Rätt mängd mat till valp?

J

Jeeves

Jaha, så har man blivit med valp igen...:) Och glömt det mesta av hur man gjorde förra gången det begav sig.

Har fått tips på mat av uppfödaren och inhandlat Royal Canins Puppy till large breeds enl instruktionerna. Uppfödaren hade dock inga bestämda mängder, antar att de har gett alla vapparna i grupp eller nå't, men jag ska då ge enl det som står på säcken men blir osäker på mängden ändå.

Kan någon som ger av detta foder hjälpa till med besked om jag har tolkat tabellen rätt eller inte? Jag läser 300g/dag till rottisvalp eller motsv storlek på ras, alltså ger jag 100g/mål. Det ser mycket ut i skålen och dessutom kräks hon upp hälften efter någon halvtimme!

Hur mycket ger ni era rottisar eller motsvarande av detta foder? Hon är precis hemkommen, 9 veckor. Blötlägger fodret en kvart innan det ges, ljummet vatten.
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

3 fodringar per dag för en liten valp är enligt mitt tycke för sällan,jag skulle dela upp måltiderna till 4-5 ggr/dag. Anledningen till att hon spyr är kanske för att hon är glupsk och kastar i sig maten??
Pröva då att hälla ut fodret på golvet så får hon tänka till lite och leta rätt på bitarna;)

Sen kan du alltid ta bort lite om du tycker att det är för mkt-det är ju väldigt individuellt för hur mkt varje valp orkar äta,och sen tycker inte jag att man ska göra valpen Proppmätt efter varje måltid,utan den ska vilja ha lite mer när den ätit upp och inte ha magen helfull med mat,valpen ska ju Inte bli övergödd heller:p
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Prova och se om hon kan äta fodret torrt. Jag har alltid gett mina valpar, mängd efter vad som står på påsen till att börja med, sen känt på hullet var tredje dag och doserat efter det. Dela gärna upp det på fyra ggr, kanske tom. fem då hon kräks.
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Var ytterst noga med att valpen vilar både innan och efter maten för att den inte ska kräkas. Föjrekomendationen på påsen men dela eventuellt upp i fyra mål i stället. Sen ökar du om du tycker den blir tunn eller minskar om den blir tjock...man måste ha lite eget öga att se med och kan inte strra sig blind på rekomendationerna heller. Det viktigaste är dock att Den får vila ordentligt efter maten.
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Jag ger tre gånger per dag eftersom det är så hon har fått hos uppfödaren och jag ville inte ändra på detta på en gång i alla fall.

Sen är det inget bus efter maten utan det går rätt lugnt till här hemma, inga ungar eller andra hundar som stimmar med henne. Det som jag tycker är lite märkligt det är att hon kräks när hon sover, eller rättare sagt när hon sovit en stund så vaknar hon av att hon kräks!

Själva mängden tycker ingen verkar uppåt väggarna då? Att se på hundens hull osv det känner jag till men det är ju lite mera det långsiktiga. Jag skulle vilja höra från någon som ger just detta foder till just en ras av samma storlek ungefär - mest så att jag inte har misstolkat tabellen!
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Jag vet inte i gram, men min flat fick som valp 4gånger om dagen 1,5dl, vid tolv veckor ändrade vi till 3gånger om dagen 2dl.

Skulle nog också antingen ge 4 gånger eller minska på mängden så hon slutar kräkas!
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Använder gigent breed till grandisen. Så exagt samma foder är det inte. Och hon får mer än din och fick mer när hon var ny också så jag tycker inte det är konstigt mycket med 300g. Lite konstigt att den spyr när den sover kan det ju vara. Men valpar kan ju spy lite hit och dit så om du gör som du säger så är det nog inget fel. :)
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Jag får väl ge det någon dag till innan man jagar upp sig också...suck inte lätt att vara småbarnsförälder på nytt!
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Hej! Jag har också en rottisvalp som nu är 15 veckor. Han är mycket glupsk så jag försöker begränsa utfodringen så att han inte ska växa för fort. Jag reagerade dock på en sak du skrev- blöter du bara upp fodret i en kvart? Jag använder också royal- låt det ligga i blöt minst en timme testa för den känsliga valpens skull två timmar- låt fodret bli genomdränkt av vattnet så det blir likt en gröt som du klan mosa med fingrarna- detta blir mycket skonsammare för magen. Med tiden kan hon äta hårdare- min valp äter trots jag inte blöter ordentligt men då hickar han som f.....n! Blöter upp ordentligt så kan det bli bra. Dela dessutom upp den dagliga ransonen i fyra delar- med fyra timmars mellanrum! Exempelvis 0900 1300 1700 2100- tiderna följs icke slaviskt sover valpen så sover den. När den vill leka ska det lekas ordentligt det är däför de blir så livliga de ska ju utveckla så kycket i kroppen då kan man inte bara ligga still- lyssna inte på de som säger att valpen inte ska busa eller göra nästintill inget alls. återkom om du undrar ngt mer så kanske jag har fler vettiga tips och lycka till- Rottweiler valpar är såå j..kla gulliga och lättdresserade
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Jag har en rottisvalp som är 10 veckor och får Royal Canin Puppy.
Enligt min uppfödare ska valpen ha: 3 dl filmjölk, 290 g torrfoder, 1 tsk matolja, 3 dl vatten. Detta fördelas på 4 mål.
Vattnet och filmjölken hälls ovanpå torrfodret och ges direkt, torrfodret ska alltså inte blötas upp.
Vid 11 veckors ålder ökas torrfodret till 330 gram.
Min valp är lagom (inte smal, inte tjock) i hullet, kräks inte och är bra i magen. Så det verkar vara vad den behöver
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Jag får väl ge det någon dag till innan man jagar upp sig också...suck inte lätt att vara småbarnsförälder på nytt!

Nä jag vet hur det är. Har varit i väg två gånger till vetrinären redan med min bäbis.:angel: Bara för att få veta att allt är ok:o
Men bättre en gång för mycket tycker jag ;) (nu kostar det mig ju inget hade det gjort det hade jag kanske inte åkt i väg lika fort)
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

Jeeves, du bör kanske kolla att din valp inte har problem med den övre magmunnen eller fickor i matstrupen.
 
Sv: Rätt mängd mat till valp?

:angel: Jo, man känner igen sig... Nu äter hon den angivna mängden utan att kräkas, äter inte så fort längre. Antagligen var det bara lite nerver, mycket nya intryck eller helt enkelt att hon åt för glupskt.

Någon skrev att man skulle blötlägga längre tid men då vill hon inte ha det! Matvägrar om det är grötkonsistens.

Men som sagt, nu äter hon och kräks inte. Var inne hos foderhandlaren i går och fick försäkrat mig om att jag läst tabellen korrekt så mängden är "rätt". Man får ju gå på hur hullet ser ut sen framöver.

Tack snälla, alla som tipsat o gett råd!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag och sambon ska snart fara och hämta hem vår alldeles egna valp. :D Nu återstår bara det här med foderfrågan: vilken sort och varför...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: HeddaVovven
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 193
Senast: arabia
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
4 854
Hundhälsa Hej! Har en Vit Herdehundvalp på 3 månader som jag har en fundering kring fodret. Ger honom Royal canin maxi baby dog i den mängd som...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp