Tävling, hälsa, friskvård och etik (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
3 - Hur omfattande koll gör ni?
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?

1. Veterinärkollar vid misstanke om att det är nåt som inte är helt hundra. Har en ganska låg tröskel och vågar inte ha is i magen utan är rätt snabb på att åka om jag blir tveksam/misstänksam över något.
Men om någon annan vill kolla på rutin så är det väl "lagom" att checka läget mellan tävlingssäsongerna, både för att checka av efter avslutad säsong men även inför kommande.

2. Se svaret på 1. Jag åker inte till veterinären på rutin utan när jag känner att något förändrats och jag blir misstänksam. Tar ut equiterapeut ett par gånger per år och känner igenom efter snedhet, spänningar osv, som kan vara antingen tillfälliga grejer eller en förvarning om att det är på väg att "bli något".

3. Se svaret på nr 1 och 2.
Vid "något" så gör jag det jag behöver för att hitta vart felet sitter/vad det är.

4. För mig handlar det om varierat arbete för att minska risken för förslitningsskador, sedan att hitta saker som skulle kunna bli ett problem innan de blir det för att kunna ändra träningen i tid, samt ha koll på den häst jag har och dess förutsättningar så att jag anpassar efter vad jag sitter på så att säga.

5. Det beror på vilken typ av skada det är och om det anses nödvändigt vid tillfället. Är det något mindre och veterinären säger "skritta X veckor och börja sen trava igång om det känns bra" så blir det inget återbesök om inte hästen fortfarande känns skum. Men säger veterinären att det behöver följas upp om 6v (säg ligamentskada som behöver ultraljudas på nytt för att kontrollera läkningsprocess) så blir det återbesök om 6v.

6. Skulle min häst ha reaktioner på flera ben som inte är relaterade till traumaskador skulle jag se mycket allvarligt på det.
 
Tycker dina inlägg snarare är ytterst märkliga ang dina egna ”drev” på vissa personer, som du valt ett par sådana senaste månaderna , med motivering när du stöter på mothugg att ”bukemaffian” är igång.

F.ö är det helt korrekt att hästar inte Briljarderar med benen utan de

Briljera har en helt annan betydelse som inte är kopplat till hur hästar rör sig .
Jag tror att du har svarat i fel tråd? Eller är det meningen att du ska låta mitt fruktansvärda misstag, att stoppa in ett "r" för mycket i ett ord, följa med till flera trådar? Du stavade f ö själv fel i ditt inlägg.

Dessutom: Jag har aldrig kallat rörelseavvikelsen för briljera, är det någon annan användare som har gjort det, vars hemska stavfel du också vill påpeka?

Om du nu vill svara i den här tråden, håll dig gärna till själva frågeställningarna som finns i trådstarten :) Det finns säkert någon annan avdelning på buke där du kan avhandla stavfel :D
 
Tack för alla utförliga svar, intressant att läsa! Har lite följdfrågor.
Alla(?) som har svarat hittills uppger att ni inte gör veterinärkoll förens ni tror att det är något fel. Tandkoll, gör ni det regelbundet? Eller gör ni det också bara när ni känner att det är något fel? Ni som tar ut osteopat, equiterapeut eller liknande på rutin utan att något känns direkt fel, men inte gör vet.koll, hur motiverar ni det?

Kom på att jag kanske ska svara på frågorna själv också:

1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Beror tex på hur hårt hästen belastas, hur gammal den är. Men iaf nån gång per år om det är en häst som rids.

2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Ca en gång per år i samband med tandkoll.

3 - Hur omfattande koll gör ni?
Palpering, böjprov, longering, tandkoll.

4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
Varierad träning, erfarna tränare, lång fram/avskrittning, bra hovis, passande utrustning. Kyler ben ibland, anlitar ibland massör. Jag vet dock att många åker och sprutar i leder med jämna mellanrum och kallar det "förebyggande", detta ställer jag mig mycket skeptisk till. Rent generellt ser jag olika typer av inflammationsdämpande medicinering pga skador som kan härledas till ridning som ett misslyckande för mig som ryttare.

5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Beror på skada så klart, är det ett sår som man ser när det läker så troligtvis inte (om inte veterinären rekommenderar det). Vid en ledhälta vore det självklart med återbesök innan hästen sätts i arbete.

6 - Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
Jag skulle definitivt rannsaka mig själv om jag skulle hamna i den sitsen. Hjälp vilken ångest jag skulle ha tror jag :p Jag har rannsakat mig när en häst haft en hovböld t ex, tänkte att jag kanske hade ridit på för stenig väg eller inte hade ansträngt mig tillräckligt för att hålla hagarna fria från stenknosar.
 
Senast ändrad:
Tack för alla utförliga svar, intressant att läsa! Har lite följdfrågor.
Alla(?) som har svarat hittills uppger att ni inte gör veterinärkoll förens ni tror att det är något fel. Tandkoll, gör ni det regelbundet? Eller gör ni det också bara när ni känner att det är något fel? Ni som tar ut osteopat, equiterapeut eller liknande på rutin utan att något känns direkt fel, men inte gör vet.koll, hur motiverar ni det?

Kom på att jag kanske ska svara på frågorna själv också:

1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Beror tex på hur hårt hästen belastas, hur gammal den är. Men iaf nån gång per år om det är en häst som rids.

2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Ca en gång per år i samband med tandkoll.

3 - Hur omfattande koll gör ni?
Palpering, böjprov, longering, tandkoll.

4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
Varierad träning, erfarna tränare, lång fram/avskrittning, bra hovis, passande utrustning. Kyler ben ibland, anlitar ibland massör. Jag vet dock att många åker och sprutar i leder med jämna mellanrum och kallar det "förebyggande", detta ställer jag mig mycket skeptisk till. Rent generellt ser jag olika typer av inflammationsdämpande medicinering pga skador som kan härledas till ridning som ett misslyckande för mig som ryttare.

5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Beror på skada så klart, är det ett sår som man ser när det läker så troligtvis inte (om inte veterinären rekommenderar det). Vid en ledhälta vore det självklart med återbesök innan hästen sätts i arbete.

6 - Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
Jag skulle definitivt rannsaka mig själv om jag skulle hamna i den sitsen. Hjälp vilken ångest jag skulle ha tror jag :p Jag har rannsakat mig när en häst haft en hovböld t ex, tänkte att jag kanske hade ridit på för stenig väg eller inte hade ansträngt mig tillräckligt för att hålla hagarna fria från stenknosar.
Självklart kollar jag hästens tänder regelbundet och vaccinerar. Jag tar inte ut någon equiterapeut eller liknande regelbundet men ibland får han en massage, mest för att han tycker om det.
 
Tack för alla utförliga svar, intressant att läsa! Har lite följdfrågor.
Alla(?) som har svarat hittills uppger att ni inte gör veterinärkoll förens ni tror att det är något fel. Tandkoll, gör ni det regelbundet? Eller gör ni det också bara när ni känner att det är något fel? Ni som tar ut osteopat, equiterapeut eller liknande på rutin utan att något känns direkt fel, men inte gör vet.koll, hur motiverar ni det?

Kom på att jag kanske ska svara på frågorna själv också:

1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Beror tex på hur hårt hästen belastas, hur gammal den är. Men iaf nån gång per år om det är en häst som rids.

2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Ca en gång per år i samband med tandkoll.

3 - Hur omfattande koll gör ni?
Palpering, böjprov, longering, tandkoll.

4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
Varierad träning, erfarna tränare, lång fram/avskrittning, bra hovis, passande utrustning. Kyler ben ibland, anlitar ibland massör. Jag vet dock att många åker och sprutar i leder med jämna mellanrum och kallar det "förebyggande", detta ställer jag mig mycket skeptisk till. Rent generellt ser jag olika typer av inflammationsdämpande medicinering pga skador som kan härledas till ridning som ett misslyckande för mig som ryttare.

5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Beror på skada så klart, är det ett sår som man ser när det läker så troligtvis inte (om inte veterinären rekommenderar det). Vid en ledhälta vore det självklart med återbesök innan hästen sätts i arbete.

6 - Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
Jag skulle definitivt rannsaka mig själv om jag skulle hamna i den sitsen. Hjälp vilken ångest jag skulle ha tror jag :p Jag har rannsakat mig när en häst haft en hovböld t ex, tänkte att jag kanske hade ridit på för stenig väg eller inte hade ansträngt mig tillräckligt för att hålla hagarna fria från stenknosar.

Jag åker till tandis ca var 9:e månad. Då åker jag till vet med 5-årig tandläkarutbildning. Denne är även tandkirurg. Och arbetar med mer biomekaniskt utförda munjobb. Denne är noga utvald just iom tänk kring biomekanik och hälsa i rörelseapparaten.

Jag tror jag missförstod ang förebyggande behandling. Jag antog att man menade det många kallar förebyggande behandling i form av ledinjektioner etc. Det ser jag inte som förebyggande utan oftast är det ju en behandling av befintlig skada. Man behöver inte förebygga med sånt på en frisk individ som går korrekt.

Sambon är kiro för ekipage. Han kikar på hästen om han stått eller när han drog omkull i hagen ex. Sen är ju han med som sällskap eller för att vi analyserar fall och min egen ihop. Så han får se hästarna i rörelse även då han inte ska inplanerat jobba/behandla.
Han har jobbat många år nära ihop med min vet och min tandis.
Jag mötte sambon genom min att min vet tog med honom till en rehabhäst jag hade i träning för många år sen. Sen dess är han del i det team jag använder mig av till egna och rehabkunder. Han vet vem man ska vidare till vid behov.
Det känns skönt med ett gäng som vet så mkt om hur de andra arbetar och respekterar varandras kunskaper så/delar synsätt etc.
 
Då fortsätter jag att diskutera tävling, hälsa, friskvård och etik när det gäller tävlingshästar i dressyr:
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Aldrig
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Aldrig utan att jag misstänker fel
3 - Hur omfattande koll gör ni?

4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?

Att man behandlar i onödan, alternativt att man gått på myten om att alla hästar behöver ha nån form av terapi för att kunna fungera
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Om hästen sprutas i en led pga hälta så vill jag verkligen veta att den är ohalt innan jag sitter upp. Om det är en sårskada eller dylikt som förorsakat hältan gör jag inte ÅB.
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
Om så vore fallet hade jag ändrat direkt vid igångsättningen. Jag hade googlat sönder internet, rivit ned himmel o helvete och rannsakat mig själv ända in i döden, precis såsom jag minns att @Fiorano gjorde när Barb blev halt. Vet hur arga många var på @fio när hon "upplyste" Fiorano om felet och jag är full av beundran över att Fiorano faktiskt tog till sig och ändrade sin ridning/upplägg. Vet att detta är ett sidospår men det kom rätt mycket gott ur Barbs hälta, jag är rätt övertygad om att framgångarna som Fiorano haft sen dess beror på hennes ändrade upplägg.

Det är svårt med folk idag, när jag växte upp så var man hårt hållen av människor som fått i sig hästkunnighet med modersmjölken. Sen exploderade hästnäringen och "alla" köpte sig en häst och mängder av kunskap försvann på kuppen för dessa "nya" hästmänniskor ville inte ha hjälp av de gamla. Detta är både på gott o ont, hästfolk har en benägenhet att leva kvar i traditioner och ibland kan det behöva ruckas och ändras om men många många gånger finns en kunskap om hur man tränar en häst som fler borde ta till sig. Det är inte bara för att hästarna är mer ädla nuförtiden som de är mer skadade utan det är ridrelaterat till stor del, det vågar jag sticka ut hakan och säga. Detta harvande på banor/ridhus är förkastligt och visserligen tycker jag inte det är riktigt klokt att Peder måste bygga en "naturbana" för att folk ska fatta att man ska rida ut men är det det som ska till så...
Nåja, nu har jag väl spytt tillräckligt med galla i den här tråden så jag drar mig tillfälligt tillbaka.. :D

Jag är helt med på att rida ut KAN hjälpa till i träningen i form av att man ex kan nyttja terräng, annat än plattsladdat underlag etc till att hästen måste balansera upp sig etc.

Men det är ju många som livrädda hasar runt i slowmotion med graman på platta vägar och tror att det automatiskt ska balansera upp och ge minskat slitage.
Precis som att ridhus/ridbana/böjda spår ska ses som slitage. Det går alldeles utmärkt att rida en häst i balans på böjda spår. Och då alltså just rida bara på ridbana etc utan att ha sönder hästen/skapa slitage.
Eller att tömkörning automatiskt är bra lite oberoende på kvalitet i arbetet bara man inte sitter på hästen typ så är det sunt/rehab/ombyte etc.

Man måste adressera problemen korrekt.
Det behövs ingen hysteri kring böjda spår. Det behövs en hysteri kring obalans.
Sen kan man väl förvisso också ofta önska att dressyrkärringar inte ska tro att hästen bryter benen om man bara styr rätt ut i terrängen från stigar etc och att man inser att ”Naturbanan” redan finns där för många av oss.
 
Tack för alla utförliga svar, intressant att läsa! Har lite följdfrågor.
Alla(?) som har svarat hittills uppger att ni inte gör veterinärkoll förens ni tror att det är något fel. Tandkoll, gör ni det regelbundet? Eller gör ni det också bara när ni känner att det är något fel? Ni som tar ut osteopat, equiterapeut eller liknande på rutin utan att något känns direkt fel, men inte gör vet.koll, hur motiverar ni det?

Kom på att jag kanske ska svara på frågorna själv också:

1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Beror tex på hur hårt hästen belastas, hur gammal den är. Men iaf nån gång per år om det är en häst som rids.

2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Ca en gång per år i samband med tandkoll.

3 - Hur omfattande koll gör ni?
Palpering, böjprov, longering, tandkoll.

4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
Varierad träning, erfarna tränare, lång fram/avskrittning, bra hovis, passande utrustning. Kyler ben ibland, anlitar ibland massör. Jag vet dock att många åker och sprutar i leder med jämna mellanrum och kallar det "förebyggande", detta ställer jag mig mycket skeptisk till. Rent generellt ser jag olika typer av inflammationsdämpande medicinering pga skador som kan härledas till ridning som ett misslyckande för mig som ryttare.

5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Beror på skada så klart, är det ett sår som man ser när det läker så troligtvis inte (om inte veterinären rekommenderar det). Vid en ledhälta vore det självklart med återbesök innan hästen sätts i arbete.

6 - Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
Jag skulle definitivt rannsaka mig själv om jag skulle hamna i den sitsen. Hjälp vilken ångest jag skulle ha tror jag :p Jag har rannsakat mig när en häst haft en hovböld t ex, tänkte att jag kanske hade ridit på för stenig väg eller inte hade ansträngt mig tillräckligt för att hålla hagarna fria från stenknosar.
Tandkoll görs så ofta vet tycker det behövs, lika så vaccinationer, detta görs hemma på gården och den vet har inte dom kunskaper jag söker om jag nu skulle vilja kolla på hästen i övriga kroppen.

Trodde jag tog med varför jag valt osteopat i stället för vet. Väljer osteopat då dom vet jag vill använda har redan massa kunder och känns dumt att ta upp en tid som en annan häst med hälta kan få istället, har även min osteopat 15 min bort och vet 1h 30 min bort och då utan transport. Vid check av hästen vill jag ha någon som är duktig på muskler och kan hitta spänningar innan det blir en skada.
 
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.

Jag vill gärna kolla en gång per år. Litar inte på att jag är tillräckligt duktig för att känna av allting.

2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?

När jag satt igång efter vintervilan.

3 - Hur omfattande koll gör ni?

Böjprov, longering och allmänn koll av hälsan på klinik.

4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?

Varierad träning, mycket utevistelse i bra hagar, bra skoning, daglig visitering, välsittande utrustning.

5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?

Ja

6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?

Ja, det skulle jag göra.
 
Jag är helt med på att rida ut KAN hjälpa till i träningen i form av att man ex kan nyttja terräng, annat än plattsladdat underlag etc till att hästen måste balansera upp sig etc.

Men det är ju många som livrädda hasar runt i slowmotion med graman på platta vägar och tror att det automatiskt ska balansera upp och ge minskat slitage.
Precis som att ridhus/ridbana/böjda spår ska ses som slitage. Det går alldeles utmärkt att rida en häst i balans på böjda spår. Och då alltså just rida bara på ridbana etc utan att ha sönder hästen/skapa slitage.
Eller att tömkörning automatiskt är bra lite oberoende på kvalitet i arbetet bara man inte sitter på hästen typ så är det sunt/rehab/ombyte etc.

Man måste adressera problemen korrekt.
Det behövs ingen hysteri kring böjda spår. Det behövs en hysteri kring obalans.
Sen kan man väl förvisso också ofta önska att dressyrkärringar inte ska tro att hästen bryter benen om man bara styr rätt ut i terrängen från stigar etc och att man inser att ”Naturbanan” redan finns där för många av oss.
Fast där är vi inte överens. Att alltid rida på bana oavsett form o balans är inte bra för någon individ.
 
Jag kollar tänder så ofta jag och behandlande tandläkare anser nödvändigt. Just nu 2 gånger/år eftersom han är ung och byter tänder.

Jag tar ut equiterapeut för att jag vet att hon har ett bra öga och vi tillsammans kan se hur hästen rör sig och därför att jag vet att hon är stenhård på att skicka iväg hästar till vet om det finns problem.
 
Jag är helt med på att rida ut KAN hjälpa till i träningen i form av att man ex kan nyttja terräng, annat än plattsladdat underlag etc till att hästen måste balansera upp sig etc.

Men det är ju många som livrädda hasar runt i slowmotion med graman på platta vägar och tror att det automatiskt ska balansera upp och ge minskat slitage.
Precis som att ridhus/ridbana/böjda spår ska ses som slitage. Det går alldeles utmärkt att rida en häst i balans på böjda spår. Och då alltså just rida bara på ridbana etc utan att ha sönder hästen/skapa slitage.
Eller att tömkörning automatiskt är bra lite oberoende på kvalitet i arbetet bara man inte sitter på hästen typ så är det sunt/rehab/ombyte etc.

Man måste adressera problemen korrekt.
Det behövs ingen hysteri kring böjda spår. Det behövs en hysteri kring obalans.
Sen kan man väl förvisso också ofta önska att dressyrkärringar inte ska tro att hästen bryter benen om man bara styr rätt ut i terrängen från stigar etc och att man inser att ”Naturbanan” redan finns där för många av oss.

Haha, många skulle nog få hjärtat i halsgropen när de ser vilka vägar jag väljer att rida och låter honom galoppera på 😂

Tror det är jätteviktigt att komma ut och rida över stock och sten. Visst är det jättebra när kända ryttare visar hur de ”rider ut” men ofta är det ju släta preparerade ridvägar som i mina ögon inte skiljer sig jättemkt från en ridbana.
 
Tandkoll/fix var 8-9:e månad på nuvarande häst sedan flera år tillbaka utifrån behov pga hakar . Tidigare samma häst har det inte behövts något alls men har ändå alltid kollat av en gång/år.

Alltid tandkoll en gång/år oavsett häst.

ET vi har är renommerad (jobbar inom travet och väldigt etablerad i sitt arbete där) och behandlar inte skadade hästar, precis som ingen ET ska göra enligt lag.
Däremot kan hon gå igenom hästen , lossa en liten låsning hästen kan ha fått pga bus i hagen , samt ta hand om en något spänd länd /nacke med laser och akupunktur tex samt allmänt ge en väldigt god analys av hästens status kroppsmässigt. . Så jag använder det som sagt som förebyggande hälsovård och tycker det är väl värt det. Det är inte ens dyrt så det finns liksom ingen nackdel att köra på denna ”healthcheck” som förebyggande friskvård tycker jag.
 
Senast ändrad:
Haha, många skulle nog få hjärtat i halsgropen när de ser vilka vägar jag väljer att rida och låter honom galoppera på 😂

Tror det är jätteviktigt att komma ut och rida över stock och sten. Visst är det jättebra när kända ryttare visar hur de ”rider ut” men ofta är det ju släta preparerade ridvägar som i mina ögon inte skiljer sig jättemkt från en ridbana.

Håller helt med .
 
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?

En följdfråga som jag funderat på medan jag följt svaren i tråden :)
Gör ni skillnad i hur ni tänker (”fortsätter ni likadant som förut eller ändrar ni på upplägg, ridning, hästhållning osv” inte ett korrekt citat men ungefär innebörden i ursprungsfrågan) om det är en hälta i ett ben eller flera? Eller om det är en hälta, hovskada, muskelskada eller annat besvär?

Känns som om det är något magiskt med frasen ”halt på flera ben” i denna frågeställning, vilken skillnad tycker ni den typen av skada gör mot för andra skador?

(och vill en kanske en kan tänka att detta är ytterligare en frågeställning = ny tråd men då hör den väl hemma på Hästvård och då lär de som svara här inte följa med dit ;) så jag kör den som en följdfråga här 😅)
 
En följdfråga som jag funderat på medan jag följt svaren i tråden :)
Gör ni skillnad i hur ni tänker (”fortsätter ni likadant som förut eller ändrar ni på upplägg, ridning, hästhållning osv” inte ett korrekt citat men ungefär innebörden i ursprungsfrågan) om det är en hälta i ett ben eller flera? Eller om det är en hälta, hovskada, muskelskada eller annat besvär?

Känns som om det är något magiskt med frasen ”halt på flera ben” i denna frågeställning, vilken skillnad tycker ni den typen av skada gör mot för andra skador?

(och vill en kanske en kan tänka att detta är ytterligare en frågeställning = ny tråd men då hör den väl hemma på Hästvård och då lär de som svara här inte följa med dit ;) så jag kör den som en följdfråga här 😅)

Vet inte om jag riktigt förstår rätt vad du menar, men är hästen halt på ett ben så tar jag det lika allvarligt som om den varit halt på 3 ben. Skulle säga att det gått rejält långt om hästen är halt på flera ben och man inte märkt något/kollat den .
 
En följdfråga som jag funderat på medan jag följt svaren i tråden :)
Gör ni skillnad i hur ni tänker (”fortsätter ni likadant som förut eller ändrar ni på upplägg, ridning, hästhållning osv” inte ett korrekt citat men ungefär innebörden i ursprungsfrågan) om det är en hälta i ett ben eller flera? Eller om det är en hälta, hovskada, muskelskada eller annat besvär?

Känns som om det är något magiskt med frasen ”halt på flera ben” i denna frågeställning, vilken skillnad tycker ni den typen av skada gör mot för andra skador?

(och vill en kanske en kan tänka att detta är ytterligare en frågeställning = ny tråd men då hör den väl hemma på Hästvård och då lär de som svara här inte följa med dit ;) så jag kör den som en följdfråga här 😅)
När jag skrev frågan så tänkte jag mer på att det troligtvis pågått skadlig träning i större omfattning och under längre tid om hästen har reaktioner på flera ben än på "bara" ett. Tex om hästen reagerar på ett ben så skulle det kunna bero på att den trampat fel när den klev ur transporten på veterinärkliniken, men om den reagerar på tre ben så lär det ju inte vara lika troligt...

Har den hunnit bli halt på fler ben och tex ryggont så lär ju ryttaren inte kunna avgöra när hästen börjar bli sliten. En sådan ryttare borde verkligen börja göra regelbundna vet.kollar eftersom den tydligen missat att hästen inte mått bra en längre tid.
 
Haha, många skulle nog få hjärtat i halsgropen när de ser vilka vägar jag väljer att rida och låter honom galoppera på 😂

Tror det är jätteviktigt att komma ut och rida över stock och sten. Visst är det jättebra när kända ryttare visar hur de ”rider ut” men ofta är det ju släta preparerade ridvägar som i mina ögon inte skiljer sig jättemkt från en ridbana.

Det kallar jag inte ens att rida ut. Dom rider utomhus skulle jag mer vilja påstå!
 
1. Åker inte till veterinär utan misstanke om något ”utöver det vanliga”.

2. Se ovan.

3. Åker jag gör jag ju det på misstanke = hela programmet enl vets bedömning.

4. Förebyggandet ligger för mig i det dagliga och där ingår att jag ringer ut ET när hon känns som ”tuggummi” i de muskler som oftast strular. I övrigt varierat arbete (underlag och vad vi gör).

5. Ja återbesök vid skada för att kolla att det ser ok ut.

6. Är hästen halt på flera ben vid ett tillfälle väntar jag lite med att spekulera, det har hänt en gång och då diagonalt, borta vid nästa besök. Behöver träning, skoning osv ses över fixas det. Den gången var det troligen avlastning pga skada i gaffelbandsfästet på det diagonala benet, när det läkte försvann den andra hältan (eller ja efter första behandlingen). Hon får inte längre löshoppa.

7. Tänderna visas upp en gång om året om det inte blir något strul som märks före det. Alla mina visar tänderna, även de som inte arbetar.

8. ET ringer jag som sagt när hennes vanliga krångel dyker upp. Eller eg försöker jag förekomma (det dyker upp om hon blir för kall, har halkat osv) men ibland har jag huvudet under armen.
 
Det kallar jag inte ens att rida ut. Dom rider utomhus skulle jag mer vilja påstå!
Ja, de preparerade ridsvägar med ungefär samma underlag som på en ridbana ger ju psykologisk variation, men knappast fysiologisk variation, iaf inte om det inte är sluttande mark. Om det sluttar så får ju hästen åtminstone jobba i nerför och uppför jämfört med en platt ridbana.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp