Tävling, hälsa, friskvård och etik (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

Sen kan man väl förvisso också ofta önska att dressyrkärringar inte ska tro att hästen bryter benen om man bara styr rätt ut i terrängen från stigar etc och att man inser att ”Naturbanan” redan finns där för många av oss.

Det är inte dressyrhästarna som bryter benen när man rider ut, det är dressyrkärringarna 😑 nej, jag är inte det minsta bitter över att jag ramlade av och bröt benet för 4veckor sen 😑. Älskar livet som handikappad och fullt beroende av att andra måste hjälpa mig med precis allt som rör mina hästar.
 
Ännu en fråga med tanke på att många inte checkar hos veterinär utan hellre väljer alternativare i första hand. Hur vet ni att den ni kontaktar har en adekvat utbildning? Vem som helst kan ju kalla sig osteopat/kiropraktiker osv. Man kan gå en helgkurs, få ett diplom och sen börja ta emot kunder.
Det finns många duktiga, men hur vet man vilka som är det?
 
Ännu en fråga med tanke på att många inte checkar hos veterinär utan hellre väljer alternativare i första hand. Hur vet ni att den ni kontaktar har en adekvat utbildning? Vem som helst kan ju kalla sig osteopat/kiropraktiker osv. Man kan gå en helgkurs, få ett diplom och sen börja ta emot kunder.
Det finns många duktiga, men hur vet man vilka som är det?
Min är min morbror så har ju av förklarliga skäl koll på var han gått utbildningen, när han slutar så får det bli någon av dom som gjort praktik hos han och där jag vet var dom gått utbildningen.
 
Ännu en fråga med tanke på att många inte checkar hos veterinär utan hellre väljer alternativare i första hand. Hur vet ni att den ni kontaktar har en adekvat utbildning? Vem som helst kan ju kalla sig osteopat/kiropraktiker osv. Man kan gå en helgkurs, få ett diplom och sen börja ta emot kunder.
Det finns många duktiga, men hur vet man vilka som är det?

Min har gått en flerårigutbildning i Tyskland samt samarbetar med klinik så känner mig trygg att hon har koll. Började med henne efter rekommendation från andra hästmänniskor jag har stort förtroende för.

Skulle aldrig ta någon random människa utan går på rekommendationer och kollar upp dem. Är gärna med och ser dem behandla andra hästar innan så jag får en känsla för hur de arbetar.
 
Ännu en fråga med tanke på att många inte checkar hos veterinär utan hellre väljer alternativare i första hand. Hur vet ni att den ni kontaktar har en adekvat utbildning? Vem som helst kan ju kalla sig osteopat/kiropraktiker osv. Man kan gå en helgkurs, få ett diplom och sen börja ta emot kunder.
Det finns många duktiga, men hur vet man vilka som är det?

Min har samarbetat med veterinär i flera år och behandlar inte om hon misstänker att det är något ”veterinärt”. Hon har också varit med och känt på min i flera år, även då ponnyn hade gaffelbandsskadan, i rehab-fasen.
 
Ännu en fråga med tanke på att många inte checkar hos veterinär utan hellre väljer alternativare i första hand. Hur vet ni att den ni kontaktar har en adekvat utbildning? Vem som helst kan ju kalla sig osteopat/kiropraktiker osv. Man kan gå en helgkurs, få ett diplom och sen börja ta emot kunder.
Det finns många duktiga, men hur vet man vilka som är det?

Kiropraktor är ett yrke som kräver legitimation. Man får inte kalla sig det utan att först klarat en 5-årig utbildning och sedan ansökt om legitimation(och fått den). De har ett nära samarbete med Karolinska universitetssjukhuset.
Så det är ingen kort flum-utbildning.

Sen finns det i Sverige ingen kiropraktor-utbildning på häst. Där får kiropraktorerna söka sig utomlands eller gå med bra ekipage-kiros.

Min kiro mötte jag via min vet, som är expert på problematik i rörelseapparat hos sporthästar och själv tävlat svårklass dressyr. Iom att hon tog med honom kände jag att det fanns hopp om kunskap.
De har jobbat ihop i många år och vi gjorde faktiskt lite tester på honom.
Jag visste hur vissa rehabindivider såg ut i träning. Vet gjorde medicinsk utredning som styrkte min åsikt. Sen fick kiro ingen info och hittade själv de problem vet redan hittat med sin utrustning(röntgen/UL etc). Efter det testet vann han över mkt skeptiska mig. 😉
Han jobbar ju också i team som används av DKs största försäkringsbolag När de vill ge utdömda en sista chans.
Just att han jobbat så mkt i team med spetskompetenser och vill lära sig har ju lett till en fördjupad kunskap även inom andra områden än just kiropraktik. Och då också en ökad förmåga att differensialdiagnosticera och skicka vidare till rätt instans.
Den biten upplever jag tyvärr saknas hos många behandlare. Många behandlar sånt som borde till veterinären.
 
Ännu en fråga med tanke på att många inte checkar hos veterinär utan hellre väljer alternativare i första hand. Hur vet ni att den ni kontaktar har en adekvat utbildning? Vem som helst kan ju kalla sig osteopat/kiropraktiker osv. Man kan gå en helgkurs, få ett diplom och sen börja ta emot kunder.
Det finns många duktiga, men hur vet man vilka som är det?

Jag skulle aldrig anlita någon utan att veta dennes utbildning .
Våran är som sagt renommerad och certifierad samt jobbar i samarbete med veterinärer.

Man kan f.ö aldrig bli certifierad kiropraktor av någon helgkurs .
 
Jag skulle aldrig anlita någon utan att veta dennes utbildning .
Våran är som sagt renommerad och certifierad samt jobbar i samarbete med veterinärer.

Man kan f.ö aldrig bli certifierad kiropraktor av någon helgkurs .

Jag har dålig koll, vem certifierar kiropraktorer för häst?
 
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Har bara kollat vid misstänkta problem, bortsett från tänder.

2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Se 1.

3 - Hur omfattande koll gör ni?
Så mycket som behövs för att hitta problemet.

4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
Jag tänker att just ordet "behandling" för mig betyder att det är något i stil med massage, equiterapi och liknande. Förebyggande "arbete" däremot tänker jag mer är varierande ridning.

5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Jag har gjort enligt veterinärs schema fast light, jag har ofta tagit det lugnare. Beror lite på hur väl jag känner hästen.

6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
Det har aldrig hänt så jag har inte tagit ställning till det, men jag vet inte om jag hade tänkt att halt på ett ben är lugnt men flera är katastrof. Det beror helt på vad det är och vad det kommer ifrån. Minsta misstanke om att jag hade kunnat göra det bättre hade jag dock tagit på största allvar. Jag vet att jag inte är någon stjärna i ridningen. Har dock bara varit inne för en skada med egen häst och det var en skada från att han gått omkull i hagen.
 
Jag har dålig koll, vem certifierar kiropraktorer för häst?

Vad menar du?

Att ha kiroutbildning kräver rejäl utbildning annat än någon helgkurs osv som någon undrade över/hur man skiljer på renommerade ET’s mot folk som kallar sig för div utifrån att ha gått en helgkurs.

Men JA - det finns verkligen all anledning att förstå och kolla upp någon om man inte vet dennes utbildning/bakgrund ! Alternativare kan vara allt från någon ”massör” som gått utbildning någon helg/veckor till allt möjligt .

Däremot som sagt så krävs rätt mycket utbildning för kiropraktik.
 
Jag har dålig koll, vem certifierar kiropraktorer för häst?

Det finns i Sverige ingen utbildning för häst-kiropraktor.
Det är mest folk som gåt human-kiro på 5 år godkänt och sen sökt legitimering sv socialstyrelsen som är häst-kiro här. Sen har de antingen gått med duktiga hästkiro och lärt sig eller fortbildat sig utomlands.

Sen vet jag att det finns folk som säger sig vara kiropraktor och behandlar kiropraktiskt som inte har utbildat sig 5 år på kirohögskolan eller är legitimerade.

Certifiera kan ju vem som helst göra i diverse kurser. Legitimation kräver ngt helt annat.
 
Det finns i Sverige ingen utbildning för häst-kiropraktor.
Det är mest folk som gåt human-kiro på 5 år godkänt och sen sökt legitimering sv socialstyrelsen som är häst-kiro här. Sen har de antingen gått med duktiga hästkiro och lärt sig eller fortbildat sig utomlands.

Sen vet jag att det finns folk som säger sig vara kiropraktor och behandlar kiropraktiskt som inte har utbildat sig 5 år på kirohögskolan eller är legitimerade.

Certifiera kan ju vem som helst göra i diverse kurser. Legitimation kräver ngt helt annat.

Tack för uttömmande svar :)
 
Det finns i Sverige ingen utbildning för häst-kiropraktor.
Det är mest folk som gåt human-kiro på 5 år godkänt och sen sökt legitimering sv socialstyrelsen som är häst-kiro här. Sen har de antingen gått med duktiga hästkiro och lärt sig eller fortbildat sig utomlands.

Sen vet jag att det finns folk som säger sig vara kiropraktor och behandlar kiropraktiskt som inte har utbildat sig 5 år på kirohögskolan eller är legitimerade.

Certifiera kan ju vem som helst göra i diverse kurser. Legitimation kräver ngt helt annat.

Kärnan i kråksången var ju dock frågan ”hur skiljer ni som anlitar ”alternativare” ut dem .
Mitt svar som komplement till ditt var att jag aldrig någonsin skulle anlita någon som kallar sig vare sig ET eller kiropraktor utan att ha koll på deras utbildning och vad de gör.

Min jobbar som sagt med veterinärer och är renommerad . 👍 Räcker fint för mig och känns seriöst då jag som sagt bara använder ”ET” som förebyggande friskvård på allmänt friska hästar och tycker det funkar bra 😄

Vilken instans legitimerar Alternativare i Sverige ?
 
Kärnan i kråksången var ju dock frågan ”hur skiljer ni som anlitar ”alternativare” ut dem .
Mitt svar som komplement till ditt var att jag aldrig någonsin skulle anlita någon som kallar sig vare sig ET eller kiropraktor utan att ha koll på deras utbildning och vad de gör.

Min jobbar som sagt med veterinärer och är renommerad . 👍 Räcker fint för mig och känns seriöst då jag som sagt bara använder ”ET” som förebyggande friskvård på allmänt friska hästar och tycker det funkar bra 😄

Vilken instans legitimerar Alternativare i Sverige ?
Fast du skrev att din är certifierad, då borde du ju kunna svara på vart den är certifierad eftersom du anser det vara viktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp