Tävla som ponny och häst...

S

Stopek

under ett och samma år. Får en ponny det? Jag är vuxen, min medryttare 17 år och är båda sugna på att komma ut på lite lokala tävlingar, hon i hopp och jag i dressyr. Ponnyn maxad d.

Hälsning Maja
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Nej, det går tyvärr inte alls. Det måste till ett stadigvarande ryttarbyte, och ungefär ett halvårs "karens" innan en ponny som har tävlat som ridhäst får tävla som ponny igen.

Däremot kan du ju åka på programridningar med din ponny, det räknas som träning och inte tävling.
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Som svea sa så kan inte ponnyn tävlas som både häst och ponny "samtidigt". Men ni båda kan ju tävla den i hästklasser?=)
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Om inget nytt kommit i årets TR så får man inte starta ponny i hästklasser om man är i ponnyåldern, vilket TS medryttare är.
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

KL

Vet någon vad som gäller för klubbtävlingar? Dvs får jag (överårig) och medryttaren (12 år) båda tävla klubbtävlingar/programridningar men som häst respektive ponny?

Det är ju helt galna regler om man måste välja en gren bara...

En fråga till: Om jag tävlar ponnyn i dressyr som stor häst, får jag då använda samma utrustning som storhästarna? Syftar främst på längre sporrar :angel:
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Om man tävlar ponnyn som stor häst så är det storhästreglerna i TR som gäller. Enda skillnaden är att ponnyn bara får starta t o m medelsvår.
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Nu har jag forskat lite och pratat med förbundet!

Det verkar som det är möjligt att tävla storhästklasser i dressyr och hoppning både för mig och medryttaren. Det är bara i dressyr som ryttaren måste vara över 19 på storhästtävling.

Från TR II:
"Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år, får tävla i klasser för ridhästar i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling." Är det detta du syftar på LadyCovergirl?

Från TR III:
"Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B." Står ingenstans om ålder på ryttare på storhäst.

Hjälp mig gärna att tolka!
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Tror att om du uppklassat ponny till häst så får den bara startya hästklasser och sen kan du klassner den till ponnyklasser efter 2 år.
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Jag har för mycket att göra så har inte studerat de nya TR särskilt noga ska jag erkänna.

Kollat nu i nya TR och det är reglerat även i hoppning, TR III Mom 374:4.
Eftersom SvRF idiotiskt nog kopieringsskyddat .pdf-filerna så kan jag inte citera men det är iaf som jag skrev från början.
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Hittade också detta... Konstigt att förbundet svarar att medryttaren visst får tävla honom på storhästtävlingar bara, lite vilseledande om det nu är fel.
 
Sv: Tävla som ponny och häst...

Mmm, mycket lurigt... har du koll på vad som gäller för s.k. Pay and jump? Det är ju ingen tävling så där kanske medryttaren får vara med?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: hhere
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 632
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp