu?

Det låter som valpen är väldigt liten... Är den "normalkollad" i andra sammanhang, vaccinerad etc? Man ska inte se några revben på en valp - hur ofta får den mat, tre gånger om dan?

Nu har jag tyvärr inga bilder inlagda på datorn men första dagen fick hon ha en kattsele på sig (djuraffären hade hunnit stänga innan vi kom hem).. och hon var som sagt lika hög (om än ngt längre) som min mors en vecka äldre foxterriervalp. Så jag skulle säga att hon var mindre än normalt.

Nu är hon nästan lika hög som mors vuxna foxterrier så hon har ju växt enormt mycket på de här två veckorna :eek:

Hon är vet besiktigad, chippad, vaccinerad och avmaskad.

Hon får mat tre gånger om dagen.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

*KL*
För att utesluta ett annat alternativ, är du säker på att det är just de raserna i valpen? Det är inte helt ovanligt att blandisar visar sig vara något helt annat än vad uppfödaren sagt.

Det är klart att någon stamtavla har jag ju inte tittat på. Men folk som ser henne säger att det är en väldigt fin schäfervalp, halvbrorsan (samma schäferpappa) såg ut som en renrasig schäfer och mamman såg ut som om det fanns schäfer och labbe i henne. Jag kan inte se någon anledning till att säljaren skulle ljuga för mig faktiskt. Han borde väl isf varit mer svävande på hur mycket schäfer vs labbe det var? Nu visste han exakt, sa att mamman var 75% schäfer och 25% labbe.
 
Sv: Tänker vi rätt nu?

Tack, då slapp jag skriva!
VoH tycker jag oxå verkar bäst, därutöver finns Bravo, Klass, Fodax, Nordic o Priima vad jag vet.

lady_vip, benmjöl behöver bara tillsättas om färskfodret inte verkar innehålla tillräckligt av det, knappast om man ger VoH´s valpvariant.
O inte heller om valpen ges ordentligt med naturliga ben att gnaga på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en valp med Border Collie som mamma men med okänd pappa. Hon var mycket liten i jämförelse med sina syskon när hon föddes. Vi...
Svar
9
· Visningar
1 340
Senast: elmelts
·
J
Övr. Hund Jaha, så har man blivit med valp igen...:) Och glömt det mesta av hur man gjorde förra gången det begav sig. Har fått tips på mat av...
Svar
12
· Visningar
14 360
Senast: Jeeves
·
X
Övr. Katt Vår honkatt som fyllde 4 år nu i veckan, har fått diagnosen foderallergi. Vi har haft fodret i cirka 4 månader (dock har vi inte givit...
Svar
3
· Visningar
1 738
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 014
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp