Bukefalos 28 år!

Tävla med överdragsbyxor?

ponnymother

Trådstartare
Som rubruken lyder får man tävla med vita överdragsbyxor, som slutar vid knäna, som finns på lite olika ridsportaffärer.
Nu gällde det dressyr vid ihållande regn och snöväder, och tävling utomhus. Frågade om överdomaren kunde göra ett undantag men fick ett blankt nej! Är det så?
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla med överdragsbyxor?

Hur menar du med "är det så?"?

I TR så är det ridbyxor som skall användas vid tävling och där nämns (av vad jag minns just nu i skrivande stund och orkar inte ta fram det) nog endast att ÖD kan göra undantag gällande klädseln på överkroppen.

Enligt info från en repetitionskurs vi satt med på för ett par veckor sen, så är det så att undantag bör endast göras om alla har samma möjlighet att "nyttja undantaget" och att undantaget har skett från tävlingens (åtminstone klassens) början.

Hur som haver, i mina öron låter det i alla fall som att ÖD har agerat helt korrekt. Jag har själv deltagit på tävlingar i storm, ösregn och blötsnö. Det är kanske inte alltid så trevligt, men man får ha bra ombyte med sig bara ;)
 
Sv: Tävla med överdragsbyxor?

Nej, man får inte tävla i annat en reglementsenligt klädsel om inte ÖD gör ett undantag tex, tillåter regnkläder vid regn eller att man får tävla utan kavaj när det är väldigt varmt.

Säger ÖD nej så är det nej!
 
Sv: Tävla med överdragsbyxor?

*KL

Den springande punkten är just att alla i klassen ska ha samma möjlighet att göra sin ritt med överdragsbyxor/utan kavaj.
Vilket i praktiken betyder att man behöver fråga ÖD innan klassen har startat.

(Värt att ha i minnet om man startar mitt på dagen och det är strålande sol redan kl 8. Tipset är att man då ringer sekreteriatet och ber att de frågar ÖD som då kan ta ett beslut innan klassen startar. Vissa förutseende ÖD tar beslutet utan att någon hinner fråga om de befarar att det blir en sån där tokvarm dag (Tack och lov!) Ytterligare ett tips är att ha ombyte i form av både kort och lång ärmad tävlings-skjorta med sig. Ibland är endast långärmad skjorta ok om man rider utan kavajen tex.)

Att man behöver fråga ÖD beror ju på att man frångår den reglementsenliga klädseln.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp