Tävla med hingst

Sv: Tävla med hingst

en häst är ingen maskin man kan ha full kontroll över. en häst HAR flyktinstink, naturliga instinker som en hingst kan ha och dylikt.
oavsett hur bra kontroll du har på din häst kan INGEN garantera hur hingsten (eller en annan häst) beter sig från en dag till en annan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla med hingst

Jag är inte ett dugg pantad, är du? :smirk:
Om man klarar av att hantera sin hingst, tycker jag inte ens frågan bör ställas som den gjorde..
 
Sv: Tävla med hingst

__Stilett__ skrev:
en häst är ingen maskin man kan ha full kontroll över. en häst HAR flyktinstink, naturliga instinker som en hingst kan ha och dylikt.
oavsett hur bra kontroll du har på din häst kan INGEN garantera hur hingsten (eller en annan häst) beter sig från en dag till en annan.
Du kan ju ta och läsa hela tråden och mina tidigare inlägg... :smirk:
 
Sv: Tävla med hingst

Nafayette skrev:
Tjejen i ursprungstråden skulle kanske tänka så här:
-Jag sitter på en häst som är livlig och brummar..
-Se på den vackra men håll er på avstånd.
-Jag är stolt över min häst och det bör ni också vara som överhuvudtaget får titta på den.

Uhmm... men snälla... :confused:
Allt hon ville var ju att göra folk lite extra uppmärksamma. Jag tycker det är bra att hon tänker på säkerheten, och som någon annan skrev tycker jag oxå att det är riktigt tråkigt att vissa här börjar klanka ner på folk istället för att bara försöka hjälpa till...

/Mi :cool:
 
Sv: Tävla med hingst

Gisburne skrev:
och varken be dem hålla sig undan eller förvänta sig det, för jag har aldrig varit med om att folk tar sånt på ett vänligt och förstående sätt.

Men det är faktiskt rätt störigt när nån kommer o rider på sin häst, när man själv står helt still o säger "flytta på er ja har faktiskt en hingst".. :smirk:
Nu kanske det inte är så att NI säger så, men det va en som sa så åt oss en gång :p :crazy:
DÅ flyttar ja absolut inte på mej...
 
Sv: Tävla med hingst

Notorius skrev:
Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Eftersom jag har märkt att de flesta rider tätt inpå och tänker inte på att det kan vara en hingst..

Hur sjutton beter du dej om du blir placerad då??
Om du måste stå mittemellan två brunstiga ston??
Om det är trångt o många placerade??
Ber alla andra att tränga ihop sej så att du får plats?
Struntar i den helt o hållet??

I tävlingssammanhang ska man ju ha lite koll på sin häst, även om ja mycket väl förstår ditt resonemang..
 
Sv: Tävla med hingst

"Men det är faktiskt rätt störigt när nån kommer o rider på sin häst, när man själv står helt still o säger "flytta på er ja har faktiskt en hingst"..
Nu kanske det inte är så att NI säger så, men det va en som sa så åt oss en gång
DÅ flyttar ja absolut inte på mej..."

Folkme dden attityden har inet ute bland andra att göra...
Och så "ursäktar" de sin maktkamp med attdet är en hingst...patetiskt

såna flyttar jag mig inte heller för,vare sig de har häst eller inte

men man känner igen samam fenomen överallt,folk som förösker"flytta på andra"

annars om man blr placerad så är det oftast inga problem..man får be snällt om att få lite störrre melanrum mellan hästarna..annars så ställer mansig på bra avstånd bakomd e andra bara...

och man kan gå in utan häst också...

Thina
 
Sv: Tävla med hingst

vad är det här för en idiotisk tråd? jag menar varför hacka ner på hingstägaren? det är väl inte så förbannat lätt att hantera och rida all hästar dessut om så är det ju skillnad från hongst till hingst eller hur? :smirk: jag menar folk har ju svårt att fatta att man inte behöver rida 5centimeter från hästen framför liksom och säger man sen att de skall flytta sig så blir de sura visst man kan försöka undvika själv men det är inte alltid så lätt men jag säger den som rider för nära mig på vilken häst det nu än må vara får SKYLLA SIG SJÄLVA!!! man kan ju hoppas de får sig en dänga också så att de kanske lär sig hehehe... :D
 
Sv: Tävla med hingst

Jag har haft hingst, och jag hade också önskat att de hade funnits någon form av upplysning om att det är en hingst man sitter på. Inte för att Kadman var en bökig hingst på något sätt, tvärtom, han var inte medveten om att han var hingst utan trodde snarare att han var en liten skär kanin. Brunstiga ston, däremot, lade märke till Kadmans fungerande genitalier, och jag har mer än en gång sett brunstiga märrar larva efter honom som om han var Gud själv. Jag kan tänka mig att dom stoägarna gärna hade fått veta innan vad deras ston visste, så dom slapp rida upp intill och få, minst sagt, lite okoncentrerade ston. En blå rosett är väl skitbra? Jag menar man kan ju inte gärna rida omkring och bröla: "bip bip, hingst coming through!"
 
Sv: Tävla med hingst

Om ja inte misstar mig så betyder blå roset i svansen Hingst o röd att hästen kan sparka mot andra hästar. Man kan oxå anmäla i sekreteriatet om man vet med sig att man rider en häst som e lite mer hingstig, så ropar speakern ut d, inte så kul om folk inte respekterar att man sitter på en hingst. D e ju ändå en del hormoner som spelar även i den snällaste hingst! :) Tycker du ställde en bra fråga :) och d handlar ingenting om ifall man kna hantera sin häst lr ej, en hingst e alltid en hingst, med generellt mer som försigår innanför pannbenet av naturliga skäl och skall alltid respekteras :)
 
Sv: Tävla med hingst

Nafayette skrev:
Fattar inte problemet som håller på att skapas här.
Märrar är ju klart ettrigare i sitt humör och sparkas mer än gärna.
Dom borde ha rosetter på sig 365 dagar på året..
Det enda hingstarna gör är ju att brumma..
Det borde vara större problem att ha ett sto på banan än en hingst..

AM

haha de va de värsta ja hört :p
Ja har bara haft hand om ston o ingen av dem har nånsin sparkat efter andra hästar!! :smirk:
 
Sv: Tävla med hingst

Hallå, hallå, hallå????????????????????????????
Du har tydligen själv aldrig ridit en hingst. Även den snällaste och mest välupfostrade hingsten kan bli "skvatt galen" om ett brunstigt sto kommer och trycker upp arslet i nosen på honom. Visst "fan" vet de skillnad på tävling och betäckning, kan inte tänka mig att en hingstryttare skulle ta ut sin hingst på tävling om de inte visste till 100 % att de klarade av honom. Men djupt inrotade instinkter kan man som liten människa inte bara trycka på en knapp och vips är den borta. Självklart ska hingsten klara av att både möta och bli passerad av både hingstar och ston. Men om du nu inte fattat det så handlar tydligen denna tråd om ryttare som rider extremt nära. Jag förfasas på varje tävlingsplats över att det finns så många nonchalanta ryttare som måste tränga sig emellan eller rida "på" andra ekipage. ALLA hästar kan slå i ett trängt läge. /Kicki :devil:
 
Sv: Tävla med hingst

Kicki_J skrev:
Hallå, hallå, hallå????????????????????????????
Du har tydligen själv aldrig ridit en hingst. Även den snällaste och mest välupfostrade hingsten kan bli "skvatt galen" om ett brunstigt sto kommer och trycker upp arslet i nosen på honom. Visst "fan" vet de skillnad på tävling och betäckning, kan inte tänka mig att en hingstryttare skulle ta ut sin hingst på tävling om de inte visste till 100 % att de klarade av honom. Men djupt inrotade instinkter kan man som liten människa inte bara trycka på en knapp och vips är den borta. Självklart ska hingsten klara av att både möta och bli passerad av både hingstar och ston. Men om du nu inte fattat det så handlar tydligen denna tråd om ryttare som rider extremt nära. Jag förfasas på varje tävlingsplats över att det finns så många nonchalanta ryttare som måste tränga sig emellan eller rida "på" andra ekipage. ALLA hästar kan slå i ett trängt läge. /Kicki :devil:
Joho då.. Hingstar tillhör vardagen och i mitt liv är de inga problem...
 
Sv: Tävla med hingst

På den här diskussionen verkar det som om man skulle knyta varningsrosetter på vissa ryttare istället!!!!

Är ju själv hingstryttare men tävlar inte.

Rent spontant så tycker jag att det är väldigt konstigt att ge sig ut och tävla med ett högbrunstigt sto. Mest därför att stona brukar vara riktigt "tolliga" under högbrunst och därmed presterar sämre på tävlingen.

På hundkurser, tävlingar med hund etc får man ju inte komma med en tik i höglöp.

Varför ska man till varje pris ut att tävla just den tid som stoet står i högbrunsten? Är det inte bättre att stanna hemma då! Av samma anledning som att man inte tar ut hästen på en tävling om den är ofräsch av andra orsaker.

Ska man tävla till varje pris så tycker jag att man kan skaffa en motorcrossmaskin så att ens tävlande inte går ut över ett oskyldigt djur.

/KT
 
Sv: Tävla med hingst

Okej, det där måste jag erkänna att jag tyckte var ett lite dumt argument, men okej, alla har rätt till åsikter!
Motargumentation:
1. Enligt din spontana åsikt så borde man med andra ord öht inte skaffa sig ett sto om man vill tävla då?
2. Jag har ridit massor med ston som går som klockor på tävling trots högbrunst.
3. Att ett sto är brunstigt är INTE ens i närheten av att vara ofräsch.
4. "Ska man tävla till varje pris så tycker jag att man kan skaffa en motorcrossmaskin så att ens tävlande inte går ut över ett oskyldigt djur." a) Ston kan faktiskt också tycka att det är jätteskoj att tävla. b) Jag förstår inte den där sista meningen, vad är det som går ut över mitt oskyldiga sto?
5. Mitt förr-förra sto presterade i brunst dubbelt så bra på tävling, trots att hon var spattigare än någonsin. Jag tror inte att hon var ensam om det.
6. Bor man, som jag till exempel, i norrland och vill tävla, då har man inte så mycket att välja på annat än att tävla under brunst eftersom det är en väldigt kort tävlingssäsong här.

Så, enligt dig ska man låta bli att tävla med sitt brunstiga sto, då borde ju inte du tävla med din hingst heller. Massor av ston får sin brunst "utlöst" av att stöta på en hingst. Så, då kanske man inte ska tävla någonsin med sitt sto?

Jag är medveten om att stora delar av mitt resonemang är riktigt genomkorkat, men jag tyckte inte att ditt var speciellt genomtänkt heller. Så det så! :)
 
Sv: Tävla med hingst

Jag kan ju välja att svara artigt eller argt!

Artigt:

Jag tävlar INTE min hingst. Och anser att hingstar och ston kan samsas. Även på tävling. Däremot borde vissa ryttare gå på kurs i allmänt hästvett. Om alla beter sig proffesionellt så blir det få kanske tom INGA konflikter.

Det är välan så att om man inte kan styra sin häst när man rider tex i framridningen på en tävling (oavsett kön på hästen), eller man väljer att råda vårdslöst med fara för andra, ja då är man inte mogen att sätta sin fot på en tävling. Kanske man tom skulle bli avstängd och få ta om gröna kortet samt göra en provtävling innan man får kortet. Upprepade försyndelser så en längre kännbar portning från tävlingar.

Jag tränar litet då och då med min hingst i ett ridhus som används av en liten grupp verkliga ryttarproffs. Och det går hur smidigt som helst pga av horsmanshippet finns där hos alla som hanterar hästarna på det stället.

argt: """"""¤¤¤¤¤###%%&%!!!! XXXX!!!! HHHMYYYYY!!!!!#¤&&&%¤¤
(fniss)

/Kung Tulle
 
Sv: Tävla med hingst

:eek: Jamen mjao då! MISSADE faktiskt det där om att du inte tävlar! Förlåååt så heeemskt mycket då! (Nu skulle jag vilja att det fanns en högfärdig smiley-gubbe med näsan i vädret!)
:cool:
 
Sv: Tävla med hingst

*lånar*


Men ärligt....Vad lider ridfolk av??
Inom travet skulle folk aldrig drömma om att inte visa hänsyn mot varandra, vilket det är ston, hingstar eller valacker....

Å andra sidan är det väldigt trångt i lopp och speciellt i volten, och jag har då aldrig varit med om att det skulle vara problem med att ston går nära hingstar i de skedena....Men att helt ovetandes GÅ med en HÄST några cm framför en helt okänd annan häst finns inte i våran värld...det måste ju vara folket som är obildade??!!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Lady_S
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 714
Senast: Ramona
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: athena
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 747
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp