Foderhjälp tack...

lakrits

Trådstartare
Jag har en valp med Border Collie som mamma men med okänd pappa.
Hon var mycket liten i jämförelse med sina syskon när hon föddes.
Vi vet därför inte riktigt hur mycket hon kommer väga när hon är fullvuxen.

Hon har sedan hon var 8 veckor ätit Royal Canins foder, Junior Mini.
Hon har fått för hunds vuxenvikt ca. 15 kg men vi tycker inte hon går upp i vikt utan är ganska klen.
Visst, hon växer och kan se gänglig ut men hon är ändå smal.
Avmaskad tre gånger sen hon var 8 v. är idag 4 månader.

Antingen får hon för lite mat men tycker 15 kg låter mycket för henne sedan...
Kan det vara så att hon får för mycket mat och inte tillgodogör sig det hon ska pga. det?
 
Sv: Foderhjälp tack...

På vår valp har det inte gått att jämföra fodermängd/vuxenvikt alls.
Just nu får hon lika mkt som en valp som skulle bli 40 kg som vuxen, och våran blir nog snarare 25-30 kg. Hon blir för tunn annars helt enkelt.
 
Sv: Foderhjälp tack...

Du ska inte prova och gå upp ett hack s.a.s

Köra Royal Canin Medium Junior istället?
Kanske kan hjälpa!?
 
Sv: Foderhjälp tack...

Du ska inte prova och gå upp ett hack s.a.s

Köra Royal Canin Medium Junior istället?
Kanske kan hjälpa!?

De två fodrena verkade nästintill likvärdiga vid en snabbkoll. Lite mindre protein i medium än i mini bara. Eftersom en mindre hund får i sig mindre mängd mat så skulle jag satsat på det fodret som var mest laddat så att säga, annars måste ju lillhunden äta en större mängd för att få i sig vad den behöver.
 
Sv: Foderhjälp tack...

*kl*

Jag vet inte riktigt på vilken vikt en vanlig Border Collie ligger riktigt men hon är ju lite speciell och kommer inte bli så stor när hon är vuxen.
Idag är hon lika stor som hennes syskon var när dom var 8 veckor :smirk:.:smirk:

Hon äter med stor aptit..nästan för stor..kan det vara så då att hon får för lite helt enkelt?
Valpar brukar ju vara väldigt matglada och äter gärna fort samt allt de kommer över så därför har jag inte tänkt på det så mycket tidigare utan det är först nu när hon tunnat ur lite. Hon har växt en del på höjden också nu under en period.

Royal är ju bra och har haft det tidigare till mina hundar men finns det nån annat foder som kanske är snäppet lite bättre?
Eukanuba tex. är det likvärdigt, bättre, sämre?
Eller är Royal det bästa?
 
Sv: Foderhjälp tack...

Jag tycker det är ganska självklart: Är hunden för smal ÖKAR man maten och är den för tjock minskar man maten.

Så öka maten för bövelen ;) Sedan kan du även tillsätta en matsked majs- eller solrosolja i maten :)
 
Sv: Foderhjälp tack...

delvis knapp

Självklart brukar man öka maten om man tycker hunden är för smal. Men man bör även ha i åtanke att ett mer laddat foder inte kräver lika stor portion som någon annan sa.
Men jag hade börjat med att öka.

Vad gäller att minska maten när hunden är för tjock håller jag inte med om.
Jag tycker man kan minska en liten del om denna får för mkt.
Bäst tycker jag är att gå över till ett dietfoder så dom fortfarande får i sig det dom behöver.
Dietfodrena är ju speciellt framtagna för det.

Lilljessicah med hund på banting med dietfoder rekommenderat av vet.
 
Sv: Foderhjälp tack...

En Border Collie väger runt ca 15-20 kg beroende på individ såklart. RC Mini junior är helt fel till er hund då den kommer väga mer än 10 kg, min JR äter Mini.

Jag skulle gå upp 1 hack till medium junior, sedan kan man även ge dom lax/fiskolja för bättre och godare aptit. Du kan ge även råkött, fryst i tilläg till torrfodret.

Jag har Nutro Choice till mina hundar och efter 2 månader hade min hund gått upp 5 kg, fått finare päls och bra avföring. Det kan jag varmt rekomendera!

Lycka till!
 
Sv: Foderhjälp tack...

Som sagt så är hon väldigt speciell i sin storlek så det är därför jag är så tveksam till hennes vikt som vuxen.
Men givetvis så får vi först prova att öka hennes mängd med foder först.
Känns ändå bra att fråga folk om det...visserligen är det väl svårare för er som inte ens sett henne och säga något :D
 
Sv: Foderhjälp tack...

Kan det inte vara så att pappan är en liten ras och hon ärvt hans storlek. Sen finns det valpar som blir väldigt lätt tunna när de växer. Har själv en tax som tappar lätt om man inte hänger med i hennes växt kurvor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 469
Senast: isafore
·
Hundhälsa Min lille bichon havanaisvalp på 15 veckor har sen typ två veckor tillbaka plötsligt börjat klia sig massor. Först tänkte jag inte...
Svar
15
· Visningar
6 203
Senast: Freyja_bus
·
Hundhälsa Hej! Jag har en fråga till er med god foderkunskap. För två veckor sedan hämtade vi hem vår tollarvalp från uppfödaren, hon var då 9...
Svar
7
· Visningar
824
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp